szukaj
Śledź nas:

Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”

| Jakub Madrjas 26.09.2017 784

Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Fot. Rynek Kolejowy
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Elektryczny Gagarin odkryciem Trako. „Tego nikt się nie spodziewał”
Na rozpoczętych dziś targach Trako premierę ma lokomotywa 207E przewoźnika Rail Polska – czyli zmodernizowana ST44 zwana popularnie „Gagarinem”. Zmodernizowana tak głęboko, że napęd spalinowy został... zastąpiony elektrycznym.
Gruntownie zmodernizowana lokomotywa starego typu jest zaskoczeniem dla wielu uczestników targów, a komentarze w stylu "no, tego nikt się nie spodziewał" są na porządku dziennym. Jednocześnie to wyraźnie obiekt dumy prezentujących tabor przedstawicieli Rail Polska. Przebudowa ciężkiej lokomotywy spalinowej na elektryczną jest bowiem unikatowym projektem. Co stoi za tą radykalną koncepcją? Oczywiście pieniądze. – Cena 207E to około połowy ceny naszej konkurencji – twierdzą przedstawiciele Rail Polska, pokazując, że przewoźnik chce nie tylko budować elektrowozy na własne potrzeby, ale też na sprzedaż.

Utrzymywany przez przewoźnika w tajemnicy projekt rozpoczął się trzy lata temu, kiedy Rail Polska zamówiła w polskim VIS Systems projekt głębokiej modernizacji ST44 (M62). – Wiedzieliśmy dokładnie, co chcemy osiągnąć – podkreślają przedstawiciele operatora, który zapewnił sobie wyłączne prawa do korzystania z projektu. Wybór polskiej firmy nie był przypadkiem – założeniem było korzystanie w jak największym stopniu z polskich partnerów. W lokomotywie znajdziemy podzespoły z Medcomu, IPS Tabor czy Inteko. Przebudowę przeprowadził własny Zakład Taboru Kolejowego Rail Polska z Włosienicy.

Czy to jeszcze „Gagarin”?

Efektem przebudowy jest sześcioosiowa lokomotywa elektryczna (napięcie 3kV DC) o mocy 2,4 MW i masie 120 ton (nacisk 20 ton na oś) i długości 17,5 metra. Rozstaw osi wózka wynosi 2,1 m, czopów skrętnych – 8,6 m. Najmniejszy promień łuku jaki pokona lokomotywa wynosi 75 metrów (przy prędkości 5 km/h). W 207E zastosowano smarowanie obrzeży za pomocą sztyftu grafitowego, klockowy hamulec mechaniczny i obręczowe zestawy kołowe (choć możliwe jest zastosowanie monobloków). Prędkość maksymalna to 100 km/h.

Ile zostało w 207E z „Gagarina”? Niewiele. Głównie ostoja czy elementy podwozia – choć już wózki zostały gruntownie zmodernizowane. Powyżej podłogi wszystko jest nowe – i to po prostu widać. Odwiedzających zaskakuje duża przestronność kabiny maszynisty – właściwie dwukrotnie większa niż w ST44. Z tego względu do klimatyzacji dołożono dodatkowy grzejnik. Prowadzący pojazd ma też do dyspozycji czajnik i chłodziarko-podgrzewacz.

Będzie co najmniej trzydzieści

Pierwsza lokomotywa 207E, którą oglądamy na Trako jest już gotowa i po targach rozpocznie testy dynamiczne, które poprowadzi w okolicach Poznania IPS Tabor. Przeznaczona jest do eksploatacji w Rail Polska. Dzięki temu, że jest to tabor zmodernizowany, a nie nowy, zakładane jest dopuszczenie do eksploatacji w trybie niezgodności z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI).

Przewoźnik nie będzie czekał na wyniki eksploatacji z produkcją kolejnych – budowa drugiej 207E już się rozpoczęła, a na bocznicy na przebudowę czeka 20 Gagarinów, a ogółem operator zaplanował eksploatację 30 elektrowozów. – W połowie przyszłego roku będziemy mieć pierwszy egzemplarz na sprzedaż – zapowiada Rail Polska.

Ostatnia mila na baterie?

Prototyp pojazdu ma służyć dalszemu rozwojowi projektu. Przewoźnik już myśli o montażu systemu typu „last mile” w jednym z kolejnych egzemplarzy. Ma to jednak być nie tradycyjny silnik spalinowy, a bateria akumulatorów. W ten sposób Rail Polska planuje radykalnie ograniczyć koszty utrzymania systemu dojazdowego – świadomie rezygnując z pewnych zalet silników spalinowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Gdańsk (487)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Gdańsk (487)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS