Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Bułgaria dzieli BDŻ na przewoźnika towarowego i osobowego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
07-11-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Bułgaria dzieli BDŻ na przewoźnika towarowego i osobowego
Fot. Michał Szymajda
Bułgaria wydzieli z państwowego holdingu kolejowego BDŻ dwa przedsiębiorstwa. Operator będzie teraz posiadać osobną spółkę zajmującą się przewozami towarowymi i osobną prowadzącą ruch pasażerski.

Restrukturyzacja BDŻ została już przypieczętowana przez rząd Bułgarii. Propozycja bułgarskiego Ministerstwa Transportu została zaakceptowana i BDŻ, jako holding, w którego składzie jest BDŻ PP (przewoźnik pasażerski) i BDŻ TP (przewoźnik towarowy) zostanie podzielony. Zdaniem rządu Bułgarii, holding działa nieefektywnie. Takie przekształcenia przeszła większość państwowych przedsiębiorstw kolejowych w Unii Europejskiej. Ostatnio stało się to w połowie 2019 roku na Litwie, a ostatnią niepodzieloną wielką kompanią pozostaje grecki operator TrainOse. Można się jednak spodziewać, że w krótkim czasie takie zmiany wymusi na firmie nowy właściciel: Koleje Włoskie.

Wstępna restrukturyzacja BDŻ ma zakończyć się na przełomie stycznia i lutego 2020. Rząd oczekuje całkowitego oddzielenia majątku i księgowości do końca września 2020. Infrastrukturą, po wydzieleniu z BDŻ, które miało miejsce w 2002 roku, zarządza spółka NRIC.

Podobnie jak np. PKP Cargo, spółka towarowa będzie starała się działać na zasadach rynkowych bez subwencji państwowych. Państwo wychodzi z założenia, że transport towarów koleją jest dochodowy. Przedsiębiorstwo pasażerskie wciąż będzie, podobnie jak inni przewoźnicy pasażerscy w Europie, uzależnione od dotacji państwowej i regionalnej. Nie wykluczone, że w spółkach dojdzie do ograniczenia zatrudnienia.

Kondycja bułgarskich kolei jest daleka od ideału. Pomimo obecności w Unii Europejskiej, udało się zmodernizować tylko część linii, w tym niecałą magistralę Sofia – Płowdiw – Burgas. Większa część taboru kolejowego, zwłaszcza wagonów dalekobieżnych, jest w złym stanie. Na niektórych liniach lokalnych pojedyncze wagony wciąż ciągną ciężkie spalinowe, sześcioosiowe lokomotywy.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Automatyczny sprzęg cyfrowy. Korzyści i wyzwania dla unijnej branży kolejowej

Innowacje

Pawłowski o przyszłości przewozów towarowych

Biznes

Pawłowski o przyszłości przewozów towarowych

Łukasz Malinowski 08 maja 2023

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Automatyczny sprzęg cyfrowy. Korzyści i wyzwania dla unijnej branży kolejowej

Innowacje

Pawłowski o przyszłości przewozów towarowych

Biznes

Pawłowski o przyszłości przewozów towarowych

Łukasz Malinowski 08 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5