Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Bułgaria dzieli BDŻ na przewoźnika towarowego i osobowego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
07-11-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Bułgaria dzieli BDŻ na przewoźnika towarowego i osobowego
Fot. Michał Szymajda
Bułgaria wydzieli z państwowego holdingu kolejowego BDŻ dwa przedsiębiorstwa. Operator będzie teraz posiadać osobną spółkę zajmującą się przewozami towarowymi i osobną prowadzącą ruch pasażerski.

Restrukturyzacja BDŻ została już przypieczętowana przez rząd Bułgarii. Propozycja bułgarskiego Ministerstwa Transportu została zaakceptowana i BDŻ, jako holding, w którego składzie jest BDŻ PP (przewoźnik pasażerski) i BDŻ TP (przewoźnik towarowy) zostanie podzielony. Zdaniem rządu Bułgarii, holding działa nieefektywnie. Takie przekształcenia przeszła większość państwowych przedsiębiorstw kolejowych w Unii Europejskiej. Ostatnio stało się to w połowie 2019 roku na Litwie, a ostatnią niepodzieloną wielką kompanią pozostaje grecki operator TrainOse. Można się jednak spodziewać, że w krótkim czasie takie zmiany wymusi na firmie nowy właściciel: Koleje Włoskie.

Wstępna restrukturyzacja BDŻ ma zakończyć się na przełomie stycznia i lutego 2020. Rząd oczekuje całkowitego oddzielenia majątku i księgowości do końca września 2020. Infrastrukturą, po wydzieleniu z BDŻ, które miało miejsce w 2002 roku, zarządza spółka NRIC.

Podobnie jak np. PKP Cargo, spółka towarowa będzie starała się działać na zasadach rynkowych bez subwencji państwowych. Państwo wychodzi z założenia, że transport towarów koleją jest dochodowy. Przedsiębiorstwo pasażerskie wciąż będzie, podobnie jak inni przewoźnicy pasażerscy w Europie, uzależnione od dotacji państwowej i regionalnej. Nie wykluczone, że w spółkach dojdzie do ograniczenia zatrudnienia.

Kondycja bułgarskich kolei jest daleka od ideału. Pomimo obecności w Unii Europejskiej, udało się zmodernizować tylko część linii, w tym niecałą magistralę Sofia – Płowdiw – Burgas. Większa część taboru kolejowego, zwłaszcza wagonów dalekobieżnych, jest w złym stanie. Na niektórych liniach lokalnych pojedyncze wagony wciąż ciągną ciężkie spalinowe, sześcioosiowe lokomotywy.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolejne duże zwolnienia grupowe w PKP Cargo przesądzone

Biznes

Kolejne duże zwolnienia grupowe w PKP Cargo przesądzone

Mikołaj Kobryński 12 sierpnia 2025

Grajda: Usamorządowienie kolei w Polsce zmieniło jakość podróżowania

Prawo i polityka

Zmiany w strukturze organizacyjnej PKP Cargo

Biznes

Kolejarze protestują przeciw „wygaszaniu” kolei towarowej

Prawo i polityka

Zobacz również:

Kolejne duże zwolnienia grupowe w PKP Cargo przesądzone

Biznes

Kolejne duże zwolnienia grupowe w PKP Cargo przesądzone

Mikołaj Kobryński 12 sierpnia 2025

Grajda: Usamorządowienie kolei w Polsce zmieniło jakość podróżowania

Prawo i polityka

Zmiany w strukturze organizacyjnej PKP Cargo

Biznes

Kolejarze protestują przeciw „wygaszaniu” kolei towarowej

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij