NUMER 05/2017
NUMER 05/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej a środowisko
szukaj
Śledź nas:

Aplikacja Mój Pociąg zniknęła. PLK udało się zabezpieczyć rozkład jazdy

| Jakub Madrjas 21.04.2017 605

Aplikacja Mój Pociąg zniknęła. PLK udało się zabezpieczyć rozkład jazdy
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Po miesiącach batalii z programistami PLK twórca aplikacji „Mój Pociąg” zawiesza funkcjonowanie. – Obchodzenie blokad zajmowało kilka godzin dziennie – mówi. Za dostęp do danych PLK zażądała 26 tysięcy złotych.
O sporze PLK i twórcy aplikacji mobilnej „Mój Pociąg” informowaliśmy przed miesiącem. Działanie bezpłatnej aplikacji umożliwiającej planowanie podróży i podgląd opóźnień pociągów, która była bardzo wysoko oceniana przez użytkowników, było blokowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Aplikacja pobierała dane z Portalu Pasażera, przygotowanego przez zarządcę infrastruktury.

Rzecznik PLK Mirosław Siemieniec zapewniał, że spółce „zależy na jak najszerszym udostępnianiu wiarygodnej informacji w sposób zgodny z obowiązującym prawem”. Tłumaczył jednak, że autor aplikacji „Mój Pociąg” korzysta z Portalu Pasażera w sposób nieautoryzowany i niezgodny z regulaminem. Twórca aplikacji twierdzi, że „Mój Pociąg” pełni takie same funkcje, jak przeglądarka internetowa, czyli pozwala pasażerom na dostęp do danych podobnie jak Chrome czy Safari. Zdaniem PLK, aplikacja „podszywa się pod przeglądarkę, przechwytuje zabezpieczenia i je łamie". Sprawę opisaliśmy w tym miejscu.

Dostęp za 26 tysięcy złotych

Zarządca infrastruktury zapewniał, że zależy mu na współpracy. – Gdyby pan Łubik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie zgody na wykorzystywanie naszej wyszukiwarki (ponieważ nie potrafi samodzielnie takiej wytworzyć), być może doszłoby do porozumienia w temacie współpracy (najczęściej warunkiem jest tylko umieszczenie logo naszej spółki) – zapewniał rzecznik Mirosław Siemieniec. Rzeczywiście, przez kilka miesięcy tworzący aplikację Adrian Łubik nie wysłał żadnego pisma w tej sprawie, ponieważ usłyszał odmowę na oficjalnym spotkaniu w siedzibie spółki.

W PLK zaznaczają, że ze spotkania nie została sporządzona oficjalna notatka, dlatego dopiero w marcu autor przesłał prośbę o dostęp do danych do PLK. W odpowiedzi otrzymał… ofertę na dostęp do danych opiewającą na aż 26 tysięcy złotych jednorazowo i 1,8 tysiąca złotych miesięcznie.

Mój Pociąg wycofany z Google Play

PLK informuje w odpowiedziach dla "Rynku Kolejowego" że istnieje możliwość skorzystania z istniejącego, bezpłatnie udostępnianego interfejsu, z którego korzysta obecnie kilku innych odbiorców, a warunek to dostarczenie zgód przewoźników. Jak tłumaczy rzecznik Mirosław Siemieniec, chodzi o podstawowe dane o rozkładzie jazdy - bez opóźnień i utrudnień, z czego korzysta na przykład Koleo. Wysokie koszty oferty dla danych, o które wystąpił Łubik wynikają z "potrzebnych prac deweloperskich oraz kosztów przygotowania minimalnego środowiska serwerowego". Koszty utrzymania na poziomie 1,8 tysiąca złotych to "część kosztów licencji serwerowych, które musi ponieść PLK, koszty eksploatacji serwera, na którym zostanie zainstalowany interfejs oraz minimalnej pracy administratora". Warto zauważyć, że eksperci z dobreprogramy.pl stwierdzili że to "kwota mocno przesadzona", nawet gdyby rzeczywiście trzeba było wprowadzić nowe funkcjonalności. 

PLK cały czas prowadziła działania blokujące funkcjonowanie „Mojego Pociągu”. W końcu Łubik stwierdził, że dalsza walka zabiera zbyt wiele czasu. – Jesteśmy zmuszeni tymczasowo "odpublikować" aplikację w Google Play. W międzyczasie polecamy korzystanie z Koleo. Pamiętajcie, że w Koleo nie ma opóźnień pociągów, więc bądźcie wyrozumiali – czytamy na profilu aplikacji na facebooku.



II Okrągły Stół Energetyczny

Data: Warszawa, 1-2 czerwca 2017 r. 
Miejsce: Ministerstwo Rozwoju (Sala pod Kopuła, Wejście od ul.Wspólnej), Plac Trzech Krzyży 3/5 Warszawa

Zapraszamy do udziału w dwudniowej konferencji współorganizowanej przez Ministerstwo Energii i Zespół Doradców Gospodarczych TOR, poświęconej dyskusji nad najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi sytuacji i perspektyw rozwoju polskiej energetyki. Wśród uczestników znajdą się m.in. minister energii Krzysztof Tchórzewski,wiceminister środowiska i pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej Paweł Sałek, wiceministrowie energii Andrzej Piotrowski, Grzegorz Tobiszowski i Michał Kurtyka, a także prezes Urzędu Regulacji Energetyki – Maciej Bando.

Uczestnictwo jest darmowe, ale podlega akredytacji.
Szczegółowy program oraz możliwość zgłoszenia udziału w wydarzeniu – tutaj.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (418)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (418)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2017
NUMER 05/2017
W bieżącym numerze wiele miejsca poświęcamy sprawom taborowym i nie tylko. W raporcie zebraliśmy materiały związane z ochroną środowiska, w tym dotyczące coraz powszechniejszej na kolei budowy ekranów akustycznych oraz często budzących oburzenie mieszkańców wycinek drzew wzdłuż linii kolejowych. Ponadto w tym wydaniu rozmowy z L. Zobniowem (Anwil), A. Padzińskim (PKS Polonus), J. Oniszczukiem (PKP Intercity) oraz A. Bręczewskim (Modertrans). Podsumowujemy też trudny rok spółek giełdowych i relacjonujemy start kolei miejskiej we Wrocławiu. Analizujemy też to, jak „centralne” obiekty zdominowały infrastrukturę oraz jakie skutki przyniosło rozporządzenie „przejazdowe”.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS