Już nie tylko wydrukowany i umieszczony w gablocie rozkład jazdy będzie informował podróżnych o kursowaniu pociągów w lokalizacjach, z których korzystają podróżujący koleją. Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły testy nowego rozwiązania, które po zeskanowaniu kodu QR wyświetla w telefonie informacje o odjazdach z danego przystanku lub stacji. Nowa funkcjonalność jest dostępna — póki co — na Podhalu, Podlasiu, Lubelszczyźnie i na Dolnym Śląsku. Od nowego rocznego rozkładu jazdy ma objąć przystanki i stacje w całej Polsce.
Tuż przed wdrożeniem wrześniowej korekty rozkładu jazdy, pracownicy Polskich Linii Kolejowych S.A. rozmieszczali na przystankach i stacjach w regionach Podlasia, Podhala, Lubelszczyzny i Dolnego Śląska indywidualne kody QR. Był to ostatni element niezbędny do rozpoczęcia testów nowego sposobu dostępu do informacji pasażerskiej. Od teraz podróżni wyruszający z danej lokalizacji mogą, dzięki zeskanowanemu kodowi QR, otworzyć na swoim telefonie tabelę z odjazdami pociągów. W Portalu Pasażera na
podstronie Katalog stacji dostępne są już tabele dla wszystkich stacji i przystanków w Polsce– kod QR ułatwia i przyśpiesza do nich dostęp. Dane można wyeksponować na dowolnym urządzeniu z przeglądarką podłączonym do Internetu – istnieje także w tryb pełnoekranowy.
– Wprowadzenie wirtualnych tablic z rozkładem jazdy i dystrybucja kodów QR, dzięki którym podróżni szybko mogą wyświetlić w telefonie rozkład jazdy dla danej lokalizacji, to kolejna funkcjonalność wpisująca się w proces cyfryzacji polskiej kolei. Rozpoczynamy etap testów nowego sposobu dostępu do rozkładów jazdy, w czasie którego będziemy optymalizować to rozwiązanie uwzględniając w szczególności głos podróżnych. Z wdrożeniem nowego rocznego rozkładu jazdy planujemy udostępnienie kodów QR na wszystkich czynnych przystankach i stacjach w Polsce – powiedział Krzysztof Drozdowski, Członek Zarządu, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w Polskich Liniach Kolejowych S.A.
Testami objęto łącznie 530 lokalizacji. Aby system mógł zostać uruchomiony, w pierwszej kolejności należało przygotować pełne zaplecze informatyczne. Na bieżąco zbierane i analizowane będą opinie podróżnych, m.in. za pośrednictwem aplikacji Sprawny Peron (
Sprawny Peron – Aplikacje w Google Play;
Aplikacja Sprawny Peron w App Store). Zgłaszane uwagi posłużą do dalszego usprawnienia wprowadzonego rozwiązania i będą rozpatrywane pod kątem wdrożenia dodatkowych funkcjonalności. Docelowo od połowy grudnia, czyli od momentu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy, kody QR przekierowujące do rozkładu jazdy z danej lokalizacji będą dostępne na wszystkich przystankach i stacjach w Polsce zarządzanych przez Polskie Linie Kolejowe S.A.