W trakcie posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury z 18 marca 2009 roku, poświęconego sytuacji spółek z Grupy PKP, głos zabrali m.in. przedstawiciele związków zawodowych. Prezentujemy skróty wypowiedzi dwóch z nich.
Leszek Miętek prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce: To już kolejny rok gdy spotykamy się i dyskutujemy o sytuacji na kolei. Cieszę się, że wszyscy tutaj uznajemy się za przyjaciół kolei, ale w takich momentach przychodzą mi do głowy słowa z bajki Krasickiego „Przyjaciele”, gdzie „Wśród serdecznych przyjaciół – psy zająca zjadły”. Uciekamy od podejmowania decyzji. Polska kolej nie potrzebuje łaski, ale zdrowej konkurencji, a nie takiej jak teraz, gdzie Cargo z "garbem" przeróżnych zobowiązań rywalizuje z prywatnymi przewoźnikami, którzy nie mają takich obciążeń a ich jedynym zmartwieniem jest pozyskiwanie nowych klientów. Na Zachodzie koleje są wspierane z budżetów państwa; kolej francuska dostała 1,5 mld euro, żeby mogła się przygotować na walkę z konkurencją prywatną. Państwo musi wspierać kolej, tak jak to ma miejsce w krajach Zachodu.
Henryk Grymel przewodniczący Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność": Proponujemy trzypunktowy program wsparcia dla kolei. Po pierwsze postulujemy wprowadzenie zerowej (0 zł) stawki za przewóz po sieci PKP PLK ładunków rozproszonych, a budżet państwa rekompensowałby PLK poniesione koszty. Po drugie – PKP Cargo musi otrzymać zastrzyk finansowy z budżetu państwa. Po trzecie, należy wdrożyć program dobrowolnych odejść.