Jak podaje „Rzeczpospolita” Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie przygotował „Katalog reklam niepożądanych w komunikacji miejskiej“. W publikacji znajdują się wytyczne dla przewoźników, dotyczące tego co można reklamować w autobusach, tramwajach czy metrze, a jakie reklamy są zabronione.
„Jak stwierdza dyrektor ZTM Leszek Ruta w piśmie do Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, zdarzały się sytuacje, że reklamy, które przychodziły od firm przewozowych do akceptacji ZTM, zawierały sceny drastyczne (przemocy) lub odnośniki w nich eksponowane kierowały do stron internetowych o charakterze pornograficznym” – informuje „Rzeczpospolita”.
ZTM nie chce, aby w metrze i tramwajach pojawiały się reklamy przesycone erotyzmem oraz zawierające elementy pornograficzne oraz reklamy nakłaniające do nienawiści lub przemocy. Zakazane są też treści dyskryminujące m.in. ze względu na rasę czy płeć.
Reklamy w komunikacji miejskiej nie mogą też m.in. przedstawiać przedmiotowego traktowania człowieka, propagować postaw kwestionujących prawa zwierząt, sugerować niehumanitarne traktowanie zwierząt. Jak podaje „Rzeczpospolita”, pasażerowie nie powinni według ZTM być narażeni na oglądanie reklam produktów tytoniowych i alkoholowych, w tym piwa. Podobny zapis istnieje w MPK w Poznaniu.
Więcej