Dawniej z peronu trzeciego na dworcu w Zielonej Górze odjeżdżały pociągi w kierunku Nowej Soli i Głogowa. Obecnie jest on nieczynny. To jednak może się zmienić - pojawiły się pomysły dotyczące uruchomienia trzeciego peronu. Zmiany w projekcie są wciąż możliwe.
Obecniew w Zielonej Górze funkcjonują dwa perony - pierwszy i drugi. Do peronu drugiego prowadzi niedługi tunel. W ciągu doby ruch pociągów nie jest duży, łącznie około 60 pociągów. Jak podaje „Gazeta Wyborcza”, może się on jednak zwiększyć, w przyszłości zakończone będą trzy duże kolejowe inwestycje: budowa łącznicy Pomorsko-Przylep, rewitalizacja linii Czerwieńsk-Zbąszynek oraz modernizacja Odrzanki. W dodatku w ramach Szybkiej Kolei Miejskiej Lubuskiego Trójmiasta w ciągu dnia jeździć będzie dodatkowo 18 par pociągów. Pojawią się dodatkowe połączenia do Wrocławia, Poznania i Szczecina. W takiej sytuacji peron trzeci może okazać się niezbędny. Peron wymaga jednak przebudowy. Dodatkowo powstał projekt budowy tunelu, który prowadziłby z peronu na drugą stronę, pod hale Zastalu i przychodnie. W takim wypadku niepotrzebna byłaby już budowa kładki.
W tej sprawie radny miasta, Kazimierz Łatwiński przygotował apel, który ma trafić do ministra transportu i infrastruktury, marszałka lubuskiego oraz do PKP PLK. Pozostali radni oraz prezydent Janusz Kubicki pomysł wspierają. Popiera go także Ryszard Szcząchor, który jest właścicielem Aldemedu. Zgłosił on projekt budowy osobnego przejścia podziemnego z peronu w ramach budżetu obywatelskiego. Projekt nie zdobył jednak poparcia urzędników.
„Łatwiński liczy, że peron trzeci powstanie już w 2013 roku, kiedy PKP zacznie planowaną przebudowę stacji. Peron byłby równoległy do istniejących dwóch. Wystarczyłoby przedłużyć tunel i wybudować długą wysepkę aż do wysokości dworca PKS. - Przejście podziemne można pociągnąć nawet dalej, na teren fabryczny Zastalu i przychodni Aldemed”- wyjaśnia „Gazeta Wyborcza”.
Pomysł nie dotarł jednak do PKP PLK. Spółka ma już plany dotyczące modernizacji stacji w Zielonej Górze. W 2013 roku wyremontuje perony i przebuduje tory. Przejście podziemne zostanie dostoswane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dodatkowo zamontowane będą windy. PKP PLK nie odrzuca jednak projektu dotyczącego peronu trzeciego. Zmiany w projekcie przebudowy są nadal możliwe.
Więcej