Podczas konferencji "Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym", zorganizowanej przez Railway Market Forum, swoje wystąpienia przedstawili m.in. Anders Lundstroem, dyrektor departamentu bezpieczeństwa ERA (European Railway Agency) i Wiesław Jarosiewicz, prezes UTK.
Bezpośrednim powodem zorganizowania spotkania był fakt, że zgodnie z wymogami ustawowymi, przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury są zobowiązani w terminie do 30 czerwca 2010 r. wystąpić do prezesa UTK z wnioskiem o certyfikat bezpieczeństwa lub o autoryzację bezpieczeństwa. Tym bardziej, że 5-letnie świadectwa bezpieczeństwa wydane do 2006 r. zachowują ważność tylko do końca 2010 roku.
W warszawskim Centrum Zielna spotkanie rozpoczął prof. Adam Szeląg, dyrektor Instytutu Maszyn Elektrycznych Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej, który mówił o obszarach zarządzaniach bezpieczeństwem. - Trzeba umiejętnie zarządzać pracownikami, którzy zajmują się sprawami bezpieczeństwa. Powinny być kompetentni, a każdy z nich powinien mieć własny zakres odpowiedzialności. Jeśli jest kilka osób odpowiedzialnych za coś, to w przypadku zaistnienia jakiegoś wypadku, nie ma nikogo, kto mógłby ponieść odpowiedzialność. A jeśli jest przynajmniej dwóch winnych, to odpowiedzialność się rozmywa. A zatem podstawa to kompetencje plus odpowiedzialność - podkreślił.

* Prof. Adam Szeląg dyrektor Instytutu Maszyn Elektrycznych Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, Wiesław Jarosiewicz przedstawił aktualny stan prac w zakresie bezpieczeństwa i interoperacyjności kolei na szczeblu wspólnotowym. Mówił na temat zasadniczych aktów prawnych dotyczących kolejnictwa, ze szczególnym zwróceniem uwagi na kwestie bezpieczeństwa, takich jak I pakiet kolejowy (interoperacyjność i liberalizacja rynku), II pakiet kolejowy (bezpieczeństwo i interoperacyjność), III pakiet kolejowy (liberalizacja przewozów pasażerskich, prawa klientów i licencje maszynistów). Opisał także działania Europejskiej Agencji Kolejowej, zrealizowane i planowane. Jarosiewicz podkreślił również znaczenie dyrektywy PE i Rady 2008/57/WE z 17 czerwca 2008 r. - I i II pakiet kolejowy, w tym dyrektywa 49 wymagają, aby przewoźnicy organizowali system zarządzania bezpieczeństwem oraz wymienili świadectwa na certyfikaty lub autoryzację bezpieczeństwa - tłumaczył prezes UTK.

* Wiesław Jarosiewicz, prezes UTK.
Anders Lundstroem, szef departmentu bezpieczeństwa ERA mówił na temat systemu zarządzania bezpieczeństwerm, jako kluczowym elemencie certyfikacji i bezpieczeństwa przewoźników i autoryzacji zarządców kolejowych. W swoim wystąpieniu przedstawił strukturę ERA, oraz kwestie, którymi się teraz zajmuje, szczególnie zwracając uwagę na zagadnienia bezpieczeństwa. - Przepisy tworzone przez naszą Agencję mają pomóc przewoźnikom przy przejęciu na siebie odpowiedzialności za potencjalne zagrożenia - podkreślił Lundstroem.
Swoje przemówienia wygłosili już także Jan Młynarczyk (zastępca przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, tematem jego wystąpienia była rola Komisji w krajowym systemie bezpieczeństwa ruchu kolejowego), Daniel Krajewski - kierownik Zespołu Pionu Klientów Korporacyjnych Oddział PZU SA w Warszawie (mówił na temat roli ubezpieczyciela w procesie zarządzania ryzykiem), Paweł Przyżycki - dyrektor ds. marketingu i strategii produktu Thales Rail Signalling Solutions (tematem jego wystąpienia było szacowanie ryzyka awarii systemów zarządzania i sterowania), Urszula Kubat - prezes Alfa Broker Sp. z o.o. (przedstawiła elementy zarządzania ryzykiem w transporcie kolejowym), Jacek Kukulski z CNTK (opisał podejście systemowe przyjęte w systemie zarządzania bezpieczeństwem dla PKP Intercity). Swe wystąpienia przedstawili także Krzysztof Banaszek - wiceprezes UTK (poruszył kwestie kryteriów oceny systemu zarządzania bezpieczeństwem) i Marek Pawlik - wiceprezes PKP PLK (mówił o wyzwaniach bezpiecznego zarządzania infrastrukturą kolejową - od bezpiecznego projektowania do utrzymania infrastruktury kolejowej).
Tę część konferencji zamknął Ryszard Węcławik, dyrektor działu bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, opowiadając o prawno-instytucjonalnych przeszkodach certyfikacji bezpieczeństwa. - Polskie prawo w zakresie zagadnień bezpieczeństwa na kolei nie jest zgodne z założeniami prawa wspólnotowego, zawierającymi podstawy budowy europejskiego systemu transportowego. Wymaga natychmiastowej nowelizacji z prawidłową i logiczną konwergencją z prawem unijnym, w tym pilnego usunięcia sprzeczności z rozporządzeniami UE - podsumował dyrektor Węcławik.
Spotkanie zakończyło się dyskusją plenarną, w której wzięli udział prelegenci i inni uczestnicy tej specjalistycznej konferencji.

* Anders Ludstroem, szef departamentu bezpieczeństwa ERA.

* Fot. Rynek Kolejowy.