Do położonych na terenie Zamościa trzech peronów zgodnie z przepisami można dotrzeć tylko od jednej strony. To jeden z powodów dość powszechnego przekraczania torów poza miejscami wyznaczonymi na terenie miasta. PLK zapowiada przeanalizowanie możliwości ułatwienia dostepu dla pieszych do nowych obiektów.
Przed kilkoma laty, po długich bataliach, Zamość zyskał dwa dodatkowe przystanki – położony w centrum Zamość Starówka i we wschodniej części miasta – Zamość Wschód. Zlokalizowane przy linii kolejowej nr 72 Zawada – Hrubieszów nowe perony początkowo były obsługiwane przez wybrane pociągi regionalne. Obecnie podróżni mogą wsiąść do wszystkich składów pasażerskich dojeżdżających do Padwy Północy. Zwykle są to 4 pary pociągów PolRegio umożliwiające bezpośredni dojazd do Lublina oraz dalekobieżne składy kategorii Intercity do Szczecina.
Nowe perony bez wątpienia przyczyniły się do poprawy dostępu do pasażerskiego transportu kolejowego. Jednak wzniesione obiekty mają legalny dostęp tylko z jednej strony miasta. Do przystanku Zamość Starówka dojście jest od ul. Peowiaków, zaś do peronu we wschodniej części miasta od ul. Jana Zamoyskiego. Nie powstały również nowe przejścia przez tory w pobliżu obiektów. Niezamierzonym efektem takiego rozwiązania jest nielegalne przekraczanie torów „dzikimi przejściami”, które zresztą istniały zanim powstały nowe perony. Są one na tyle popularne, że wraz ze ścieżkami doprowadzającymi do nich zostały ujawnione na mapach popularnej wyszukiwarki internetowej.
Korzystając z map można ustalić, że „dzikie przejścia” w sposób istotny skracają drogę z peronów do potencjalnych celów podróży. W przypadku przystanku Zamość Starówka to ul. gen
Gustawa Orlicz-Dreszera, przy której rozpoczyna się osiedle domów jednorodzinnych, jest tam również dojazd na... tyły Komendy Miejskiej Policji w Zamościu. Wybierając drogę zgodną z przepisami podróżni muszą przejść około 400 -500 m. W przypadku Zamościa Wschód dobrego dojścia brakuje do ul. Jana Kilińskiego, w rejonie której znajduje się wiele zakładów. Legalne dotarcie w rejon ul. Nowej wymaga pokonania ok. 1,5 km, gdy wybrany zostanie wygodny chodnik przez przejazd w ciągu obwodnicy Zamościa. Na zachód od przystanku znajduje się przejazd na drodze gruntowej, jednak dojście do niego wymaga znajomości terenu oraz korzystania ze ścieżek prowadzących przez nieużytki.
Jak wynika z uzyskanej w PKP PLK informacji, nie należy spodziewać się szybkiej zmiany sytuacji. Łukasz Kwasiborski z Wydziału prasowego PKP PLK informuje „Rynek Kolejowy”, że zarządca linii nr 72 będzie analizował możliwości ułatwienia pieszego dostępu do przystanku osobowego Zamość Wschód, ale w tej chwili jest jeszcze za wcześnie, by mówić o konkretach. Szansy należy upatrywać w realizacji zadania, dla którego obecnie przygotowywana jest dokumentacja przedprojektowa. – Obecnie opracowywane jest studium wykonalności do zadania pn. „Prace na liniach kolejowych nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek oraz budowy łącznicy omijającej stację Zawada”. W studium wykonalności robót na odcinku Zawada – Zamość PLK ujmą w opracowaniu poprawę dostępu do peronów oraz poprawę bezpieczeństwa w obrębie linii kolejowej nr 72 – wyjaśnia Łukasz Kwasiborski.
Zanim rozpoczną się prace w ramach wymienionego projektu, ulegnie poprawie możliwość legalnego przekraczania torów. Jak podaje przedstawiciel zarządcy infrastruktury kolejowej, w połowie maja planowane jest przekazanie placu budowy w celu wykonania przejazdu B mniej więcej w połowie odcinka między przystankami Zamość Starówka i Zamość Wschód. W tym miejscu warto wspomnieć, że przed kilkoma laty, na Starym Mieście, w wyniku inwestycji realizowanej przez władze miasta powstały dwie kładki dla pieszych, z których jedna przez miejscowych została nazwana „Mostem Zakochanych”.