Partnerzy serwisu:
Biznes

Zamieszanie z liberalizacją rynku kolejowego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
20-11-2009
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wnp.pl, 20 listopada 2009

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Zamieszanie z liberalizacją rynku kolejowego
Na blogu internetowym Adriana Furgalskiego, eksperta z Zespółu Doradców Gospodarczych TOR, pojawił się ostatnio wpis, dotyczący m.in. liberalizacji wspólnotowego rynku kolejowego i związanego z tym przyjmowania tzw. pakietów kolejowych.

Unia Europejska od lat stopniowo liberalizuje wspólnotowy rynek kolejowy poprzez przyjmowanie tzw. pakietów kolejowych. Prezydent Lech Kaczyński skierował niedawno do Trybunału Konstytucyjnego nowelizację ustawy o transporcie kolejowym, która miała wprowadzić do prawa polskiego postanowienia III pakietu kolejowego Unii Europejskiej. Nie wiadomo kiedy Trybunał zajmie się ustawą, ale konsekwencje jej braku odczuwalne będą od 3 grudnia br.

Na pakiet składały się m.in. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, przyznające im prawo do odszkodowań za odwołane i opóźnione pociągi oraz dyrektywa w sprawie rozwoju kolei we Wspólnocie, która zakładała od 2010 r. liberalizację przewozów międzynarodowych wykonywanych przez obcych przewoźników, dając im prawo kabotażu, czyli zatrzymywania się na stacjach wewnątrz innego kraju. W ślad za tym miało pójść stworzenie europejskiej licencji maszynistów.

Konsekwencje braku ustawy będą dość nieoczekiwane dla przewoźników kolejowych i pasażerów. Rozporządzenie unijne będzie bowiem obowiązywać wprost, co oznacza brak jakichkolwiek czasowych zwolnień w stosowaniu przepisów o odszkodowaniach za odwołane i opóźnione pociągi oraz wprowadzenie udogodnień dla osób o ograniczonej zdolności poruszania się. Rząd planował tymczasem zwolnić z obowiązku wypłaty odszkodowań przewoźników wykonujących przewozy miejskie, podmiejskie i regionalne oraz odroczenie tego obowiązku dla pozostałych do polowy 2011 r. Brak ustawy rodzi nieprzewidziane konsekwencje finansowe operatorów. Świadomość prawna Polaków nie jest duża, nie należy zatem liczyć na zalew wniosków o odszkodowania. Nie będzie także instytucji sprawującej nadzór nad wykonywaniem przepisów i sankcji za niestosowanie przepisów. Pozostaje jednak UOKiK.

Dyrektywa o częściowym uwolnieniu rynku powinna być wprowadzone do prawa polskiego przez zmianę ustawy. Niezrealizowanie tego w określonym czasie skutkować będzie wszczęciem postępowania przeciwko Polsce ze strony Komisji Europejskiej. Nie zostaną uregulowane bowiem kwestie dostępu do rynku polskiego przewoźników pasażerskich z UE. Minister infrastruktury powinien stworzyć bowiem kryteria, które określą czy planowany przewóz osób jest usługą międzynarodową i czy przewoźnik może prowadzić przewozy kabotażowe. Brak wdrożenia przepisów oznacza, że przewoźnicy zagraniczni nie będą mieli w Polsce wyznaczonej instytucji, która regulowałaby ich działalność i będą mogli skarżyć nasz kraj za zaniechanie działań.

\

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5