NUMER 11/2020
NUMER 11/2020
Temat numeru:
Intermodal na Jedwabnym Szlaku
szukaj
Śledź nas:

Zakończono prace studialne nad KDP w Polsce. Czy pojedziemy polskim TGV?

| Michał Szymajda 18.03.2016 140

Zakończono prace studialne nad KDP w Polsce. Czy pojedziemy polskim TGV?
TGV wjeżdża do miejscowości Sete. Czy w Polsce też doczekamy się KDP?Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
– W grudniu 2015 zakończono prace nad studium wykonalności Kolei Dużych Prędkości w Polsce – taką, dość nieoczekiwaną informacją, podzielił się z uczestnikami Europejskiego Forum Taborowego Jan Raczyński z Instytutu Kolejnictwa. Wyniki prac nie były dotąd głośno dyskutowane.
Prace przy Kolejach Dużych Prędkości, które zostały zlecone i zrealizowane w Polsce, dotyczyły studium wykonalności inwestycji znanej pod nazwą linii "Y". Ostatnie prace studialne dotyczyły przebiegu linii od granicy Polski do Wrocławia oraz połączenia Poznań – granica Niemiec. Połączenie projektowane do granicy czeskiej ma w przyszłości spore szanse realizacji, ponieważ także Czesi w jednym z wariantów budowy swojej KDP planują budowę odnogi linii w kierunku polskiej granicy.

Prace nad studium wykonalności były cały czas prowadzone

W grudniu 2011 roku minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak ogłosił zamrożenie prac nad budową KDP w Polsce. Według jego słów, powrót do idei kolei dużych prędkości należało rozważyć po wielkim planie rewitalizacji i modernizacji podjętym przez rząd Donalda Tuska przed Euro 2012 i wciąż trwającym. Minister Nowak odroczył prace nad KDP do roku 2030, ale cały czas trwały prace studialne, a ostatni przetarg na wykonanie studium szybkich tras kolejowych w kierunku granicy z Niemcami i Czechami PKP PLK rozstrzygnęła w 2014 roku na korzyść hiszpańskiej firmy IDOM. Koszt tych prac przekroczył 2 miliony zł.

Jaka przyszłości czeka teraz dokumentację, która oczekuje na fazę projektu, wykupu gruntów i budowy (nie mówiąc oczywiście o takich sprawach jak konieczność zakupu odpowiedniego taboru)?

– Kolej Dużych Prędkości w Polsce jest elementem, o którym wspominał w swoim programie minister Morawiecki. Efekty prac studialnych zostały przedstawione nowemu rządowi. Liczymy na powrót do tego pomysłu – powiedział Jan Raczyński.

Wiadomo, że polskie szybkie pociągi miałyby poruszać się po linii Y z prędkością 350 km/h. Ponadto, pomiędzy dużymi miastami, które nie miałyby bezpośredniego połączenia z KDP, zbudowane byłyby także krótkie odcinki dojazdowe do KDP, po których pociągi poruszałyby się z prędkością 200 km/h. Duża część z tych linii bazowałaby na obecnie istniejącej infrastrukturze.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44964)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44964)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2020
NUMER 11/2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Za darmo!

Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Przy okazji obecnego wydania na nasze pytania odpowiadają rozmówcy, a wśród nich: Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej, Jakub Jakóbowski, koordynator projektu „Powiązanie gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.

W numerze znajdą Państwo również tekst prezentujący ciekawą koncepcję dworca Olsztyn Główny. W miesięczniku przeczytać można także o Olechowie, który jest nowym kierunkiem w aglomeracji dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz o wpływie koronawirusa na już rozwarstwiony transport publiczny. W dziale Prawo i polityka wskazujemy zgubne skutki planowanej Ustawy o czasie pracy maszynistów.

W dziale historia Włodzimierz Winek snuje jak zawsze ciekawą opowieść, tym razem o progach kolejowych

 

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5