Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Zakończono prace studialne nad KDP w Polsce. Czy pojedziemy polskim TGV?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
18-03-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Zakończono prace studialne nad KDP w Polsce. Czy pojedziemy polskim TGV?
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plTGV wjeżdża do miejscowości Sete. Czy w Polsce też doczekamy się KDP?
– W grudniu 2015 zakończono prace nad studium wykonalności Kolei Dużych Prędkości w Polsce – taką, dość nieoczekiwaną informacją, podzielił się z uczestnikami Europejskiego Forum Taborowego Jan Raczyński z Instytutu Kolejnictwa. Wyniki prac nie były dotąd głośno dyskutowane.

Prace przy Kolejach Dużych Prędkości, które zostały zlecone i zrealizowane w Polsce, dotyczyły studium wykonalności inwestycji znanej pod nazwą linii "Y". Ostatnie prace studialne dotyczyły przebiegu linii od granicy Polski do Wrocławia oraz połączenia Poznań – granica Niemiec. Połączenie projektowane do granicy czeskiej ma w przyszłości spore szanse realizacji, ponieważ także Czesi w jednym z wariantów budowy swojej KDP planują budowę odnogi linii w kierunku polskiej granicy.

Prace nad studium wykonalności były cały czas prowadzone

W grudniu 2011 roku minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomir Nowak ogłosił zamrożenie prac nad budową KDP w Polsce. Według jego słów, powrót do idei kolei dużych prędkości należało rozważyć po wielkim planie rewitalizacji i modernizacji podjętym przez rząd Donalda Tuska przed Euro 2012 i wciąż trwającym. Minister Nowak odroczył prace nad KDP do roku 2030, ale cały czas trwały prace studialne, a ostatni przetarg na wykonanie studium szybkich tras kolejowych w kierunku granicy z Niemcami i Czechami PKP PLK rozstrzygnęła w 2014 roku na korzyść hiszpańskiej firmy IDOM. Koszt tych prac przekroczył 2 miliony zł.

Jaka przyszłości czeka teraz dokumentację, która oczekuje na fazę projektu, wykupu gruntów i budowy (nie mówiąc oczywiście o takich sprawach jak konieczność zakupu odpowiedniego taboru)?

– Kolej Dużych Prędkości w Polsce jest elementem, o którym wspominał w swoim programie minister Morawiecki. Efekty prac studialnych zostały przedstawione nowemu rządowi. Liczymy na powrót do tego pomysłu – powiedział Jan Raczyński.

Wiadomo, że polskie szybkie pociągi miałyby poruszać się po linii Y z prędkością 350 km/h. Ponadto, pomiędzy dużymi miastami, które nie miałyby bezpośredniego połączenia z KDP, zbudowane byłyby także krótkie odcinki dojazdowe do KDP, po których pociągi poruszałyby się z prędkością 200 km/h. Duża część z tych linii bazowałaby na obecnie istniejącej infrastrukturze.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

Infrastruktura

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

inf. pras. PKP PLK, oprac. Redakcja 27 sierpnia 2025

Pojechaliśmy Leo Express z Krakowa do Warszawy [zdjęcia]

Pasażer

Pojechaliśmy Leo Express z Krakowa do Warszawy [zdjęcia]

Łukasz Malinowski, współpraca – Mikołaj Kobryński 27 sierpnia 2025

Przetarg na pociągi dużych prędkości dla PKP Intercity niebawem

Tabor i technika

Zobacz również:

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Infrastruktura

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Łukasz Malinowski 19 czerwca 2025

KDP Łódź - Warszawa. CPK potrzebuje 150 działek, rusza wykup gruntów

Infrastruktura

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Infrastruktura

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Daniel Siwak 15 października 2024

Pozostałe z wątku:

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

Infrastruktura

PLK: Rusza przetarg na Warszawę Wschodnią

inf. pras. PKP PLK, oprac. Redakcja 27 sierpnia 2025

Pojechaliśmy Leo Express z Krakowa do Warszawy [zdjęcia]

Pasażer

Pojechaliśmy Leo Express z Krakowa do Warszawy [zdjęcia]

Łukasz Malinowski, współpraca – Mikołaj Kobryński 27 sierpnia 2025

Przetarg na pociągi dużych prędkości dla PKP Intercity niebawem

Tabor i technika

Zobacz również:

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Infrastruktura

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Łukasz Malinowski 19 czerwca 2025

KDP Łódź - Warszawa. CPK potrzebuje 150 działek, rusza wykup gruntów

Infrastruktura

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Infrastruktura

Znów odsuwa się otwarcie ofert na tunel KDP w Łodzi

Daniel Siwak 15 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij