Partnerzy serwisu:
Biznes

Zagrożone projekty kolejowe na pięć miliardów złotych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
18-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy/PAP

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Zagrożone projekty kolejowe na pięć miliardów złotych
Minister Elżbieta Bieńkowska potwierdziła, że kolej prawdopodobnie nie wykorzysta miliarda złotych na modernizację linii E30 pomiędzy Krakowem a Katowicami. Jednak wszystkie zagrożone inwestycje PKP PLK są warte pięciokrotnie więcej.

O braku postępów w pracach na linii E30 pomiędzy Krakowem a Katowicami wielokrotnie informowaliśmy w ubiegłym roku na łamach miesięcznika „Rynek Kolejowy”. Dzisiaj nawet minister Infrastruktury i Rozwoju oficjalnie przyznała w rozmowie z PAP, że „Modernizacja linii kolejowej Katowice – Kraków może nie zakończyć się w 2015 roku”. To i tak bardzo ostrożna deklaracja – w tej chwili tajemnicą poliszynela jest, że zakończenie inwestycji nawet w 2016 roku jest mało realne.

– Nie mogę w tej chwili obiecać, że to będzie w 2015 r., co nie znaczy – jak też dzisiaj słyszałam – że te pieniądze przepadną Polsce albo przepadną dla kolei. Projektów kolejowych realizowanych – niestety z opóźnieniem – mamy mnóstwo; te pieniądze na pewno wykorzystamy na projekty związane z czystym transportem kolejowym i szynowym, generalnie rzecz biorąc – powiedziała dziś Polskiej Agencji Prasowej Elżbieta Bieńkowska. Minister zapewniła, że jej resort zajmuje się tym projektem. Zapowiedziała, że po wycofaniu z niego dotychczasowych środków unijnych zostanie dokończony przy udziale środków z nowych funduszy UE.

Zagrożone projekty na nawet 5 mld złotych

W styczniu opisywaliśmy nieudany przetarg PKP PLK na wprowadzenie eurpejskiego systemu łączności z lokomotywą GSM–R. Nieudane postępowanie definitywnie pogrzebało szanse na wykorzystanie przez PKP PLK ośmiuset milionów złotych unijnego dofinansowania na ten projekt, zakładanych w perspektywie finansowej 2007-2013. Przesunięta na kolejną perspektywę zostanie też większość modernizacji połączenia do gdańskiego Portu Północnego. Linia E30 jest kolejnym projektem, którego w całości nie uda się rozliczyć do końca 2015 roku.

Tymczasem według Adriana Furgalskiego, członka zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR projekty, których PKP PLK może nie zdążyć wykonać do końca 2015 roku są warte w sumie 5 miliardów złotych. Według informacji „Rynku Kolejowego” ze źródeł zbliżonych do wykonawców, najbardziej zagrożona jest modernizacja połączenia pomiędzy Warszawą a Łodzią, gdzie umowę wypowiedział podwykonawca Feroco, modernizacja odcinka linii Rail Baltica, budowa nowego dworca Łódź Fabryczna i modernizacja połączenia Warszawy z Radomiem.

MIR negocjuje z Komisją Europejską

Ministerstwo nie chce wskazać najbardziej zagrożonych projektów – Jednoznaczne udzielenie odpowiedzi na pytanie o tzw. „projekty zagrożone” nie jest możliwe gdyż prowadzenie procesu inwestycyjnego samo w sobie generuje zagrożenia i ryzyka, które w każdym projekcie są inne – informuje rzecznik MIR Piotr Popa. I dodaje, że choć płatności muszą poniesione do końca grudnia 2015 roku, ich certyfikacja w Komisji Europejskiej będzie trwała jeszcze w 2016 roku.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju negocjuje też z Komisją Europejską elastyczne wydawanie środków, co ma pomóc przenieść pieniądze z kolejnych opóźnionych projektów PKP PLK na inwestycje taborowe lub transport miejski. Jednocześnie MIR czyni starania o podniesienie poziomu dofinansowania do inwestycji miejskich, co odciążyłoby miejskie samorządy – oraz pozwoliło na absorbcję większych środków utraconych przez kolej bez dodatkowego wysiłku inwestycyjnego.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Lewandowski: Bieńkowska jest w Brukseli rozpoznawalna

Prawo i polityka

Lewandowski: Bieńkowska jest w Brukseli rozpoznawalna

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy 10 września 2014

Nowym szefem MIR jednak Adam Zdziebło? (Aktualizacja)

Prawo i polityka

Nowym szefem MIR jednak Adam Zdziebło? (Aktualizacja)

pr/RMF FM/Rynek Kolejowy 17 września 2014

Bieńkowska przesłuchana w PE

Kadry

Bieńkowska przesłuchana w PE

pr, Rynek Infrastruktury 03 października 2014

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Lewandowski: Bieńkowska jest w Brukseli rozpoznawalna

Prawo i polityka

Lewandowski: Bieńkowska jest w Brukseli rozpoznawalna

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy 10 września 2014

Nowym szefem MIR jednak Adam Zdziebło? (Aktualizacja)

Prawo i polityka

Nowym szefem MIR jednak Adam Zdziebło? (Aktualizacja)

pr/RMF FM/Rynek Kolejowy 17 września 2014

Bieńkowska przesłuchana w PE

Kadry

Bieńkowska przesłuchana w PE

pr, Rynek Infrastruktury 03 października 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5