Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku zwraca się z apelem o adopcję trzech parowozów. Na terenie muzeum znajduje się wiele zniszczonych zabytków kolejnictwa i przemysłu. Adopcja jest sposobem na przywrócenie blasku choć niektórym spośród pojazdów będących w zbiorach muzeum.
Pomóc może każdy – prywatna osoba, czy też firma, finansując zewnętrzne odmalowanie malatury lokomotywy, Przy odnowionej lokomotywie znalazłaby się specjalna tabliczka, na której muzeum umieści informację, przez kogo dany zabytek został zaadoptowany.
Muzeum proponuje adopcję trzech pojazdów:
Parowóz Pt47. Parowozy tej serii przeznaczone były do prowadzenia pociągów pospiesznych i osobowych. Budowane były jako rozwinięcie przedwojennej polskiej konstrukcji Pt31 z kilkoma zmianami. Budowane były w Poznaniu i Chrzanowie w liczbie 180 sztuk. Pt47-28 jest jednym z dwóch parowozów z tej serii w jaworzyńskim muzeum i jednym z kilkunastu zachowanych w Polsce. Renowacja obejmuje oczyszczenie parowozu z rdzy oraz innych zanieczyszczeń, zakup 45 litrów farby podkładowej, 30 litrów czarnej farby, 20 litrów czerwonej farby, 5 litrów białej, 30 litrów rozpuszczalnika oraz innych materiałów niezbędnych do wykonania prac malarskich (szczotki druciane, pędzle itp). Cena materiałów to2100 zł.
Parowóz Ty2-305. Najliczniejsza seria niemieckich uproszczonych parowozów wojennych do prowadzenia pociągów towarowych budowanych w latach 1942-1945 w liczbie ponad 6000 egzemplarzy. Po wojnie PKP otrzymały 1407 sztuk tych lokomotyw. Była to najliczniejsza seria parowozów eksploatowanych po wojnie na PKP. Ty2-305 jest jednym z 9 parowozów tej serii w jaworzyńskim muzeum i jednym z kilkudziesięciu w Polsce. Renowacja obejmuje oczyszczenie parowozu z rdzy oraz innych zanieczyszczeń, zakup 35 litrów farby podkładowej, 30 litrów czarnej farby, 10 litrów czerwonej farby, 5 litrów białej, 30 litrów rozpuszczalnika oraz pozostałych niezbędnych materiałów. Łączny koszt wymienionych materiałów to 1500 zł.
Parowóz Ty43-23. Seria ta była budowana w Poznaniu z części pozostałych po zakończeniu wojny w dawnej fabryce Schichau w Elblągu w liczbie 126 sztuk. Był to cięższy i silniejszy odpowiednik parowozu serii Ty2. Ty43-23 jest jednym z kilku parowozów tej serii zachowanych w kraju i jedynym przedstawicielem tej serii w jaworzyńskim muzeum. Do renowacji parowozu potrzeba 35 litrów farby podkładowej, 30 litrów czarnej farby, 10 litrów czerwonej farby, 5 litrów farby białej, 30 litrów rozpuszczalnika i innych materiałów. Łączna wartość niezbędnych materiałów to 1500 zł.
Akcja adopcji prowadzona jest już drugi rok. Dzięki niej udało się wyremontować do tej pory 5 parowozów. W akcji udział wzięli prywatni darczyńcy oraz firma Polmiedź.
Osoby zainteresowane akcją proszone są o kontakt z biurem muzeum pod numerem telefonu (074) 856-43-30 lub pod adresem e-mail muzeum@muzeumtechniki.pl