Lubuski urząd marszałkowski potwierdza, że branym pod uwagę wariantem uruchomienia zapowiadanego połączenia do Berlina jest kooperacja Przewozów Regionalnych i Arrivy. Jeśli współpraca pomiędzy przewoźnikami dojdzie do skutku, od marca międzynarodowa trasa obsługiwana ma być spalinową jednostką VT628.
Wbrew zapowiedziom z końca zeszłego roku wraz z początkiem stycznia nie wystartowało bezpośrednie połączenie Gorzowa Wielkopolskiego z Berlinem. Przypomnijmy – lubuski urząd marszałkowski planował wykorzystać do jego obsługi eksploatowane przez lubuski oddział Przewozów Regionalnych wojewódzkie jednostki Pesa Link, ale ich producent wbrew warunkom kontraktu nie dostarczył homologacji na niemiecką sieć kolejową.
Samorząd poszukiwał więc wraz z przewoźnikiem innego taboru, który mógłby kursować po torach w obu krajach, ale nie udało się wynająć pojazdów przed planowaną datą inauguracji kursów. Jak poinformowała nas w zeszłym tygodniu Arriva RP, planowane jest uruchomienie połączenia w innej formule – przewoźnik miałby we współpracy z Przewozami Regionalnymi obsługiwać o wiele dłuższą relację Toruń – Piła – Gorzów Wielkopolski – Kostrzyn – Berlin.
Koncepcja ta oznacza częściowy powrót do pomysłu Arrivy sprzed kilku miesięcy. Został on jednak wówczas odrzucony przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, który zdecydował się powierzyć obsługę połączenia Gorzów – Berlin Przewozom Regionalnym. – Cały czas podtrzymujemy jednak wolę współpracy. Arriva już w tej chwili dysponuje pociągami spełniającymi wymagane warunki do jazdy po stronie niemieckiej, które charakteryzują się niskimi kosztami eksploatacyjnymi i wysokim komfortem podróżowania – zapewniała nas w październiku Joanna Parzniewska z Arrivy RP.
Umowa PSC obliguje PR do intensyfikacji działań
Dziś możliwość współudziału Arrivy w obsłudze linii Gorzów – Berlin potwierdza także Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego. – Wobec dalszego braku homologacji dla „Linków” Pesy pojawiła się koncepcja wykorzystania do tego celu taboru Arrivy RP serii VT628.4, który ma dopuszczenie do kursowania po Polsce i Niemczech. 28 grudnia zeszłego roku przedstawiciele zarządów PR i Arrivy RP zaprezentowali tę koncepcję na sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego –mówi Zdzisław Smoła, dyrektor departamentu infrastruktury i komunikacji UMWL.
Przedstawiciel lubuskiego samorządu nie precyzuje jednak, czy relacja pociągu rzeczywiście może zostać wydłużona do Torunia. Dodaje natomiast, że to Przewozy Regionalne powinny obecnie intensywnie działać na rzecz uruchomienia zaplanowanej pary kursów. – W 5-letniej umowie PSC [rodzaj umowy o świadczenie usług publicznych] zawartej pomiędzy województwem lubuskim a PR zawarto zapisy o obowiązku współpracy spółki z VBB i NEB [przewoźnik i organizator po stronie niemieckiej] w zakresie uzgodnienia możliwości realizacji połączeń Gorzów Wlkp. – Berlin bez konieczności przesiadek. – przypomina.
UMWL: Kluczowe dla sprawy jest porozumienie się przewoźników
– Jak dotąd cały ciężar technicznych uzgodnień ze stroną niemiecką oraz próby pozyskania taboru odpowiedniego do kursowania po obu stronach granicy spoczywał po stronie UMWL. Kluczową rolę w tej sprawie odgrywają jednak przewoźnicy, którzy muszą się wzajemnie porozumieć. Z tego względu zobligowaliśmy PR do intensyfikacji działań w tej sprawie niezwłocznie po zawarciu wspomnianej umowy PSC. W sytuacji, w której poinformowaliśmy o przeznaczeniu na ten cel dodatkowej kwoty z budżetu województwa, PR powinny być zdeterminowane do uruchomienia tego pociągu w jak najkrótszym terminie – ocenił Zdzisław Smoła.

Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji