Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Z toru do skansenu – mosty przypomną historię kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
03-10-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Mosty kolejowe z Nowej Grobli i Lubaczowa przypomną o historii kolei na Podkarpaciu. PKP Polskie Linie Kolejowe przekazały blisko stuletnie konstrukcje z linii Munina – Hrebenne Gminie Lubaczów. Obiekty będą w skansenie kolejnictwa w Baszni Dolnej. To kolejne darowizny PLK związane z zachowaniem tradycji i historii kolei - podkreśla zarządca infrastruktury.

Dzięki współpracy PLK z samorządami, szkołami, jednostkami kulturalno-oświatowymi i stowarzyszeniami „wysłużony” sprzęt zyskuje drugie życie. Obiekty, które nie pełnią już wymaganej roli na sieci kolejowej stają się atrakcją i źródłem informacji o regionie.

Mosty przypomną o historii kolei na Podkarpaciu

Dwie kratownicowe konstrukcje stalowych mostów z początku i połowy XX w. będą w skansenie w Baszni Dolnej na stacji Basznia. Leciwe obiekty, z wyremontowanej linii kolejowej Munina – Hrebenne, zastąpiły już nowe przeprawy. Most z Nowej Grobli będzie dużym – widocznym eksponatem. Druga przeprawa, przeniesiona z Lubaczowa, przyczyni się do budowy „małej” kolei. Będzie na trasie kolejki wąskotorowej, którą w skansenie zamierza stworzyć Gmina Lubaczów.

Stalowa kratownica z Lubaczowa o długości ponad 27 m pamięta działania I wojny światowej. Most z 1917 r. był nad rzeką Sołotwa na szlaku Oleszyce – Lubaczów. Drugi z mostów o długości ponad 42 m, z nad rzeki Lubaczówka w Nowej Grobli, pochodzi z 1949 r.

Gmina Lubaczów dzięki współfinansowaniu inwestycji ze środków Unii Europejskiej wykonała już renowację obu przekazanych przez PLK konstrukcji. Oprócz mostów rewitalizacją objęte są dawne obiekty stacji w Baszni Dolnej oraz wieży ciśnień w Tymcach. Celem przedsięwzięcia jest przypomnienie ciekawej historii kolei w regionie.

Darowizny od PLK – korzyść dla pasjonatów, uczniów i turystów

W ostatnich latach PKP Polskie Linie Kolejowe przypominają, że  przekazały blisko 100 darowizn instytucjom, które dbają o historię kolei. W tym roku PLK wsparły m. in. lokalne kolejki. Elementy infrastruktury trafiły m. in. do Średzkiej Kolei Powiatowej, Grodziskiej Kolei Drezynowej, Żuławskiej Kolei Dojazdowej i Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. W zeszłym roku dwa przęsła ponad stuletniego mostu kolejowego na rzece Pisie na odcinku Szczytno – Ełk zostały zastąpione nową konstrukcją. Fragmenty starej przeprawy stały się eksponatem w sąsiedztwie parku i rzeki w Piszu. Wysłużony sprzęt kolejowy został przekazany również szkołom. W 2020 r. Politechnika Wrocławska otrzymała m.in. semafory, tarczę manewrową i dźwignię zwrotnicową, a do Zespołu Szkół Komunikacji im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu trafiła nastawnica mechaniczna scentralizowana - czytamy w komunikacie.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Infrastruktura

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Włodzimierz Winek 05 października 2024

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Infrastruktura

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Włodzimierz Winek 15 sierpnia 2024

Wywrotnice wagonów

Infrastruktura

Wywrotnice wagonów

Włodzimierz Winek 05 maja 2024

Historia Kolei: Pług

Tabor i technika

Historia Kolei: Pług

Włodzimierz Winek 03 maja 2024

Z historii piwnych wagonów, czyli piwiarek

Tabor i technika

Z historii piwnych wagonów, czyli piwiarek

Włodzimierz Winek 01 maja 2024

Sanitarki na wąskim torze

Infrastruktura

Sanitarki na wąskim torze

Włodzimierz Winek 31 grudnia 2023

Zobacz również:

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Infrastruktura

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Włodzimierz Winek 05 października 2024

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Infrastruktura

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Włodzimierz Winek 15 sierpnia 2024

Wywrotnice wagonów

Infrastruktura

Wywrotnice wagonów

Włodzimierz Winek 05 maja 2024

Historia Kolei: Pług

Tabor i technika

Historia Kolei: Pług

Włodzimierz Winek 03 maja 2024

Z historii piwnych wagonów, czyli piwiarek

Tabor i technika

Z historii piwnych wagonów, czyli piwiarek

Włodzimierz Winek 01 maja 2024

Sanitarki na wąskim torze

Infrastruktura

Sanitarki na wąskim torze

Włodzimierz Winek 31 grudnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij