Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK z umową na projekt modernizacji linii na Kociewiu i w Borach Tucholskich

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-10-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Szybsze podróże i dostępne perony to cele planowanej modernizacji linii Tczew - Czersk oraz Szlachta - Bąk. Elektryfikacja linii zapewni nowe możliwości dla kolei w regionie. Nowe przystanki Tczew Suchostrzygi i Szlachta Zachód zwiększą dostęp do kolei. Czas podróży z Czerska do Tczewa skróci się nawet o około 25 minut. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji około 100 km linii. Koszt dokumentacji to ponad 18 mln zł.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały 9 października umowę na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew - Czersk” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów w sieci TEN-T”.

– Dzięki kolejnym inwestycjom polska kolej staje się bardziej atrakcyjnym i konkurencyjnym środkiem transportu, także w województwie pomorskim. Rozwój nowoczesnej i bezpieczniejszej kolei nie tylko w skali krajowej i międzynarodowej, ale także regionalnej ma służyć mieszkańcom mniejszych miast, gmin i powiatów. Wszystko to służy celowi, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Pakiet linii do remontu

Inwestycja obejmie modernizację linii z Tczewa do Czerska (nr 203), ze stacji Szlachta przez Czersk do stacji Bąk (nr 215) oraz odbudowę niewykorzystywanej obecnie linii z Lipowy Tucholskiej do Szlachty Zachód (nr 744). Planuje się także budowę dwóch łącznic między linią kolejową nr 203 a linią kolejową nr 201 (Łąg Południowy – Czarna Woda oraz Szałamaje – Łąg) z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz do portu w Gdyni. Łącznie zmodernizowanych zostanie około 100 km linii.

– Dzięki planowanej modernizacji linii mieszkańcy Czerska czy Starogardu Gdańskiego szybciej dotrą do Tczewa i Trójmiasta. Podróżni będą mogli korzystać z przebudowanych, bardziej funkcjonalnych stacji i zmodernizowanych przystanków. Cieszę się, że PKP Polskie Linie Kolejowe realizują kolejną inwestycję na terenie województwa pomorskiego 
– powiedział Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.

PLK planują przebudowę 15 stacji i przystanków na liniach 203 i 215, m. in. w Starogardzie Gdańskim, Czarnej Wodzie i Czersku. Wyższe perony ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Oczekiwany komfort obsługi podróżnym o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią dogodne dostępy do peronów w postaci pochylni oraz wind z przejść podziemnych, m. in. na stacji Starogard Gdański. Planuje się budowę dwóch nowych przystanków o roboczych nazwach Tczew Suchostrzygi i Szlachta Zachód. Przystanek Tczew Suchostrzygi ułatwi dostęp do kolei mieszkańcom największego osiedla w mieście.

– Modernizacja linii Tczew – Czersk zapewni w południowej części Pomorza atrakcyjne podróże pociągiem do szkoły czy pracy. Dzięki planowanej elektryfikacji kolej będzie sprawniejsza i bardziej ekologiczna, a nowe przystanki zwiększą dostęp do tego środka transportu. Inwestycje w ramach Krajowego Programu Kolejowego będą służyć podróżnym i przewoźnikom przez wiele kolejnych lat – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. 

Jakie mają być efekty przyszłej inwestycji?

Dokumentacja obejmie remont, przebudowę lub budowę ponad 130 nowych wiaduktów, mostów oraz przejść pod torami. 80 przejazdów kolejowo-drogowych oraz przejść dla pieszych zostanie zmodernizowanych, co podniesie poziom bezpieczeństwa na styku linii kolejowych i dróg. Planowana elektryfikacja ograniczy wpływ linii na środowisko, a pociągi będą jeździć sprawniej i ciszej. Bezpieczną i sprawną jazdę pociągów zapewni nowy system sterowania ruchem kolejowym.

Po modernizacji odcinka linii nr 203 między Tczewem i Czerskiem skróci się czas podróży nawet o około 25 minut. Pociągi pasażerskie pojadą nawet 160 km/h, zamiast obecnych 80-120 km/h, a towarowe 120 km/h zamiast obecnych 80 km/h. Zapewni to lepsze i sprawniejsze połączenie kolejowe południowej części Pomorza z Tczewem, skąd odjeżdżają pociągi m.in. do Trójmiasta i Warszawy. Planowane łącznice mogą usprawnić przewóz towarów linią z Bydgoszczy do i z portu morskiego w Gdyni.

Termin przygotowania dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 203 na odcinku Tczew - Czersk” określono na III kwartał 2023 r. Projekt przygotuje Transprojekt Gdański. Wartość umowy to 18,522 mln zł netto. Realizacja prac będzie możliwa po zabezpieczeniu środków w kolejnej perspektywie finansowej na lata 2021-2027.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5