Partnerzy serwisu:
Pasażer

Z Katowic do Ostrawy Kolejami Śląskimi? Piłka jest w grze

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-11-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/Polskie Radio Katowice/Zdopravy.cz

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Z Katowic do Ostrawy Kolejami Śląskimi? Piłka jest w grze
fot. Michał Szymajda / Archiwum RK
Tomasz Niedziela, wiceprezes zarządu Kolei Śląskich ds. handlowych, przekazał w wypowiedzi dla Polskiego Radia Katowice, że pociągi samorządowego przewoźnika być może już w przyszłym roku połączą Górny Śląsk z Ostrawą. Obecnie KŚ obsługują tylko jedną relację transgraniczną, zapewniając połączenie Chałupek z Bohumínem w sile 5 par pociągów na dobę.

Województwo śląskie to jedno z trzech polskich województw, które graniczą z Czechami. Jedynymi obsługiwanymi przez pociągi regionalne transgranicznymi odcinkami w regionie są fragmenty Chałupki – Bohumín oraz Cieszyn – Český Těšín, na których przewozy realizują odpowiednio Koleje Śląskie oraz České dráhy. W regionie znajduje się jeszcze jedno kolejowe przejście graniczne, łączące Zebrzydowice oraz Petrovice u Karviné. Obsługuje ono jednak obecnie wyłącznie ruch dalekobieżny i towarowy. Oferta przewozowa KŚ pomiędzy Chałupkami, przygraniczną wsią po polskiej stronie, a Bohumínem, ważną stacją pasażerską w aglomeracji ostrawskiej, nie jest natomiast szczególnie rozbudowana – 5 par pociągów na dobę nie jest nawet ekwiwalentem 2-godzinowego taktu.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w połowie października, KŚ od niedawna mogą wjeżdżać do Bohumína wszystkimi 21 posiadanymi Elfami drugiej generacji, czyli 4 dwuczłonowymi, 5 trójczłonowymi i 12 czteroczłonowymi, podczas gdy wcześniej było to możliwe jedynie w przypadku 5 pojazdów z tej serii. Dodatkowo w najbliższym czasie można także spodziewać się dopuszczenia do wjazdu na czeską sieć kolejową dostarczanych aktualnie Impulsów 2, których docelowo w województwie śląskim ma jeździć aż 31 sztuk. Samo zwiększenie liczby pojazdów z dopuszczeniem do wjazdu do Bohumína z perspektywy pasażera nic nie zmieni. Ograniczy to wprawdzie znacząco ryzyko ograniczenia oferty przewozowej w razie kumulacji napraw okresowych, jednak nie wpłynie na jej kształt.

Przynajmniej na razie – po grudniowej zmianie rozkładu jazdy liczba pociągów regionalnych z Chałupek do Bohumína nie ulegnie zmianie. Nie należy jednak wykluczyć, że przyszły rok przyniesie wzmocnienie oferty przewozowej na kierunku czeskim. Jak poinformował w rozmowie z Polskim Radiem Katowice wiceprezes zarządu KŚ Tomasz Niedziela, istnieje spora szansa na to, że jeszcze w 2026 roku pociągi samorządowego przewoźnika pojawią się w Ostrawie. Przedstawiciel KŚ nie przekazał jednak żadnych szczegółowych informacji na ten temat. Wydaje się, że relacje z Górnego Śląska do stacji kolejowej Ostrava-Svinov przez dworzec główny w Ostrawie, które omijałyby Bohumín, mogłyby być znacznie atrakcyjniejsze dla pasażerów.

Oprócz zapewnienia bezpośredniego dojazdu do stolicy kraju morawskośląskiego, będącej prężnym ośrodkiem przemysłowym i trzecim co do liczby mieszkańców miastem w Republice Czeskiej, stworzyłoby to znacznie większe możliwości przesiadkowe. Duży potencjał w zakresie potoków pasażerskich na takiej hipotetycznej relacji stwarza także systematycznie rosnące zainteresowanie podróżami z Polski do Czech, a w obecnej dekadzie także w przeciwnym kierunku. Ciekawym pomysłem mogłoby być także zapewnienie bezpośrednich połączeń kolejowych z Ostrawy do portu lotniczego Katowice-Pyrzowice, z którego już dziś korzysta wielu pasażerów z Czech i Słowacji. W tym przypadku trzeba byłoby jednak liczyć się z silną konkurencją w postaci autostrady A1. Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy KŚ, w wypowiedzi dla portalu Zdopravy.cz poinformował, że spółka rozważa uruchomienie takiej relacji.

Z pozoru mogłoby się wydawać, że nie powinno to być szczególnie trudne zadanie. Jednak w istocie może to nie być wcale takie łatwe. Z jednej strony trasowanie pociągów przez centrum Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii jest dziś bardzo trudne z uwagi na trwającą modernizację katowickiego węzła kolejowego. Z drugiej strony stacje kolejowe w Ostrawie, jakkolwiek jest to miasto położone niewiele dalej od granicy polsko-czeskiej niż Bohumín, nie mają charakteru przygranicznego. Oznacza to, że konieczne byłoby zaangażowanie czeskich maszynistów do prowadzenia pociągów na krótkim odcinku z Chałupek do Ostravy-Svinov, co mogłoby okazać się nieopłacalne. Z kolei uzyskanie odpowiednich uprawnień przez polskich maszynistów byłoby zapewne procesem trudnym i długotrwałym.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tomasik (Katowice): To będzie najlepszy rok w historii lotniska

Infrastruktura

Drugi tor i sieć trakcyjna do Zlína? Modernizacja opóźniona

Infrastruktura

Pociągi do Giżycka wrócą w czerwcu. Nie będzie ich wiele

Pasażer

PKP Intercity z ofertą na majówkowy szczyt przewozowy

Pasażer

PKP Intercity z ofertą na majówkowy szczyt przewozowy

inf. pras. PKP Intercity, oprac. MK 24 kwietnia 2025

Jak wygaszono popyt na linii kolejowej Bielsko-Biała – Cieszyn?

Pasażer

Zobacz również:

Tomasik (Katowice): To będzie najlepszy rok w historii lotniska

Infrastruktura

Drugi tor i sieć trakcyjna do Zlína? Modernizacja opóźniona

Infrastruktura

Pociągi do Giżycka wrócą w czerwcu. Nie będzie ich wiele

Pasażer

PKP Intercity z ofertą na majówkowy szczyt przewozowy

Pasażer

PKP Intercity z ofertą na majówkowy szczyt przewozowy

inf. pras. PKP Intercity, oprac. MK 24 kwietnia 2025

Jak wygaszono popyt na linii kolejowej Bielsko-Biała – Cieszyn?

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij