NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Z historii kolei. Symetryczny monorail Lartigue’a [film]

| Michał Szymajda 25.02.2017 56

Z historii kolei. Symetryczny monorail Lartigue’a [film]
Symetryczny monorail Lartigue’aŹródło: Oliver Wald, Wikimedia Commons, CCA-SA 2.0 Generic
Początki kolei, jaką znamy, to również wiele eksperymentów, podczas których sprawdzano, czy określone rozwiązania sprawdzą się na tyle, aby wdrożyć je do masowego zastosowania. Jednym z przykładów takich prób był monorail Lartigue’a, funkcjonujący pod koniec XIX wieku m.in. w Irlandii.
Ten system kolei jednoszynowej został zaproponowany i skonstruowany przez Charlesa Lartigue’a (1834-1907) i bazował na monorailu opracowanym w latach 20. XIX w., wykorzystującym tabor ciągnięty przez konie. Zasadzał się on na oryginalnej konstrukcji tak pojazdów, jak i infrastruktury torowej. Sam Lartigue podobno wpadł na pomysł wykorzystania takich rozwiązań technicznych, gdy obserwował w Afryce wielbłądy przenoszące duże ciężary. Zarówno lokomotywa (wyprodukowana przez Hunslet Engine Company), jak i poszczególne wagony balansowały (czy też lepiej napisać – były osadzone lub opierały się) na pojedynczej szynie, wyniesionej z poziomu gruntu przez specjalne wsporniki.

Wszystko było dokładnie wyważone – sama lokomotywa miała dwa kotły, dwa paleniska i dwa tendry. Dym ciągnący się za jadącym składem wydobywał się z dwóch, idealnie symetrycznych kominów. Oczywiście konieczność zachowania wyważenia składu rodziła duże problemy. W przypadku przewożenia określonego ładunku, trzeba było zwracać uwagę na symetryczne jego rozłożenie w wagonach, po obu stronach szyny. Jej wyniesienie ponad poziom gruntu sprawiało też, że niemożliwe okazało się zbudowanie przejazdów drogowo-kolejowych. W przypadku mocno zaludnionych obszarów, budując linię kolejową, należało unikać przecinania się jej z drogami kołowymi lub stosować specjalne, dość kosztowne infrastrukturalne rozwiązania techniczne. Dodatkowo, ze względu na nietypową konstrukcję, pojawiały się ograniczenia wpływające na komfort podróży – pasażerowie nie mogli przesiadać się pomiędzy wagonami. Niezbyt wygodne było także wsiadanie do składu – wymagało to nietypowej infrastruktury, umożliwiającej użycie specjalnie przystosowanej obrotnicy. Pomysł monorailu Lartigue’a skazany był więc na pozostanie niszową ciekawostką, bez szans na masowe wdrożenie.

Pierwsza linia wykorzystująca koncepcję Lartigue’a powstała w 1881 r. w Algierii. Wykorzystywała ona pojazdy ciągnięte przez muły, zawieszona na wyniesionej szynie. Natomiast pojazdy o napędzie parowym wykorzystano po raz pierwszy w irlandzkim hrabstwie Kerry. Zbudowana tam linia monorailu Lartigue’a liczyła 14,4 km (8,9 mili) i połączyła miasta Listowel oraz Ballybunion. Otwarto ją w lutym 1888 r. Inna linia powstała w 1895 r. we francuskim Departamencie Loary. Biegła pomiędzy miastami Feurs i Panissières. Liczyła 17 km długości.

Jak nietrudno się domyśleć, monorail Lartigue’a nie został wdrożony na szeroką skalę. Linia zbudowana w Irlandii została uszkodzona w czasie wojny domowej w 1924 r. Wkrótce potem została zlikwidowana, z wyjątkiem krótkiego odcinka. W 2003 r. częściowo ją odbudowano. Na odcinku liczącym ok. kilometra do dziś jeździ lokomotywa o napędzie spalinowym z kilkoma wagonikami. Całość jest atrakcją turystyczną znaną w całej okolicy.


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Irlandia (9)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Irlandia (9)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5