Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Z historii kolei. Symetryczny monorail Lartigue’a [film]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
25-02-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Z historii kolei. Symetryczny monorail Lartigue’a [film]
Źródło: Oliver Wald, Wikimedia Commons, CCA-SA 2.0 GenericSymetryczny monorail Lartigue’a
Początki kolei, jaką znamy, to również wiele eksperymentów, podczas których sprawdzano, czy określone rozwiązania sprawdzą się na tyle, aby wdrożyć je do masowego zastosowania. Jednym z przykładów takich prób był monorail Lartigue’a, funkcjonujący pod koniec XIX wieku m.in. w Irlandii.

Ten system kolei jednoszynowej został zaproponowany i skonstruowany przez Charlesa Lartigue’a (1834-1907) i bazował na monorailu opracowanym w latach 20. XIX w., wykorzystującym tabor ciągnięty przez konie. Zasadzał się on na oryginalnej konstrukcji tak pojazdów, jak i infrastruktury torowej. Sam Lartigue podobno wpadł na pomysł wykorzystania takich rozwiązań technicznych, gdy obserwował w Afryce wielbłądy przenoszące duże ciężary. Zarówno lokomotywa (wyprodukowana przez Hunslet Engine Company), jak i poszczególne wagony balansowały (czy też lepiej napisać – były osadzone lub opierały się) na pojedynczej szynie, wyniesionej z poziomu gruntu przez specjalne wsporniki.

Wszystko było dokładnie wyważone – sama lokomotywa miała dwa kotły, dwa paleniska i dwa tendry. Dym ciągnący się za jadącym składem wydobywał się z dwóch, idealnie symetrycznych kominów. Oczywiście konieczność zachowania wyważenia składu rodziła duże problemy. W przypadku przewożenia określonego ładunku, trzeba było zwracać uwagę na symetryczne jego rozłożenie w wagonach, po obu stronach szyny. Jej wyniesienie ponad poziom gruntu sprawiało też, że niemożliwe okazało się zbudowanie przejazdów drogowo-kolejowych. W przypadku mocno zaludnionych obszarów, budując linię kolejową, należało unikać przecinania się jej z drogami kołowymi lub stosować specjalne, dość kosztowne infrastrukturalne rozwiązania techniczne. Dodatkowo, ze względu na nietypową konstrukcję, pojawiały się ograniczenia wpływające na komfort podróży – pasażerowie nie mogli przesiadać się pomiędzy wagonami. Niezbyt wygodne było także wsiadanie do składu – wymagało to nietypowej infrastruktury, umożliwiającej użycie specjalnie przystosowanej obrotnicy. Pomysł monorailu Lartigue’a skazany był więc na pozostanie niszową ciekawostką, bez szans na masowe wdrożenie.

Pierwsza linia wykorzystująca koncepcję Lartigue’a powstała w 1881 r. w Algierii. Wykorzystywała ona pojazdy ciągnięte przez muły, zawieszona na wyniesionej szynie. Natomiast pojazdy o napędzie parowym wykorzystano po raz pierwszy w irlandzkim hrabstwie Kerry. Zbudowana tam linia monorailu Lartigue’a liczyła 14,4 km (8,9 mili) i połączyła miasta Listowel oraz Ballybunion. Otwarto ją w lutym 1888 r. Inna linia powstała w 1895 r. we francuskim Departamencie Loary. Biegła pomiędzy miastami Feurs i Panissières. Liczyła 17 km długości.

Jak nietrudno się domyśleć, monorail Lartigue’a nie został wdrożony na szeroką skalę. Linia zbudowana w Irlandii została uszkodzona w czasie wojny domowej w 1924 r. Wkrótce potem została zlikwidowana, z wyjątkiem krótkiego odcinka. W 2003 r. częściowo ją odbudowano. Na odcinku liczącym ok. kilometra do dziś jeździ lokomotywa o napędzie spalinowym z kilkoma wagonikami. Całość jest atrakcją turystyczną znaną w całej okolicy.


Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Infrastruktura

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Włodzimierz Winek 05 października 2024

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Infrastruktura

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Włodzimierz Winek 15 sierpnia 2024

Wywrotnice wagonów

Infrastruktura

Wywrotnice wagonów

Włodzimierz Winek 05 maja 2024

Historia Kolei: Pług

Tabor i technika

Historia Kolei: Pług

Włodzimierz Winek 03 maja 2024

Z historii piwnych wagonów, czyli piwiarek

Tabor i technika

Z historii piwnych wagonów, czyli piwiarek

Włodzimierz Winek 01 maja 2024

Sanitarki na wąskim torze

Infrastruktura

Sanitarki na wąskim torze

Włodzimierz Winek 31 grudnia 2023

Zobacz również:

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Infrastruktura

Oświęcim – Żywiec. Linia strategiczna czy turystyczna?

Włodzimierz Winek 05 października 2024

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Infrastruktura

Niespełnione ambicje ,,Węglówki”

Włodzimierz Winek 15 sierpnia 2024

Wywrotnice wagonów

Infrastruktura

Wywrotnice wagonów

Włodzimierz Winek 05 maja 2024

Historia Kolei: Pług

Tabor i technika

Historia Kolei: Pług

Włodzimierz Winek 03 maja 2024

Z historii piwnych wagonów, czyli piwiarek

Tabor i technika

Z historii piwnych wagonów, czyli piwiarek

Włodzimierz Winek 01 maja 2024

Sanitarki na wąskim torze

Infrastruktura

Sanitarki na wąskim torze

Włodzimierz Winek 31 grudnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij