NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Wspólny bilet czy blankiet? Ministerstwo wyjaśnia

| Jakub Madrjas 12.06.2017 2,7k

Wspólny bilet czy blankiet? Ministerstwo wyjaśnia
Fot. Łukasz Piotrowski, SM42.pl
Tuż po wakacjach ruszy pierwszy etap wspólnego biletu. Obejmie możliwość kupna – początkowo tylko w kasie – biletu na przejazd pociągami PR, PKP Intercity i SKM Trójmiasto na jednym blankiecie. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wyjaśnia, dlaczego nie jest to jeszcze docelowa oferta.
– Jak tylko skończą się wakacje nasi klienci otrzymają produkt o nazwie „wspólny przejazd” – zapowiedział w ubiegłym tygodniu prezes PKP SA Krzysztof Mamiński. Projekt na razie realizowany jest przez trzech przewoźników: PKP Intercity, Przewozy Regionalne i SKM Trójmiasto. 

Jak tłumaczy Krzysztof Mamiński, za jedną transakcją, we wszystkich kasach tych przewoźników w Polsce, będzie można kupić bilet na przejazd uwzględniający wszelkie ulgi ustawowe i handlowe. Mamiński zapewnia, że w ten sposób pasażer będzie mógł wybrać najkorzystniejszą cenę po uwzględnieniu wszystkich zniżek i ofert specjalnych; jeżeli będą to przejazdy pociągami jednego przewoźnika, to stosowana będzie taryfa degresywna. 

Jeden blankiet to za mało

– Prace nad wprowadzeniem wspólnego biletu na przejazdy kolejowe posuwają się w ślimaczym tempie. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa planuje zakończyć je wkrótce… wprowadzeniem erzacu wspólnego biletu w formie biletu na przejazd różnymi kategoriami pociągów na jednym blankiecie. Tyle tylko, że obecnie taki produkt już oferuje, bez żadnych prac zespołów ekspertów i wszystkowiedzących specjalistów, firma Koleo – krytykował działania MIB jeszcze w maju Stanisław Biega z Centrum Zrównoważonego Transportu.

Jak Tłumaczy Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, wspólny bilet to możliwość zakupu jednego biletu na przejazd pociągami wielu przewoźników za cenę degresywną (każdy kolejny kilometr podróży jest tańszy). – Nie chodzi więc o to, aby był to wyłącznie jeden blankiet. Obecnie żadna firma nie oferuje takiej usługi –  podkreśla Huptyś, dodając, że platformy pośredniczące oferują tak naprawdę możliwość dokonania wspólnej płatności za zakup biletów u różnych przewoźników.

– Z pewnością zaoferowanie pasażerom możliwości zakupu biletów na kilka przejazdów pociągami należącymi do publicznych przewoźników, w jednej kasie, na wspólnym blankiecie i przy najlepszej cenie jest ułatwieniem dla pasażerów, jednak niewystarczającym. Dlatego założenie w projekcie realizowanym przez resort infrastruktury i budownictwa jest takie, aby w ramach kolejnych etapów prac nad wdrożeniem wspólnego biletu wprowadzać funkcjonalności i usługi najlepiej dostosowane do potrzeb pasażerów – tłumaczy rzecznik. 

Potrzebne będą zgody przewoźników


Opóźnienia w realizacji projektu Huptyś tłumaczy tym, że organizacja przewozów kolejowych jest rozczłonkowana. – Powodzenie całego projektu jest zależne od porozumień zawieranych między przewoźnikami, którzy niejednokrotnie ze sobą konkurują – wyjaśnia i dodaje, że koncepcja wspólnego biletu wymaga wielu działań, podejmowanych w takich obszarach jak taryfy biletowe, systemy informatyczne dystrybucji biletów i rozliczeń finansowych, planowanie podróży czy integracja z innymi gałęziami transportu. Dlatego zdaniem ministerstwa podział całego projektu na etapy jest uzasadniony.

W ocenie MIB wdrażanie kolejnych etapów wspólnego biletu, wraz z rozwojem nowych funkcjonalności, będzie mobilizowało przewoźników do zawierania takich porozumień. – Wdrożenie wspólnego biletu z pewnością pozwoli na to, aby system mógł być zastosowany do połączeń w transporcie aglomeracyjnym – dzięki temu przyczyni się do pełniejszego wykorzystania potencjału publicznego transportu zbiorowego – uważa Szymon Huptyś. – Wymagać to będzie oczywiście wspólnych ustaleń wszystkich interesariuszy, by uwzględniony został interes ekonomiczny zarówno przewoźników, jak i pasażerów – podsumowuje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5