- Zwracamy się z apelem do Władz Samorządowych Województwa Śląskiego, Małopolskiego i Świętokrzyskiego oraz władz spółek „Przewozy Regionalne” i „Koleje Śląskie”, a także Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej o podjęcie w trybie pilnym negocjacji w celu wypracowania kompromisu, który przyczyni się do realizacji w nowym rozkładzie jazdy 2012/2013 kolejowych przewozów regionalnych na linii nr 62 (Katowice - Sławków - Bukowno - Olkusz - Wolbrom - Charsznica - Tunel - Kozłów - Sędziszów – Kielce), w dotychczasowej formie tj. poprzez uruchomienie bezpośrednich regionalnych połączeń kolejowych w tych relacjach – napisali we wspólnym oświadczeniu samorządowcy z gmin i powiatów, przez które przebiega linia kolejowa nr 62 oraz poseł Jacek Osuch.
W miniony czwartek do Marszałków Województw, Ministra Transportu oraz prezesów spółek kolejowych wysłany został apel, którego inicjatorem był pochodzący z Olkusza parlamentarzysta PiS Jacek Osuch. Jak tłumaczy Osuch, wspólne wystąpienie kilku samorządowców w obronie bezpośrednich pociągów relacji Katowice-Kielce, powinno być dodatkowym argumentem dla władz wojewódzkich przy podejmowaniu ostatecznych decyzji o sposobie organizacji przewozów na tej linii.
– Jesteśmy zaniepokojeni faktem, iż pociągi spółki Przewozy Regionalne, które dotychczas obsługiwały połączenia w bezpośredniej relacji: Kielce/Sędziszów-Olkusz-Katowice, od grudnia br. mają kończyć bieg na stacji Sławków, – czyli na granicy woj. małopolskiego i śląskiego. Podróżni, chcący kontynuować podróż w kierunku stolicy Górnego Śląska, będą musieli w Sławkowie przesiąść się do autobusów KKA „Kolej Śląskich”, którymi dojadą do Sosnowca. Tam czekać Ich będzie kolejna przesiadka, tym razem do pociągu w kierunku Katowic – napisali we wspólnym oświadczeniu przedstawiciele władz samorządowych Sławkowa, Bukowna, Olkusza, Wolbromia i Charsznicy oraz Powiatu Olkuskiego.
– Pragniemy za panem posłem Jackiem Osuchem podkreślić, że zaakceptowanie takiej oferty przewozowej przez władze samorządowe poszczególnych województw, doprowadzi do całkowitej dezintegracji połączeń regionalnych na trasie Katowice-Olkusz-Sędziszów/Kielce, zniechęci pasażerów do korzystania z usług kolei i spowoduje zmniejszenie frekwencji w pociągach, co w przyszłości może skutkować całkowitą likwidacją połączeń osobowych na tej linii. Ufamy, że Władze Wojewódzkie we współpracy z Ministerstwem Transportu oraz Prezesami spółek kolejowych rozwiążą ten problem z korzyścią dla pasażerów, a bezpośrednie połączenia kolejowe w relacji Katowice – Olkusz – Sędziszów/Kielce zostaną w nowym rozkładzie jazdy 2012/2013 utrzymane – zaznaczyli wójtowie i burmistrzowie gmin, przez które przebiega linia kolejowa.
Do każdego z Marszałków wysłaliśmy w czwartek ten apel wraz z moim pismem przewodnim. Dodatkowo postanowiliśmy dostarczyć te materiały do Ministerstwa Transportu. Liczę, że jeszcze przed 16 października otrzymamy odpowiedź w sprawie naszych postulatów. Jeśli nie, będziemy chcieli podjąć ten temat podczas organizowanej w Krakowie przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski konwencji „Transport i komunikacja w Małopolsce do 2020 roku – szanse i zagrożenia” – mówi poseł PiS Jacek Osuch.