Paneliści zorganizowanego w Warszawie Kongresu Infrastruktury Polskiej podawali pojedyncze przykłady współpracy przedstawicieli różnych gałęzi transportu przy planowaniu dużych inwestycji, ale częściej byli w stanie wskazać problemy w tego rodzaju przedsięwzięciach. – Czeka nas wiele pracy, by to usprawnić – przyznał prowadzący rozmowę Janusz Zubrzycki, dyrektor w ZDG TOR.
– Mogę dać bardzo dobry przykład współpracy z portami morskimi – stwierdziła Edyta Jaszczuk-Jezierska, kierująca Biurem Strategii PKP PLK. – Spotykaliśmy się z przedstawicielami czterech portów już na etapie planowania inwestycji w ramach nowej perspektywy. Chodziło o to, by rozbudować infrastrukturę tam, gdzie i porty planują inwestycje.
Była jednak w mniejszości, jeżeli chodzi o wskazywanie pozytywnych przykładów. – System planowania w Polsce trochę się rozjechał. Każda gałąź planuje sama. W dodatku nie ma żadnej centralnej instytucji, która się tym zajmuje – narzekał ekspert ds. transportu Jan Friedberg. Wtórował mu Mirosław Antonowicz z Akademii Leona Koźmińskiego. – Nie planujemy, w dodatku każda gałąź rozwija się osobno. Transport drogowy się rozwija, transport kolejowy się „zwija”. W dodatku łańcuchy logistyczne są tworzone przez operatorów, a nie w skali kraju – przyznał.
Więcej na portalu Rynek Infrastruktury.pl
Biała Księga Infrastruktury powstała w ramach stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury i została zaprezentowana po raz pierwszy 17 października 2013 roku na Kongresie Infrastruktury Polskiej. Zachęcamy do pobrania i przeczytania Białej Księgi Infrastruktury (format PDF).