Prezes UTK podjął natychmiastową interwencję w sprawie zdarzenia, które miało miejsce 11 czerwca 2015 r. na stacji Gdańsk Główny. Wówczas doszło do zakleszczenia w drzwiach pociągu elektrycznego wózka dziecięcego z dzieckiem w środku. Pociąg ruszył i tylko dzięki przytomnej reakcji ojca nic nie doszło do tragedii.
Do zdarzenia doszło 11 czerwca 2015 roku około godziny 14:45 na stacji kolejowej Gdańsk Główny, na torze nr 501 linii nr 250 Gdańsk Główny – Rumia.
– Nikt z obsługi pociągu nie dostrzegł, że żona wsiada z moim 3-miesięcznym dzieckiem w wózku. W efekcie drzwi przytrzasnęły gondolę, a pociąg zaczął ruszać. Tylko dzięki mojej przytomność udało mi się w biegu wyciągnąć dziecko z gondoli – powiedział dla portalu trójmiasto.pl Szymon Szatkowski, ojciec dziecka.
Po zdarzeniu Prezes Urzędu Transportu Kolejowego podjął natychmiastowe działania w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego:
-
podjęto decyzję o natychmiastowym wszczęciu postępowania kontrolnego dotyczącego bezpieczeństwa przewozów przez spółkę PKP SKM w Trójmieście.
-
17 czerwca 2015 roku UTK wszczął postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia na przewoźnika kary pieniężnej za niezgłoszenie Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych (PKBWK) tego zdarzenia.
Sytuację zgłoszono za późno
Prezes UTK poinformował, że przewoźnik dokonał zgłoszenia zdarzenia kolejowego dopiero 17 czerwca 2015 roku, czyli po wszczęciu przez Prezesa UTK procedury kontrolnej oraz postępowania administracyjnego zmierzającego do nałożenia kary pieniężnej, natomiast zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu, zawiadomienie o zdarzeniu powinno być przekazane niezwłocznie, nie później jednak niż przed upływem 24 godzin od jego stwierdzenia.
Zgodnie z art. 66 ustawy o transporcie kolejowym, za niezgłoszenie wbrew obowiązkowi zdarzenia, Prezes UTK nakłada w drodze decyzji karę pieniężną w wysokości do 2% rocznego przychodu przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym. Niezależnie od ww. kary, Prezes UTK może nałożyć karę pieniężną na kierownika zarządcy i przewoźnika kolejowego w wysokości do 300% jego wynagrodzenia miesięcznego.
SKM wyjaśnia sprawę
Pracownicy SKM Trójmiasto widzieli już film z kamery przemysłowej, na którym nagrano całą sytuację. Rzecznik PKP SKM Marcin Głuszek poinformował, że kierownik pociągu, w którym doszło do zdarzenia, został odsunięty od obowiązków do czasu wyjaśnienia całego zdarzenia.
System zapobiegający ruszeniu pociągu z otwartymi drzwiami znajduje się tylko w tych pociągach należących do SKM, które zostały zmodernizowane w ostatnich latach.