NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Jest szansa na weekendowe pociągi Kraków – Gorlice

| Dominik Lebda 24.05.2016 77

Jest szansa na weekendowe pociągi Kraków – Gorlice
Pociąg regio Gorlice-Rzeszów na stacji początkowejFot. Reaktywacja pociągów Gorlice-Kraków
Jest szansa na powrót połączeń regionalnych z Krakowa do Gorlic. Województwo małopolskie rozważa różne warianty poprawy komunikacji we wschodniej części woj. małopolskiego, o co od dłuższego czasu zabiegają mieszkańcy regionu gorlickiego. 
Już od wielu lat nie kursują bezpośrednie regionalne połączenia kolejowe z Krakowa do Gorlic i Biecza we wschodniej części woj. małopolskiego. Wielokrotnie zmieniały się warunki wskazywane jako konieczne do spełnienia, by takie pociągi mogły zostać uruchomione i dofinansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Początkowo uwagę kierowano na brak możliwości wejścia z taką ofertą ze względu na trwające prace remontowe na magistrali E30 Rudzice (Kraków) – Tarnów, które obecnie powoli dobiegają końca. Później argumentem na "nie" stał się m.in. kiepski stan torowiska pomiędzy Stróżami a Gorlicami i Jasłem, a co za tym idzie, brak możliwości wypracowanie atrakcyjnego czasu przejazdu. Kolejne sprzeciwy urzędników opierały się o niewystarczającą frekwencję w latach ubiegłych. 

Światełko w tunelu

Jak informowaliśmy tutaj i tutaj, w marcu br. uruchomiono studencki pociąg Przewozów Regionalnych z Rzeszowa do Gorlic. Pociąg, m.in. dzięki atrakcyjnemu rozkładowi jazdy i systemowi zniżek na podstawie biletu, cieszy się rosnącą popularnością. Na jego finansowanie zgodziły się urzędy marszałkowskie woj. podkarpackiego i małopolskiego, a część kosztów pokrywają również samorządy lokalne. Był to swego rodzaju ewenement, biorąc pod uwagę wcześniejsze stanowiska obu urzędów marszałkowskich wobec tematu pociągów do Gorlic. Dodatkowym pozytywnym czynnikiem względem planów na przyszłość jest kończący się remont magistrali Kraków – Tarnów, którego efekty już teraz widać w czasie przejazdu pociągów z Krakowa do Tarnowa czy Stróż. 

Województwo Małopolskie prowadzi właśnie prace związane z konstrukcją oferty przewozowej w rozkładzie jazdy 2016/2017. – Rozważane są różne warianty obsługi komunikacyjnej południowo-wschodniej Małopolski, w tym uruchomienie weekendowych pociągów relacji Kraków – Gorlice w terminach kursowania jak istniejące połączenie Rzeszów – Jasło – Gorlice. Ostateczną decyzję podejmie jednak Zarząd Województwa Małopolskiego i będzie ona uzależniona od kosztów obsługi całej oferty przewozowej na terenie województwa – poinformowało biuro prasowe UMWM. Urząd zastrzega, że Zarząd Województwa Małopolskiego swoją decyzję może uzależnić od partycypacji samorządów lokalnych w kosztach uruchomienia połączenia.

Remont i łącznica?

Układ sieci kolejowej w okolicach Gorlic wymusza zmianę kierunku jazdy pociągów, które miałyby wjeżdżać do centrum miasta z kierunku Stróż (Tarnowa/Krakowa). W tej sytuacji kilkukrotnie przewijał się pomysł, by wybudować łącznicę w Gorlicach Zagórzanach i dodatkowo skrócić czas przejazdu o kilkanaście minut. Nie wiadomo jednak, czy pociągi z Krakowa kończyłyby bieg w Gorlicach Zagórzanach czy – jak pociągi z Rzeszowa – w centrum Gorlic. Wiadomo jednak, że na stacji w Zagórzanach pociągi z Krakowa byłyby skomunikowane z tymi w kierunku Jasła. Może to sugerować, że UMWM nie będzie optował za wjazdem pociągów z Krakowa do samego centrum Gorlic. Takie rozwiązanie byłoby sensowne m.in. w przypadku pociągów kursujących z Krakowa do Biecza czy Jasła. 

W ciągu kilku najbliższych lat niezbędny może okazać się remont linii kolejowej 108 na odcinku Stróże – Jasło. Korzystają z niej nie tylko Przewozy Regionalne z pociągiem do Gorlic, ale również przewoźnicy towarowi i PKP IC uruchamiając pociąg Warszawa – Zagórz. W odniesieniu do remontu i budowy łącznicy, inaczej niż w latach ubiegłych, UMWM nie przyjmuje kategorycznego stanowiska.

– W przypadku wystąpienia potencjału uzasadniającego dalsze uruchamianie przewozów o charakterze użyteczności publicznej na linii kolejowej nr 108, pociągi zostaną utrzymane. W przeciwnym razie warunkiem koniecznym do wznowienia połączenia będzie poprawa stanu infrastruktury na odcinku Stróże – Gorlice. Łącznica w Gorlicach Zagórzanach nie jest konieczna, gdyż Województwo Małopolskie będzie dążyło do zapewnienia skomunikowania na stacji Gorlice Zagórzany z pociągami w kierunku Jasła, jeśli tylko Województwo Podkarpackie będzie zainteresowane ich utrzymaniem – poinformowało biuro prasowe UMWM.

Warto dodać, że projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 – odcinek Stróże – granica województwa” znajduje się na liście przedsięwzięć warunkowych Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Małopolskiego, których realizacja uzależniona jest m.in. od dostępności środków finansowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Małopolska (144)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Małopolska (144)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5