Z członkiem zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych Wojciechem Derdą udało nam się porozmawiać przy okazji przekazania pierwszych trzech lokomotyw wielosystemowych Siemens Vectron. Zapytaliśmy o plany taborowe, kierunki ekspansji i sytuację wewnątrz PKP Cargo.
12 stycznia PKP Cargo odebrało 3 z 15 zamówionych wielosystemowych lokomotyw Siemens Vectron. Ale poza 15, które już zamówiliście, pozostawiliście sobie opcję dokupienia kolejnych 5. Zapadła już decyzja, czy kontrakt zostanie rozszerzony?
Chcieliśmy mieć możliwość dokupienia poza tymi 15 lokomotywami dodatkowych 5. W momencie zakończenia dostaw zakontraktowanych pojazdów, w połowie 2017 roku, na pewno będziemy już wiedzieli, w jakim stopniu realizujemy strategię rozwoju na lata 2016–2020, która była przyjęta we wrześniu 2015. W związku z tym, w zależności od wzrostu przewozów międzynarodowych, będziemy decydować się lub nie na zakup kolejnych Vectronów. Na razie takiej decyzji nie ma.
Czy z Vectronów będą korzystać także wasi czescy partnerzy z AWT?
Tak, flota kupowana przez nas ma być wykorzystywana przez Grupę Cargo, a nie przez PKP Cargo, dziś przecież AWT również korzysta z lokomotyw przez nas dzierżawionych. Ten model będziemy wykorzystywać w dalszym działaniu, ponieważ naszym zadaniem jest spowodować, aby lokomotywa była wykorzystywana jak najmocniej, żeby wykonywała jak najwięcej tonokilometrów.
Czy oznacza to, że Vectrony można będzie zobaczyć nie tylko na szlakach do Niemiec i Holandii, ale także na korytarzu w kierunku Adriatyku?
Zdecydowanie tak, docelowo wszystkie zakupione przez nas lokomotywy będą mogły operować na kierunkach południowych.
W tej chwili dysponujecie, poza trzema już dostarczonymi Vectronami, dziesięcioma lokomotywami wielosystemowymi, z których jedna jest wasza, a dziewięć dzierżawicie. Czy te elektrowozy pozostaną w Waszej dyspozycji?
W roku 2016 większość umów leasingowych się skończy, pozostawimy sobie jeszcze lokomotywy z dopuszczeniem do ruchu w Holandii. Będziemy je oddawać i zastępować je własnymi Vectronami.
Czy nowych lokomotyw będzie też przybywać na krajowych szlakach? Mówię o lokomotywach jednosystemowych?
Myślę, że nie będziemy szli w kierunku zakupu nowych lokomotyw jednosystemowych, ponieważ mamy ich wystarczającą ilość do realizowania przewozów na terenie Polski, natomiast jeśli chodzi o modernizację, to proces ten jest cały czas prowadzony.
Co z zapowiadanym rozwojem produkcji wagonów towarowych?
Obecnie jesteśmy na etapie finalizowania rozmów z Greenbrierem dotyczących otwarcia fabryki w Szczecinie. Pierwsze inwestycje zostały już poczynione. Kupiliśmy aparaturę spawalniczą, kupujemy aparaturę malarską. Na dzisiaj mogę powiedzieć, że zarówno strategia przyjęta przez organy korporacyjne jak i bieżące plany działalności spółki przewidują produkcję wagonów w Szczecinie i na tym polu nic się nie zmienia.
Całą rozmowę z Wojciechem Derdą przeczytasz w lutowym wydaniu miesięcznika "Rynek Kolejowy"

Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji