Koleje Włoskie Ferrovie dello Stato (FS) na dobre zaangażowały się we współpracę z władzami Iranu. Przedstawiciele obu przedsiębiorstw kolejowych podpisali porozumienie, które dotyczy realizacji wspólnych projektów, w tym budowy nowych linii. Włochy to kolejny kraj, który liczy na owocną współpracę z Iranem po tym, jak została z niego zdjęta część sankcji gospodarczych.
Przedstawiciel kolei FS – Renato Mazzoncini i Mohsen Pour Seyed Aghaei – szef Kolei Islamskiej Republiki Iranu, podpisali ramową umowę, która obejmuje wsparcie Włochów przy budowie sieci kolei dużych prędkości. W myśl podpisanego porozumienia, Koleje Włoskie będą uczestniczyć w procesie budowy linii z Teheranu do Hamedanu, o długości ponad 300 km. Druga planowana linia, o długości około 140 km, połączy miasta Kom i Arak. Wartość podpisanej umowy jest szacowana na 3 mld euro.
To już drugi poważny krok Włochów w kierunku współpracy z Teheranem. Wcześniej, w lutym bieżącego roku, strony podpisały list intencyjny obejmujący współpracę w dziedzinie kolei. W myśl umowy zawartej 12 kwietnia, FS będzie głównym wykonawcą projektu i w jego ramach będzie świadczył usługi na rzecz irańskiej kolei, w tym projektowanie, budowę, testy a także prowadzenie odbiorów inwestycji – zarówno pierwszej, jak i drugiej linii. Dodatkowo w projekt będzie mocno zaangażowana firma Italcertifer, która jest spółką zależną FS.
– Umowa o współpracy potwierdza silną, międzynarodową pozycję i zapotrzebowanie na doświadczenie Kolei Włoskich – powiedział przedstawiciel FS. – Ekspansja na rynki zagraniczne to jeden z naszych wielu celów, nad którymi pracujemy – dodał.
Włoska branża kolejowa to nie jedyna, która chce korzystać na zniesieniu sankcji gospodarczych nałożonych w przeszłości na Iran. Pod koniec stycznia firma Alstom podpisała w Paryżu porozumienie o współpracy z Irańską Organizacją do spraw Odnowy i Rozwoju Przemysłu. Porozumienie, jak twierdzi producent, ma za zadanie zainicjowanie dyskusji nad sprawami współpracy w dziedzinie przemysłu. Ale obejmuję także kwestię ewentualnej produkcji i utrzymania taboru kolejowego na terytorium Iranu – tak, by producent mógł służyć jak najlepszą ofertą dla tamtejszego rynku – zarówno jeśli chodzi o obsługę linii dalekobieżnych, jak i transportu w obrębie aglomeracji. Do realizacji tych zadań ma być brane pod uwagę także utworzenie międzynarodowej joint venture.
Porozumienie o współpracy z Iranem podpisały także Koleje Francuskie. SNCF zadeklarowały wsparcie Kolei Islamskiej Republiki Iranu w modernizacji stacji węzłowych, realizacji kolejowych projektów aglomeracyjnych w największych miejscowościach, programie budowy kolei dużych prędkości oraz w procesie restrukturyzacji tamtejszego przedsiębiorstwa kolejowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.