Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wild: Polska kolej jest jak Armia Czerwona

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-12-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Wild: Polska kolej jest jak Armia Czerwona
– Polska kolej w ciągu dwudziestu paru lat zbudowała 1,8 km torów. W tym czasie samorządy zbudował 40 km torów tramwajowych i metra. Polska kolej jest jak Armia Czerwona – potrafi głównie likwidować  –  mówił w środę (5 grudnia) we Wrocławiu Patryk Wild, wiceprezes wrocławskiego MPK.

– Ostatnie kilkanaście lat to postępująca, może za wyjątkiem kilku największych miast,  degradacja systemu transportu zbiorowego w kraju. Wyraźnie widać to w statystykach i liczbie przewiezionych pasażerów. Z takim stwierdzeniem  nietrudno się zgodzić. Najważniejszym staje się więc pytanie, co zrobić, żeby tę degradację powstrzymać? Czego tak naprawdę potrzebuje transport zbiorowy w Polsce? Czy największym problemem jest brak odpowiedniej ilości środków finansowych? – pytał Patryk Wild podczas konferencji „Przyszłość transportu publicznego. Perspektywa regionalna i europejska”.

Nie chodzi o pieniądze

–  Nie jest to wbrew pozorom kwestia pieniędzy – mówi Patryk Wild, były członek zarządu województwa dolnośląskiego. – Ten system jest już bowiem tak nieefektywny, że można, zwiększając nakłady, ale finansując to dodatkowymi przychodami zmodernizować go przy niedużym wkładzie polskiego państwa – podkreśla. Wild twierdzi przy tym, że środki budżetowe powinny być kierowane przede wszystkim na inwestycje infrastrukturalne - co nie jest teraz regułą.

Zdaniem wiceprezesa wrocławskiego MPK kluczowym dla rozwiązania problemów transportu kolejowego w kraju miałby być mądry i ekonomiczny system organizacyjny. W jego opinii dobrym przykładem na ogromną rolę racjonalnego działania są inwestycje podejmowane przez Prusy na terenach, które obecnie należą do Polski. – Wystarczy jedno spojrzenie na mapę sieci kolejowej, żeby zobaczyć, w której części naszego kraju sieć jest najgęstsza. Prusom i później Niemcom udało się taką sieć stworzyć właśnie dzięki planowaniu i efektywnym wydawaniu środków. Środków, których wcale nie było tak dużo – powiedział.

Mamy za mało linii kolejowych

Według Patryka Wilda nieprawdą jest, że w Polsce jest za dużo linii kolejowych. – Mamy za mało linii kolejowych, bo cały obszar centralnej Polski nie jest powiązany z ważnymi obszarami reszty kraju – twierdzi wiceszef MPK Wrocław.

Jak podkreśla, w Polsce ciągle nie wdraża się projektów, które spinałyby sieć w skali kraju. – Ciągle np. na granicach dawnego zaboru rosyjskiego widać dziury w sieci kolejowej, które uniemożliwiają przejazd w linii prostej chociażby z Warszawy do Wrocławia. Polska, pomimo gęstej sieci kolejowej, ma na tle Europy stosunkowo niewiele pociągokilometrów na mieszkańca. Gdyby dwieście głównych miast połączyć ze stolicami województw i stolicą, co wymaga kilkuset kilometrów nowych torów, to można by zbudować system, który skomunikowałby połowę ludności kraju z czasami przejazdów mniejszymi niż te osiągane samochodem – stwierdził.

Polska kolej jak Armia Czerwona

– Polska kolej w ciągu dwudziestu paru lat zbudowała 1,8 km torów. W tym czasie samorządy zbudował 40 km torów tramwajowych i metra. Polska kolej jest jak Armia Czerwona - potrafi głównie likwidować. (...) Polsce potrzebna jest kompletna zmiana filozofii - usamorządowienie infrastruktury po to, żeby stworzyć intelektualną i mentalną dla tych ludzi, którzy się dzisiaj Polską koleją zajmują. Przy niewielkich pieniądzach jesteśmy w stanie stworzyć w Polsce najlepszy system kolejowy w Europie. Polska jest do tego krajem stworzonym  – konkluduje Wild.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Prawo i polityka

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Łukasz Malinowski 29 listopada 2023

KK 2015. Wild: Dopasujmy sieć kolejową do osadniczej

Infrastruktura

KK 2015. Wild: Dopasujmy sieć kolejową do osadniczej

rc, Rynek Kolejowy 04 listopada 2015

Wild: Dolny Śląsk ma prawo do szybkiego połączenia z Warszawą

Infrastruktura

Zobacz również:

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Prawo i polityka

Malepszak: Urealnić program CPK. Kolej z większymi szansami niż lotnisko

Łukasz Malinowski 29 listopada 2023

KK 2015. Wild: Dopasujmy sieć kolejową do osadniczej

Infrastruktura

KK 2015. Wild: Dopasujmy sieć kolejową do osadniczej

rc, Rynek Kolejowy 04 listopada 2015

Wild: Dolny Śląsk ma prawo do szybkiego połączenia z Warszawą

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5