NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Po zmianie przepisów przewoźnicy mogą rezygnować ze stosowania ulg

| Przemysław Wierzbicki 27.04.2016 429

Po zmianie przepisów przewoźnicy mogą rezygnować ze stosowania ulg
Fot. PKP IC
Dotychczas obowiązujące przepisy przewidują wprost, że koszty związane z finansowaniem ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów pokrywane są z budżetu państwa. W tym zakresie przewoźnicy kolejowi otrzymują z tytułu obowiązujących ustawowych ulg dotację przedmiotową. Wraz końcem 2016 r. regulacje te mają przestać obowiązywać.
Nowy model, który ma zacząć w pełni obowiązywać od dnia 1 stycznia 2017 r. w oparciu o przepisy ustawy o zbiorowym transporcie publicznym z dnia 16 grudnia 2010 r. (tj. Dz.U. z 2015 r. poz. 1440) można streścić w następujący sposób:

  1. Gmina, związek gminny, powiat, związek powiatów, związek powiatowo-gminny, związek metropolitalny, województwo oraz minister właściwy do spraw transportu jako organizatorzy publicznego transportu zbiorowego powinny – zgodnie z określoną w ustawie właściwością – opracowywać plany zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, zwane planami transportowymi (przepisy regulujące tę kwestię obowiązują już od kilku lat);
  2. Plan transportowy ma określać w szczególności m.in. sieć komunikacyjną, na której jest planowane wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej;
  3. Organizator publicznego transportu zbiorowego powinien dokonać wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego (wg definicji: samorządowy zakład budżetowy oraz przedsiębiorca uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób, który zawarł z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, na linii komunikacyjnej określonej w umowie). Wybór powinien dokonać się w oparciu o przepisy PZP lub ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi lub z wolnej ręki;
  4. Umowa organizatora z operatorem powinna określać m.in. zasady rozliczeń, w szczególności zasady podziału kosztów za realizację usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, z uwzględnieniem stosowania przez operatora ulg ustawowych oraz ulg ustanowionych na obszarze właściwości danego organizatora;
  5. Przewóz osób w zakresie publicznego transportu zbiorowego niebędący przewozem o charakterze użyteczności publicznej może być wykonywany przez przedsiębiorcę po dokonaniu zgłoszenia o zamiarze wykonywania takiego przewozu do organizatora właściwego ze względu na obszar lub zasięg przewozów i wydaniu przez tego organizatora potwierdzenia zgłoszenia przewozu. W transporcie kolejowym przewóz osób w zakresie publicznego transportu zbiorowego niebędący przewozem o charakterze użyteczności publicznej może być wykonywany przez przedsiębiorcę na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu;
  6. Brak będzie mechanizmu, aby przewoźnicy wykonujący przewozy określone w pkt 5, tj. przewoźnicy niebędący operatorami w myśl przepisów ustawy o zbiorowym transporcie publicznym, czyli innymi słowy przewoźnicy wykonujący przewozy niebędące przewozami o charakterze użyteczności publicznej, otrzymywali jakąkolwiek rekompensatę ze środków publicznych z tytułu udzielanych ulg dla pasażerów. W związku z tym najprawdopodobniej tacy przewoźnicy usuną ze swoich cenników dotychczasowe ulgi, nie mogąc uzyskać rekompensaty za stosowanie ulg.

Art. 87 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym ustawodawca przewiduje, iż w terminie do dnia 31 grudnia 2016 r. podmioty prowadzące działalność w zakresie krajowego regularnego przewozu osób będą obowiązane uwzględniać uprawnienia pasażerów do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego w transporcie drogowym i kolejowym, zgodnie z dotychczasowymi przepisami, a finansowanie ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego odbywać się ma na zasadach określonych w przepisach dotychczasowych. Od 1 stycznia 2017 r. przewoźnicy, którzy nie realizują przewozów o charakterze użyteczności publicznej, nie będą obowiązani uwzględniać uprawnień pasażerów do ulgowych przejazdów. W związku z uwagą poczynioną w ww. pkt 6 przewoźnicy tacy zapewne będą rezygnować ze stosowania ulg.

Od redakcji: W związku z zamieszaniem w sprawie ulg, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozpoczęło prace nad uporządkowaniem przepisów w tym zakresie. Zapowiada również przesunięcie wejścia w życie przepisów do 2018 r. Więcej na ten temat piszemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45775)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Przemysław Wierzbicki - partner zarządzający w firmie Wierzbicki Adwokaci i Radcowie Prawni

Adwokat wpisany na listę prowadzoną przez Okręgową Radę Adwokacką w Warszawie, przy której ukończył aplikację adwokacką (egzamin adwokacki z wyróżnieniem). Absolwent Wydział Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warszawskim (dyplom z wyróżnieniem). Specjalizuje się w obsłudze prawnej obrotu gospodarczego, doradztwie związanym z nieruchomościami, sporach sądowych, zamówieniach publicznych oraz obsłudze prawnej sektora TMT (Telekomunikacja, Media, Technologie).

Wiecej z regionu:

Polska (45775)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5