Partnerzy serwisu:
Biznes

Większe dofinansowanie z UE na drogi. Kolej tylko 40%?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
02-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Większe dofinansowanie z UE na drogi. Kolej tylko 40%?
W nowej perspektywie UE chciała przeznaczyć 60 procent środków na kolej, a 40 na drogi. Dziś Elżbieta Bieńkowska mówiła o odwróconej proporcji, z kolei Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury ds. kolei, wspominał niedawno o tym, że środki zostaną podzielone po połowie. Jak ostatecznie będzie wyglądał stosunek pieniędzy przyznanych na kolej i drogi?

W zeszły piątek 28 marca Zbigniew Klepacki wziął udział w spotkaniu zorganizowanym przez Railway Business Forum i Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury. Podkreślił wówczas, że nie będzie większych przesunięć w podziale środkó unijnych na kolej i drogi.

W styczniu tego roku rząd przyjął projekty umowy partnerstwa na lata 2014-2020.Wynegocjowana z Komisją Europejską umowa wraz z programami operacyjnymi będzie stanowić podstawę do realizacji nowej perspektywy finansowej w Polsce. Na największe dofinansowanie mogą liczyć inwestycje w infrastrukturę. Na drogi i kolej zostanie przyznana taka sama kwota - po 10,5 mld euro.

Już od dawna o zabranie pieniędzy kolei zabiega minister infrastruktury i rozwoju, Elżbieta Bieńkowska. Wielokrotnie wicepremier podkreślała, żę na koniec 2020 roku Polska ma posiadać sieć dróg ekspresowych, które połączą miasta wojewódzkie między sobą oraz z Warszawą.

Mimo informacji o osiągnięciu kompromisu przewidującego równy podział środków na drogi i kolej (Komisja Europejska chciała, by Polska wydała 60 procent pieniędzy na kolej, polski rząd chciał odwrotnej proporcji), wicepremier nie rezygnuje z wniosków o przeniesienie większości środków na drogi. I zapewnia, że rząd ma argumenty za takim podziałem.

Jeszcze w październiku zeszłego roku Adam Zdziebło z ówczesnego Ministerstwa Rozwoju Regionalnego mówił o tym, że resort dyskutuje z KE na temat podziału środków w perspektywie finansowej 2014-2020. MRR już wtedy chciało odwrócenia proporcji, czyli przeznaczenia 60 procent środków na drogi, a 40 na kolej.

Dziś (2 kwietnia) minister Elżbieta Bieńkowska podkreśliła w rozmowie z PAP dalszą chęć przeznaczenia większych środków pieniężnych na drogi. – Planujemy podział pieniędzy unijnych w proporcji 60 procent na drogi do 40 procent na koleje. To będzie dobrze ponad 60 mld zł na drogi i około 40 mld zł na koleje – powiedziała wicepremier.

Okazuje się, że proponowany przez KE przydział środków na polskie koleje jest dla nich za duży. W zeszłym roku w naszym kraju zrewitalizowano 1,3 tys. km torów, w tym roku będzie to 1,5 tys. km. – Nie będzie już można kupować taboru, więc w Polsce nie będzie potencjału do wzięcia tych pieniędzy. A na drogi, przede wszystkim ekspresowe, nadal potrzebujemy pieniędzy – wyjaśniła Bieńkowska.

Adrian Furgalski, członek zarządu ZDG TOR zaskoczony jest informacjami płynącymi od Elżbiety Bieńkowskiej, a zwłaszcza tym, że w perspektywie 2014-2020 nie będzie możliwości dofinansowania zakupu taboru. – Jest to dla mnie nowością – mówi. Przypomina, że słowa minister Bieńkowskiej o tym, że drogi dostaną większe dofinansowanie niż kolej są sprzeczne z tym, co podczas spotkania zorganizowanego przez Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury i RBF mówił Zbigniew Klepacki z MIR.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Katowice: Intermodalny węzeł z bocznicą z unijnym dofinansowaniem

Infrastruktura

Profilaktyka epidemiologiczna na kolejach

Tabor i technika

Profilaktyka epidemiologiczna na kolejach

Włodzimierz Winek 02 kwietnia 2023

EBI: 4,4 mld euro kredytu dla Polski w 2016 roku

Biznes

EBI: 4,4 mld euro kredytu dla Polski w 2016 roku

Emilia Derewienko 27 lutego 2017

Kwieciński: Zagrożone jest 31 mld dofinansowania z Unii

Biznes

Kwieciński: Zagrożone jest 31 mld dofinansowania z Unii

jm, Rynek Kolejowy 17 listopada 2015

Zobacz również:

Katowice: Intermodalny węzeł z bocznicą z unijnym dofinansowaniem

Infrastruktura

Profilaktyka epidemiologiczna na kolejach

Tabor i technika

Profilaktyka epidemiologiczna na kolejach

Włodzimierz Winek 02 kwietnia 2023

EBI: 4,4 mld euro kredytu dla Polski w 2016 roku

Biznes

EBI: 4,4 mld euro kredytu dla Polski w 2016 roku

Emilia Derewienko 27 lutego 2017

Kwieciński: Zagrożone jest 31 mld dofinansowania z Unii

Biznes

Kwieciński: Zagrożone jest 31 mld dofinansowania z Unii

jm, Rynek Kolejowy 17 listopada 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5