NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Więcej inwestycji w szlaki towarowe na Śląsku

| inf. prasowa 03.08.2016 202

Więcej inwestycji w szlaki towarowe na Śląsku
fot. PLK
Przez dwa lata, na program poprawy przewozów towarowych na Górnym Śląsku, PKP Polskie Linie Kolejowe SA przeznaczą 200 mln zł. W 2016 r. to 13 zadań za 104,5 mln zł na ponad 80 km torów. W ubiegłym roku za 100 mln zł wyremontowano w regionie ponad 90 km torów.
PLK w obecnej perspektywie finansowej skupiają się na poprawie warunków dla przewoźników towarowych. W tym roku zarządca infrastruktury kontynuuje program ”Udrożnienie podstawowych ciągów komunikacyjnych w ruchu towarowym na terenie Śląska”. Obejmuje on łącznie 13 zadań na terenie Górnego Śląska, które zostaną zrealizowane do połowy grudnia, aby zapewnić pełną przejezdność szlaków w okresie szczytu przewozowego.

Przywracanie stacji towarowych

– W tej perspektywie linie towarowe znacznie się poprawią. Program dla linii śląskich został stworzony we współpracy z przewoźnikami. Jego efekty to przywrócenie do ruchu wyłączonych torów stacyjnych, zwiększenie przepustowości ważnych ciągów towarowych, zapewnienie sprawniejszego wyjazdu pociągów, lepszej obsługi oraz podwyższenie poziomu bezpieczeństwa. Dobre efekty będą dla przewoźników, gospodarki Śląska i kraju – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Przez pięć najbliższych miesięcy sześciu wykonawców zrealizuje 11 zadań inwestycyjnych oraz 2 zadania realizowane ze środków utrzymaniowych obejmujących rewitalizację blisko 81 km torów.
14 stacji zwiększy przepustowość, będzie więcej pociągów m.in. na stacji Mysłowice, Chełm Śląski, Bierawa, Gliwice Łabędy, Leszczyny, Chorzów Stary, Tarnowskie Góry. Składy transportujące węgiel będą mogły wyruszać szybciej i z większą częstotliwością w region i za granicę.

Remonty infrastruktury

Zaplanowano wymianę 30 rozjazdów, ważnych elementów usprawniających m.in. przejazd przez stację. Poprawa stanu 21 przejazdów kolejowo-drogowych podniesie poziom bezpieczeństwa. Oprócz tego rewitalizacja poprawi 42 obiekty: wiadukty, mosty, przepusty i dzięki temu będzie płynniejsza jazda składów towarowych. Naprawa torów spowoduje, że pociągi towarowe przyspieszą z 20 km/h do 40, 60 a w niektórych miejscach do 120 km/h.

Prace pozwolą na likwidację tzw. wąskich gardeł i znaczącą poprawę warunków kolejowych przewozów towarowych, a w efekcie wzrost konkurencyjności tej gałęzi transportu. Zaplanowane zadania to m.in. przywrócenie do ruchu na zamkniętym torze linii Zabrze Makoszowy – Leszczyny. Dzięki temu pociągi pojadą z prędkością 50 km/h, poprawi się jakość obsługi pociągów towarowych na stacji Leszczyny, Elektrowni Rybnik a po całej linii pojedzie więcej składów.

Bardzo ważnym zadaniem jest remont stacji Bierawa, usytuowanej w ciągu magistralnej linii kolejowej nr 151 Kędzierzyn Koźle – Chałupki. To ważny ciąg transportowy zarówno dla ruchu towarowego, jak i pasażerskiego biegnącego do granicy państwa w Chałupkach. Wykonanie remontu i przywrócenie do eksploatacji toru oraz remont dwóch odcinków na linii i przywrócenie prędkości 100 km/h, poprawi ruch oraz zwiększy przepustowość istotnej z punktu widzenia przewozów towarowych magistrali.

Alternatywa dla linii pasażerskiej

Równie istotny jest remont zaplanowany na linii nr 168 Gliwice – Gliwice Łabędy, który – da możliwość prowadzenia ruchu dla pociągów pasażerskich, w przypadku awarii na równoległej linii nr 137 Katowice – Legnica.

PLK dążą do tego, by na ciągach wywozowych ułatwić przewoźnikom obsługę składów. Prace obejmują głównie wymianę torów stacyjnych, rozjazdów oraz wymianę sieci trakcyjnej. Tegoroczne prace są uzupełnieniem ubiegłorocznych prac za 100 mln złotych. Wówczas wyremontowano ponad 90 km torów, wymieniono 27 rozjazdów.

Ogólnie na Śląsku modernizacją objętych jest ok. 600 km torów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły już na ten cel ponad 2,5 mld zł. W najbliższych latach planowane są inwestycje za 9 mld zł.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Katowice (752)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Katowice (752)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5