Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Wasiak na Radzie UE: Liberalizacja tak, ale...

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Autor:

MIR

Data publikacji:
16-03-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MIR

Podziel się ze znajomymi:

Czwarty pakiet kolejowy oraz rozwój polityki transportowej UE i jej wkład w konkurencyjność Unii Europejskiej to  główne  tematy obrad Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, podczas których Polskę reprezentowała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.

Pakiet kolejowy składa się z 6 projektów aktów prawnych (3 dyrektywy i 3 rozporządzenia), których celem jest utworzenie jednolitego rynku przewozów pasażerskich w Europie. Komisja Europejska (KE), która przedstawiła te projekty legislacyjne na początku 2013 r. chce, by przedsiębiorstwa kolejowe mogły świadczyć usługi bez barier prawnych, instytucjonalnych i technicznych.

Podczas spotkania rozmawiano o dwóch dokumentach z pakietu – rozporządzeniu dotyczącym zasad przydzielania usług publicznych w transporcie kolejowym oraz dyrektywie wprowadzającej zmiany m.in. w zasadach działania zarządców infrastruktury kolejowej (poprzez pogłębienie ich niezależności).

Liberalizacja tak, ale bez wymuszania nagłych przekształceń

Minister Wasiak cytowana przez stronę internetową ministerstwa podkreśliła, że Polska popiera ogólną koncepcję otwarcia krajowych  przewozów  pasażerskich w Europie. – Liberalizacja w długim okresie przyczyni się do poprawy jakości i efektywności usług w transporcie kolejowym, a także wzrostu konkurencyjności kolei – powiedziała.

Zaznaczyła jednak, że rozwiązania proponowane przez KE muszą być wprowadzane w sposób stopniowy i zrównoważony. – Powinny być one przede wszystkim proporcjonalne w stosunku do zakładanych celów, zatem nie powinny wymuszać przeprowadzania radykalnych, kosztownych i nie zawsze koniecznych przekształceń kapitałowych – stwierdziła Maria Wasiak.

Minister zwróciła również uwagę na potrzebę zapewnienia przejrzystości nowych przepisów, uwzględnienia  zróżnicowanej  sytuacji  poszczególnych państw członkowskich oraz uniknięcia kolizji z działaniami prowadzonymi w ramach innych polityk, m.in. polityki spójności.

Niemieckie działania mogą ograniczać konkurencję

Część posiedzenia poświęcono dyskusji nad rozwojem polityki transportowej UE i wpływowi wzrostu w tym obszarze na konkurencyjność i zatrudnienie w UE. Minister oceniła, że należy wciąż tworzyć nowoczesną i spójną sieć infrastruktury transportowej w oparciu o sieć TEN-T, ponieważ pozwoli to na zwiększenie konkurencyjności systemu transportowego UE w skali globalnej. Podkreśliła, że planowane przesunięcie części puli finansowej przeznaczonej na projekty transportowe z funduszu „Łącząc Europę” (CEF) do nowego Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych nie może oznaczać zwolnienia tempa eliminacji różnic w rozwoju infrastruktury między regionami UE.

Minister Wasiak wskazała też na czynniki, które potencjalnie mogą ograniczyć pozytywne oddziaływanie transportu na gospodarkę Unii. Chodzi m.in. o indywidualne działania państw, które zmieniają regulacje prawne, dążąc do ograniczenia konkurencji i wzmocnienia pozycji swoich usługodawców w sektorze transportu drogowego. To aluzja do konfliktu o niemiecką ustawę o płacy minimalnej.

– Takie działania, w połączeniu z nieproporcjonalnymi barierami administracyjnymi, prowadzą do fragmentaryzacji  rynku UE, przez co naruszają fundamentalne zasady swobody świadczenia usług – stwierdziła minister. Innym  czynnikiem, na który wskazała minister są zbyt ambitne cele redukcji gazów cieplarnianych w sektorze  transportowym przyjmowane przez UE, podczas gdy kraje spoza UE takich celów nie realizują. Te tematy poruszyła także na spotkaniu państw Grupy Wyszehradzkiej (Czechy,  Polska, Słowacja, Węgry), które odbyło się bezpośrednio przed posiedzeniem Rady i poświęcone było omówieniu stanowisk członków grupy.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MIB: Nowe przepisy spowodowały likwidację tylko 3 przejazdów

Infrastruktura

MIB: Nowe przepisy spowodowały likwidację tylko 3 przejazdów

Michał Szymajda 12 października 2017

Liberalizacja rynku zatwierdzona przez Radę UE

Prawo i polityka

Liberalizacja rynku zatwierdzona przez Radę UE

jm, Rynek Kolejowy/PAP 18 października 2016

Kolej wyda środki unijne czy nie?

Biznes

Kolej wyda środki unijne czy nie?

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 05 listopada 2015

Wasiak: Związkowcy w RN PKP nie dopełnili obowiązków

Kadry

Wasiak: Związkowcy w RN PKP nie dopełnili obowiązków

jm/ew, Rynek Kolejowy 05 listopada 2015

Maria Wasiak spotkała się z branżą kolejową

Prawo i polityka

Maria Wasiak: Z Warszawy do Krakowa w dwie godziny maksymalnie za 3 lata

Prawo i polityka

Zobacz również:

MIB: Nowe przepisy spowodowały likwidację tylko 3 przejazdów

Infrastruktura

MIB: Nowe przepisy spowodowały likwidację tylko 3 przejazdów

Michał Szymajda 12 października 2017

Liberalizacja rynku zatwierdzona przez Radę UE

Prawo i polityka

Liberalizacja rynku zatwierdzona przez Radę UE

jm, Rynek Kolejowy/PAP 18 października 2016

Kolej wyda środki unijne czy nie?

Biznes

Kolej wyda środki unijne czy nie?

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 05 listopada 2015

Wasiak: Związkowcy w RN PKP nie dopełnili obowiązków

Kadry

Wasiak: Związkowcy w RN PKP nie dopełnili obowiązków

jm/ew, Rynek Kolejowy 05 listopada 2015

Maria Wasiak spotkała się z branżą kolejową

Prawo i polityka

Maria Wasiak: Z Warszawy do Krakowa w dwie godziny maksymalnie za 3 lata

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5