– Przeznaczymy dodatkowe 100 mln zł na inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych, usprawniające ruch towarowy na Śląsku – poinformowała minister Maria Wasiak podczas briefingu w siedzibie PKP Cargo w Katowicach.
 
	Szefowa resortu infrastruktury przebywa właśnie w województwie śląskim. W planach są m.in. odwiedziny Głównej Dyspozytury PKP Cargo, z której zarządza się ruchem pociągów towarowych, dworce kolejowe w Sosnowcu Maczkach i Gliwicach, a także spotkanie z samorządowcami. Minister będzie też uczestniczyć w wyjazdowym posiedzeniu rządu.
	– Grupa PKP w ciągu kilku ostatnich lat zainwestowała na Śląsku co najmniej 3 mld zł – podkreśliła podczas briefingu szefowa resortu. – Śląsk jest jednym z regionów, gdzie kumulują się największe inwestycje Polskich Linii Kolejowych. Ich wartość to ponad 2,5 mld zł, prace obejmują ok. 600 km linii kolejowych – dodał Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK.
	Jak informuje MIR, nowa unijna perspektywa to przyspieszenie transportu towarów w regionie oraz udrożnienie tras wyjazdowych ze Śląska, zwłaszcza w kierunku portów morskich. Na te inwestycje zostanie przeznaczone ponad 9 mld zł.
	W dyspozyturze w cieniu protestów
	Podczas wizyty w dyspozyturze PKP Cargo, minister przypominała, że region jest dla przewoźnika kluczowy. – Ze Śląska wyrusza 60 proc. przewozów krajowych i 70 proc. eksportowych PKP Cargo – mówiła Wasiak. Katowice są centrum dowodzenia operacji spółki. To tam znajduje się Główna Dyspozytura, z której zarządzą się ruchem ok. 1 tys. pociągów dziennie, nadzoruje pracę ok. 1,3 tys. pracowników drużyn trakcyjnych oraz pracę ok. 900 lokomotyw.
	– Szkolimy tu 300 kandydatów na maszynistów – dodał prezes PKP Cargo Adam Purwin. Według jego słów, po udanej akwizycji czeskiego przewoźnika – spółki AWT, rejon Śląska jeszcze bardziej zyskał na znaczeniu jako centrum działalności spółki.
	Wizyta minister Wasiak w dyspozyturze PKP Cargo w Katowicach nie jest przypadkiem. Zarząd spółki planuje likwidację krakowskiego oddziału centrali PKP Cargo i przeniesienie pracowników – 116 osób – do Katowic. Pracownicy przysłali do redakcji „RK" list, w którym protestują przeciwko temu posunięciu.
	Pracownicy krakowskiej centrali PKP Cargo narzekają w nim, że większości z nich podróż do pracy znacznie się wydłuży, bo tylko część mieszka w zachodniej Małopolsce. Zwracają też uwagę na... tragiczny stan połączenia kolejowego między Krakowem a Katowicami. Zniżki przejazdowe nie na wiele się przydadzą przy dwugodzinnej podróży w jedną stronę.
	Dworce w Sosnowcu i Gliwicach
	Minister Wasiak odwiedziła także zabytkowy budynek dworca Sosnowiec Maczki. Od września 2016  stanie się on siedzibą tworzonego przez PKP SA oraz Politechnikę Śląską „Centrum Naukowo-Dydaktycznego Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej w Gliwicach”. – Inwestycja ta to znakomity przykład współpracy PKP z instytucją naukową – powiedziała minister. – Otwarcie placówki dydaktycznej pozwoli na odbudowę w szkolnictwie wyższym specjalności związanej z infrastrukturą kolejową i prowadzeniem ruchu kolejowego. Studenci będą mogli odbywać staże i praktyki w spółkach Grupy PKP – podkreśliła szefowa resortu.
	Pierwszym punktem drugiego dnia wizyty minister infrastruktury i rozwoju w województwie śląskim jest zwiedzanie modernizowanego dworca kolejowego w Gliwicach. Inwestycja jest realizowana z unijnym dofinansowaniem z Programu Infrastruktura i Środowisko, które wynosi 81,5 mln zł. Dworzec poddany jest kompleksowej modernizacji. Stanie się bardziej nowoczesny i funkcjonalny oraz dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zmieniona zostanie także infrastruktura torowo-peronowa.