Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Wasiak: 600 mln zł na oddłużenie, 150 mln zł na restrukturyzację Przewozów Regionalnych

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
26-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Wasiak: 600 mln zł na oddłużenie, 150 mln zł na restrukturyzację Przewozów Regionalnych
Przeznaczenie 600 mln zł na oddłużenie Przewozów Regionalnych i 150 mln zł na dalszą restrukturyzację spółki zapowiedziała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak. Zauważyła jednocześnie, że podjęcie wiążących decyzji w sprawie przyszłości PR opóźnia się z powodu wyborów samorządowych.

Wasiak zaprezentowała plany MIR wobec Przewozów Regionalnych podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury. Koncepcje przedstawione przez szefową MIR są zbieżne z informacjami pojawiającymi się już wcześniej. Resort chciałby m.in. wejścia do spółki (jako większościowego udziałowca) inwestora strategicznego, czyli Agencji Rozwoju Przemysłu. – ARP jest w naturalny sposób przygotowana do realizacji takich przedsięwzięć w imieniu Skarbu Państwa. Porozumienie z ARP zostało już osiągnięte – mówiła minister.

Na „renacjonalizację” PR, połączoną z przeznaczeniem pieniędzy na oddłużenie i restrukturyzację, muszą zgodzić się właściciele spółki, czyli samorządy wojewódzkie. Na razie zgodę na taki model wyraziło 7 z 16 marszałków. – Jest niefortunny okres wyborczy. Zarządy wielu województw tłumaczyły, że nie chcą popisywać zobowiązań, skoro za miesiąc, po wyborach, mogą być inne składy zarządów. Chcę tak szybko, jak to możliwe, jak się już ukonstytuują nowe zarządy, podpisać list intencyjny w sprawie Przewozów Regionalnych – mówiła Maria Wasiak. Sprzeciw wobec rządowej koncepcji restrukturyzacji PR wyrazili samorządowcy z Małopolski, Dolnego Śląska i Pomorza Zachodniego.

5-letnie umowy wzmocnią PR-y

Minister potwierdziła też wcześniejsze informacje, iż intencją władz MIR jest doprowadzenie do zawarcia przez województwa 5-letnich umów z PR (w trybie bezprzetargowym). – 5 lat to lepsza sytuacja niż zawierane obecnie, najczęściej, umowy roczne. To okres przewidywalny, a też niezbyt długi. Daje szanse na bardziej przewidywalne zachowania rynku. Liczymy, że umowy 5-letnie ugruntują rentowność spółki. Chcemy utrzymać PR jako podmiot, który nie ogranicza się do 2-3 województw, tylko operuje w całym kraju – mówiła Wasiak. Dodała jednocześnie, że gdyby się nie dało dojść do porozumienia z samorządami – budżet państwa przejmuje tylko inicjatywę jeśli chodzi o oddłużenie, natomiast do spółki nie wejdzie wówczas inwestor strategiczny.

Obecny model właścicielski PR generuje niemoc w zarządzaniu

Minister stwierdziła też, że podjęta przed kilkoma laty decyzja o usamorządowieniu PR, czyli o przekazaniu udziałów w spółce 16 marszałkom, nie przełożyła się korzystnie na zarządzanie spółką. – Powstało duże rozdrobnienie właścicielskie, nie nastąpiła integracja zarządzania, to nie przełożyło się na dobre zawiadywanie spółką – stwierdziła Wasiak. To, jej zdaniem, jeden z głównych obecnych mankamentów PR, obok wysokich kosztów działalności oraz zdekapitalizowanego taboru. Przy czym ta ostatnia kwestia wynika, według słów Wasiak, przede wszystkim z faktu, że inwestycje taborowe na poziomie regionów były i są dokonywane albo przez samorządy wojewódzkie (które następnie użyczają tabor PR-om bądź swoim przewoźnikom), albo bezpośrednio przez spółki wojewódzkie. – PR nie mogły sobie pozwolić na inwestycje taborowe – mówiła Maria Wasiak.

Atutem Przewozów Regionalnych jest natomiast, zgodnie ze słowami minister, m.in. fakt, że wciąż jest to największy przewoźnik pasażerski w Polsce. Wasiak podkreśliła także, iż na dziś PR mają najniższy poziom dofinansowania do 1 pociągokilometra, a „efektywność jest lepsza od średniej rynkowej”.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Maria Wasiak nowym sekretarzem Warszawy

Prawo i polityka

Maria Wasiak nowym sekretarzem Warszawy

Jakub Madrjas 01 czerwca 2023

Maria Wasiak zastępcą prezydenta Bydgoszczy

Prawo i polityka

Wasiak: Związkowcy w RN PKP nie dopełnili obowiązków

Kadry

Wasiak: Związkowcy w RN PKP nie dopełnili obowiązków

jm/ew, Rynek Kolejowy 05 listopada 2015

Maria Wasiak spotkała się z branżą kolejową

Prawo i polityka

Maria Wasiak: Z Warszawy do Krakowa w dwie godziny maksymalnie za 3 lata

Prawo i polityka

Maria Wasiak: Prywatyzacja PKP Energetyka sprawdzona bardzo dokładnie

Prawo i polityka

Maria Wasiak: Prywatyzacja PKP Energetyka sprawdzona bardzo dokładnie

Michał Szymajda, Rynek-Kolejowy.pl 28 sierpnia 2015

Zobacz również:

Maria Wasiak nowym sekretarzem Warszawy

Prawo i polityka

Maria Wasiak nowym sekretarzem Warszawy

Jakub Madrjas 01 czerwca 2023

Maria Wasiak zastępcą prezydenta Bydgoszczy

Prawo i polityka

Wasiak: Związkowcy w RN PKP nie dopełnili obowiązków

Kadry

Wasiak: Związkowcy w RN PKP nie dopełnili obowiązków

jm/ew, Rynek Kolejowy 05 listopada 2015

Maria Wasiak spotkała się z branżą kolejową

Prawo i polityka

Maria Wasiak: Z Warszawy do Krakowa w dwie godziny maksymalnie za 3 lata

Prawo i polityka

Maria Wasiak: Prywatyzacja PKP Energetyka sprawdzona bardzo dokładnie

Prawo i polityka

Maria Wasiak: Prywatyzacja PKP Energetyka sprawdzona bardzo dokładnie

Michał Szymajda, Rynek-Kolejowy.pl 28 sierpnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5