Zarząd Transportu Miejskiego czeka na zgłoszenia od firm, które doradzą, jak zaprojektować i wdrożyć nowy system pobierania opłat za przejazd. Ogłoszone przedwczoraj (19 czerwca) postępowanie jest realizowane w trybie dialogu technicznego.
Celem prowadzonego dialogu jest doradztwo, które posłuży opisaniu przedmiotu zamówienia oraz specyfikacji istotnych warunków w ewentualnym przetargu na zaprojektowanie i wdrożenie nowego systemu pobierania opłat. W postępowaniu zostanie stworzona ogólna koncepcja funkcjonalno-techniczna nowego systemu. Powinien on wykorzystywać najnowsze technologie w zakresie bezpieczeństwa kart zbliżeniowych, płatności zbliżeniowych, bezprzewodowej transmisji danych. Po zakończeniu dialogu technicznego ZTM przeprowadzi analizę zaproponowanych rozwiązań funkcjonalno-technicznych wraz z kosztem ich ewentualnego wdrożenia i późniejszej eksploatacji. Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu upływa 28 czerwca br. o godz. 12:00.
Obecny system poboru opłat, oparty na elektronicznej Warszawskiej Karcie Miejskiej (WKM) i biletach z paskiem magnetycznym, wdrażała firma Ascom Monotel na bazie umowy z 1994 r., później aneksowanej i renegocjowanej. W październiku 2000 r. na stacjach metra uruchomiono bramki biletowe na bilety z paskiem magnetycznym, a dokładnie rok później wprowadzono WKM. Koszt wdrożenia nowego systemu wyniósł ok. 100 mln zł. Od 2010 r. bilety imienne kodować można jedynie na spersonalizowanych kartach ze zdjęciem.
Ostatnio coraz głośniej słychać o lukach w zabezpieczeniach systemu, umożliwiających nielegalne kodowanie biletów. W maju br. ZTM czasowo wstrzymał nawet kodowanie na WKM biletów na okaziciela z powodu – jak tłumaczą urzędnicy – „zaawansowanych prac nad wdrożeniem zabezpieczeń i ryzyka utraty zakupionych już kontraktów”.