Trzy bezkolizyjne skrzyżowania na linii 2 w granicach Warszawy powstaną o rok później, niż zakładano. PKP PLK uzasadnia to długotrwałymi ustaleniami szczegółów z władzami samorządowymi. Zarządca infrastruktury zapewnia, że zmiana harmonogramu nie jest zagrożeniem dla uzyskanego dofinansowania z funduszy europejskich.
Temat przebudowy przejazdów na Chełmżyńskiej, Marsa i 1. Praskiego Pułku na skrzyżowania bezkolizyjne jest obecny w warszawskiej debacie publicznej od dawna. W listopadzie 2016 r.
PKP PLK i władze Warszawy podpisały umowę w tej sprawie. Chełmżyńska miała przekroczyć tory po wiadukcie, a dwie pozostałe ulice - tunelami. Zapowiadano wtedy rozpoczęcie przebudowy w roku 2019 r. i zakończenie po dwóch latach, jednak aż do dziś w żadnej z trzech lokalizacji nie wbito pierwszej łopaty. Podczas kampanii przed wyborami prezydenckimi pojawił się pomysł wyznaczenia przy Chełmżyńskiej także nowego przystanku kolejowego – obiekt ten pojawił się na liście „programu przystankowego” PKP PLK.
Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK informuje, że prace nad projektami budowlanymi wiaduktów są w końcowej fazie realizacji. – W przypadku dwóch obiektów złożono już wnioski o ZRID (obiekt w Sulejówku oraz na ul. Chełmżyńskiej), a dla kolejnych dwóch obiektów wnioski są przygotowywane – precyzuje.
Strona kolejowa ma dla swojej części przedsięwzięcia zapewnione dofinansowanie ze środków unijnych. – Po otrzymaniu ZRID z miastem będą podpisywane umowy na realizację obiektów w Rembertowie i Wesołej. Uzgadniane są warunki umowy – zapewnia Janduła. Przesunięcia terminów tłumaczy „długotrwałymi uzgodnieniami rozwiązań projektowych, prowadzonymi z jednostkami samorządowymi”. Obecnie zakłada się ukończenie skrzyżowań bezkolizyjnych w Rembertowie, Wesołej i Sulejówku w roku 2022.
Przedstawiciel PKP PLK przypomina, że zadanie „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap II – część wiaduktowa” składa się z przygotowania dokumentacji projektowej oraz budowy skrzyżowań bezkolizyjnych w ciągu ulic: Chełmżyńskiej, Marsa (Rembertów) i 1. Praskiego Pułku (Wesoła). Zarządca infrastruktury będzie realizował je wspólnie z władzami Warszawy. – Zgodnie z postanowieniami umowy obie strony poniosą po 50% kosztów związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej oraz pozyskaniem praw do nieruchomości niezbędnych dla realizacji inwestycji i robót budowlanych. W ramach zadania realizowana jest także inwestycja w Sulejówku, przygotowywana przez PLK w imieniu zamawiających – Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i Miasta Sulejówek – dodaje.