Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Wagony motorowe serii SN81 zniknęły z torów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
19-05-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Po 25 latach kursowania na liniach lokalnych zniknęły z polskich szlaków pojazdy serii SN81. Przewozy Regionalne na początku tego roku zaprzestały eksploatacji tych pojazdów. Jak udało się ustalić „Rynkowi Kolejowemu", raczej nie wrócą już one na trasy.

Wagony motorowe serii SN81 były produkowane pod koniec lat 80-tych (1988-1990). Powstały na bazie drezyn inspekcyjnych. Dwuczłonowy pojazd wytwarzał nieistniejący już Kolzam Racibórz (obecnie znajduje się tam oddział węgierskiej firmy Mavex Rekord). Łącznie wyprodukowano 6 takich pojazdów, z czego pięć trafiło do obsługi lokalnych linii kolejowych. Były eksploatowane na Śląsku i Opolszczyźnie (np. obsługiwały trasę Racibórz – Racławice Śląskie), Podlasiu (Czeremcha – Wysokolitowsk na Białorusi), w Lubelskiem (Chełm – Włodawa) i w Łódzkiem (Tomaszów Mazowiecki – Opoczno). W 2009 r. dwa pojazdy tej serii trafiły na Pomorze, gdzie przed rozpoczęciem kursowania przeszły modernizację (wbudowanie toalety, remont silnika, nadwozia i podwozia). 

Kursowanie na pograniczu kilku województw

Jeszcze nie tak dawno pojazdy tej serii można było spotkać na pograniczu województw kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. Ich obsługą zajmował się Pomorski Oddział Przewozów Regionalnych.

– W ostatnim okresie ich eksploatacji były wykorzystywane na odcinkach Chojnice – Kościerzyna, Chojnice – Szczecinek i Chojnice – Piła oraz w obecnym rozkładzie jazdy incydentalnie na odcinku Czersk – Szlachta – Wierzchucin – informuje „Rynek Kolejowy” Jan Derdowski, rzecznik Pomorskiego Oddziału Przewozów Regionalnych.

Do ruchu były kierowane dwa pojazdy SN81-002 i SN81-003. Jak podaje Jan Derdowski, te autobusy szynowe zostały wycofane z ruchu z powodu osiągnięcia wieku kwalifikującego je do naprawy głównej. Samo wycofanie nastąpiło 2 lutego 2015 r. w przypadku pojazdu  o numerze 002, zaś drugiego z wymienionych – 3 listopada 2014 r. Oddział nie planuje ich ponownie wprowadzać do ruchu.

– Ze względu na niekorzystne parametry eksploatacyjne, w tym szczególnie charakterystykę dynamiki rozruchu, zastosowane przestarzałe rozwiązania techniczne powodujące ich awaryjność oraz komfort jazdy, pojazdy te nie będą naprawiane – kończy rzecznik.

SN81 wyparte przez nowsze pojazdy

Raczej nie należy się spodziewać, że szynobusy omawianej serii będą kursowały w innym rejonie Polski. Do obsługi połączeń na liniach niezelektryfikowanych przewoźnik korzysta z nowszych spalinowych zespołów trakcyjnych i wagonów motorowych.

– Połączenia regionalne obsługiwane są głównie przez nowoczesne autobusy szynowe zakupione w ostatnich latach przez naszych właścicieli, czyli samorządy poszczególnych województw – wyjaśnia Michał Stilger z biura prasowego spółki Przewozy Regionalne.

Pomnik techniki

Mimo że pojazdy tej krótkiej serii raczej nie będą eksploatowane, to całkowicie nie znikną z kolejowego krajobrazu. W czasach gdy Przewozami Regionalnymi kierował prezes Tomasz Moraczewski, pojazd SN81-001 ustawiono przed siedzibą spółki w Warszawie. Wagon motorowy trafił tam po wypadku (zderzenie na przejeździe), w wyniku którego pękła ostoja. Tak poważne uszkodzenie czyniło jego naprawę nieopłacalną. Jak wyjaśniał ponad 5 lat temu dwumiesięcznikowi „Z Biegiem Szyn” ówczesny rzecznik prasowy PR Piotr Olszewski: „mogliśmy pociąć go na żyletki, albo ustawić jako pomnik techniki”.  W 2013 r. w ramach Światowego Dnia Wiedzy na Temat Autyzmu pomnikowy SN81-001 został podświetlony na niebiesko jako symboliczny gest wyrażający solidarność przewoźnika z osobami, które zapadły na tę chorobę.

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szynobus SN81 jedzie do muzeum w Czeremsze

Tabor i technika

Szynobus SN81 jedzie do muzeum w Czeremsze

Witold Urbanowicz 02 października 2019

SN81 sprzed siedziby Polregio nie będzie wozić pasażerów

Infrastruktura

Regionalnym przez media: Wieści z bocznych torów i otoczenia kolei

Infrastruktura

SN81-004 już w Jaworzynie Śląskiej

Fotorelacje

SN81-004 już w Jaworzynie Śląskiej

Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej 25 października 2015

Zobacz również:

Szynobus SN81 jedzie do muzeum w Czeremsze

Tabor i technika

Szynobus SN81 jedzie do muzeum w Czeremsze

Witold Urbanowicz 02 października 2019

SN81 sprzed siedziby Polregio nie będzie wozić pasażerów

Infrastruktura

Regionalnym przez media: Wieści z bocznych torów i otoczenia kolei

Infrastruktura

SN81-004 już w Jaworzynie Śląskiej

Fotorelacje

SN81-004 już w Jaworzynie Śląskiej

Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej 25 października 2015

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij