W wyniku przeprowadzonej kontroli prezes Urzędu Transportu Kolejowego wyłączył z eksploatacji pojazdy kolejowe - wagony samowyładowcze typu 418V, należące do zarządcy infrastruktury CTL Maczki-Bór i użytkownika bocznicy Kompania Węglowa. Decyzje podlegały natychmiastowej wykonalności.
Wagony samowyładowcze były eksploatowane pomimo utraty ważności świadectwa sprawności technicznej pojazdu kolejowego lub bez określenia w przedmiotowym dokumencie przebiegu określającego ważność świadectwa.
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych, ważność świadectwa ustala się na czas określony, odpowiadający wyrażonemu w kilometrach przebiegowi pojazdu kolejowego pomiędzy naprawami okresowymi, lecz nie dłuższy niż określony w świadectwie termin najbliższej naprawy okresowej, wynikający z ustalonego przez przedsiębiorcę systemu utrzymania pojazdów kolejowych.
Eksploatacja pojazdów kolejowych bez zachowania wymagań określonych w ww. przepisach, w ocenie prezesa Urzędu Transportu Kolejowego bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu ruchu kolejowego. Z tego też powodu prezes Urzędu Transportu Kolejowego zobligowany był wyłączyć pojazdy z eksploatacji w trybie natychmiastowej wykonalności.