W latach 2020–2025 w Polsce wyprodukowano co najmniej kilkaset nowych wagonów pasażerskich, rok 2024 był rekordowy pod względem wartości zamówień – wartość kontraktów na tabor pasażerski przekroczyła 13 miliardów złotych. To pokazuje, że polski rynek kolejowy dynamicznie się rozwija, a nowoczesne wagony muszą spełniać coraz wyższe wymagania techniczne i komfortowe. Jednym z wyzwań przy produkcji wagonów jestinstalacja elektryczna – czasochłonna, wymagająca precyzji i odporna na błędy. Rozprowadzanie instalacji w pojazdach szynowych to żmudna praca nawet dla najlepszych fachowców. Na dodatek ułożenie przewodów i montaż w duktach, nie rozwiązuje problemu.
Tradycyjne metody montażu przewodów są trudne do modyfikacji czy serwisowania. Ponadto pasażerowie nowoczesnych pociągów oczekują, że przy każdym siedzeniu będą mieć do dyspozycji gniazdko zasilające, np. do podłączenia laptopa. Oprawy oświetleniowe w wagonach, w razie uszkodzenia, muszą być wymienione. Warto pomyśleć także o ewentualnej modernizacji instalacji.
Gotowy system instalacji elektrycznych dla koleiRozwiązaniem tych problemów jest system prefabrykowanych instalacji elektrycznych WINSTA® od WAGO, który znacząco upraszcza montaż elektryki w pojazdach szynowych . Dzięki technologii wtykowej, każdą oprawę czy gniazdo można łatwo połączyć konfekcjonowanymi przewodami i skrzynkami rozdzielczymi, tworząc kompletną sieć elektryczną w wagonie.
Kompaktowe skrzynki rozdzielczeSkrzynki WINSTA® wyróżniają się niewielkimi wymiarami – mają zaledwie 30 mm wysokości, co pozwala na ich montaż w ciasnych przestrzeniach, np. w sufitach lub pod siedzeniami. Co istotne, można je w pełni przygotować w warsztacie, a na miejsce dostarczyć jako gotowe moduły z wyjściami wtykowymi. Wystarczy podłączyć przewody zasilające, by instalacja była gotowa do działania.
Dobrze zaprojektowany zestaw elektryczny dla wagonu może skrócić czas montażu nawet o kilka dni. Dodatkowo, system zabezpieczeń przed błędnym podłączeniem gwarantuje poprawność instalacji, nawet jeśli wykonuje ją mniej doświadczony personel.
Prosty i szybki montażKażdy element – czy to oprawa oświetleniowa, czy gniazdo – może być wyposażony w złącze wtykowe. Następnie, za pomocą konfekcjonowanych przewodów i kompaktowych skrzynek rozdzielczych, całość łączy się w jedną funkcjonalną instalację. Proces montażu jest intuicyjny, nie wymaga specjalistycznych narzędzi ani długiego czasu pracy.
Uniwersalne zastosowanieSkrzynki WINSTA® mogą obsługiwać wiele funkcji w jednym przedziale: oświetlenie główne i dekoracyjne, podświetlenie półek i numerów miejsc, nagłośnienie, gniazda zasilające dla pasażerów.
System WINSTA® sprawdza się nie tylko w zasilaniu – na życzenie klienta można skonfigurować skrzynki do funkcji sterujących i rozdzielczych. Umożliwia to zarządzanie i monitorowanie m.in takich systemów jak:oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja czy klimatyzacja. Dzięki temu instalacja staje się nie tylko prostsza, ale też bardziej inteligentna i elastyczna.
Dlaczego WINSTA® idealnie sprawdza się w taborze szynowym?Przede wszystkim dlatego, że spełnia wymagania norm kolejowych, zarówno jeśli chodzi o normy palnościowe, jak również odporność na drgania i wibracje. Sprawdzona technika sprężynowa, której
WAGO jest prekursorem, umożliwia realizację instalacji elektrycznych w pociągach, gwarantując przy tym bezpieczeństwo pasażerów i bezawaryjność pojazdów.
Projektanci i wykonawcy mają do dyspozycji pełną gamę komponentów: od wtyków Snap-In, przez konfekcjonowane przewody, po skrzynki systemowe do zastosowań specjalnych. Dzięki temu możliwe jest tworzenie modularnych, skalowalnych rozwiązań, które idealnie wpisują się w potrzeby nowoczesnego taboru.
Więcej o systemie WINSTA® można przeczytać na stronie
Wielowtyki instalacyjne WINSTA.