NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

W głąb Słowacji ze Zwardonia. Ale nie z Katowic

| Kasper Fiszer 09.12.2016 76

W głąb Słowacji ze Zwardonia. Ale nie z Katowic
Pociąg ze Zwardonia na Słowacjifot. Kasper Fiszer
Koleje Słowackie wydłużają bieg jednego z pociągów ze Zwardonia do Liptowskiego Mikulasza. Będzie on jednak kursował wyłącznie w dni robocze. Koleje Śląskie nie zapewnią też skomunikowania w Zwardoniu z kierunku Katowic – argumentują bowiem, że pora wyjazdu ze stolicy województwa i tak byłaby bardzo nieatrakcyjna.
Zwardoń uzyska w najbliższy poniedziałek bezprzesiadkowe połączenie ze słowackim Liptowskim Mikulaszem (Liptovský Mikuláš). Dotrze tam pierwszy poranny kurs w stronę Żyliny, którego wagony przełączone zostaną do innego pociągu osobowego jako grupa wagonów bezpośrednich. Jak przyznają jednak Koleje Śląskie, które obsługują wraz ze słowackim przewoźnikiem Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ruch na przejściu granicznym Zwardoń – Skalité-Serafínov, wydłużenie relacji nie będzie oznaczać istotnej poprawy jakości komunikacji z południowym sąsiadem.

Połączenia do Polski nie są dla Słowaków priorytetem

– Niestety pociąg ten nie będzie kursował w weekendy, czyli dokładnie wtedy, kiedy mógłby się cieszyć największym powodzeniem wśród mieszkańców naszego regionu. Również sama godzina jego kursowania wydaje się mało atrakcyjna z perspektywy podróżnych z województwa śląskiego, bo aby na niego zdążyć, trzeba by wyjechać z Katowic ok. 3:40 w nocy – mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy KŚ. Przewoźnik zdecydował więc, że nie będzie utrzymywał skomunikowania na ten kurs. Rozkład jazdy nie przewiduje więc możliwości dotarcia do Zwardonia z Katowic wcześniej niż o 8:34.

– W kwietniu tego roku zwracaliśmy się do strony słowackiej z propozycją takich zmian w rozkładzie, które sprzyjałyby ruchowi turystycznemu z naszego regionu na Słowację. ZSSK nie przychyliła się jednak do naszej prośby, argumentując swoją decyzję tym, że takie zmiany nie byłyby odpowiednie dla siatki połączeń w Republice Słowackiej, która jest dla nich priorytetem – tłumaczy przedstawiciel KŚ. Dodaje też, że kurs do Liptowskiego Mikulasza jest inicjatywą własną ZSSK. – Połączenie uruchamiane jest samodzielnie przez słowackiego przewoźnika – wskazuje.

Więcej pociągów do Czech

W internetowych rozkładach jazdy trudno jest znaleźć informację o nowym połączeniu. Na razie wyszukiwarka rozklad-pkp.pl w ogóle nie uwzględnia połączeń transgranicznych uruchamianych na przejściu w Zwardoniu. Natomiast według rozkładu jazdy PKP PLK relacja pociągu kończy się, podobnie jak obecnie, na stacji Žilina.

Koleje Śląskie informują także o zmianach w rozkładzie jazdy innych połączeń międzynarodowych. – Nasza współpraca z Kolejami Czeskimi [České dráhy, ČD] układa się zupełnie inaczej niż z ZSSK – mówi Michał Wawrzaszek. – Od nowego roku liczba połączeń transgranicznych uruchamianych przez KŚ i przewoźnika czeskiego się zwiększy – zapowiada. Pewne zmiany zostaną wprowadzone już w najbliższą niedzielę. I tak na przejściu Cieszyn – Czeski Cieszyn (Český Těšín) uruchamianych będzie dziewięć par połączeń (dziś sześć), a na przejściu Chałupki – Bogumin (Bohumín) sześć (dziś cztery).

Na jeden dzień z Katowic do Pragi

– Polepszeniu ulegną również same godziny kursowania pociągów do Bogumina. W ciągu jednego dnia będzie można wybrać się np. z Katowic już za ok. 170 zł (przejazd tam i z powrotem dla dwóch osób) na wycieczkę do Pragi, mając około siedem godzin na zwiedzanie – zachęca rzecznik prasowy KŚ. Przypomina też, że przewoźnicy z obu stron granicy wzajemnie honorują część swoich biletów, co znacznie obniża koszty wyjazdów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Śląskie (717)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Śląskie (717)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5