Partnerzy serwisu:
Prawo

UZP odpowiada na zarzuty KE w kwestii dyskryminowania wykonawców

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
27-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
UZP odpowiada na zarzuty KE w kwestii dyskryminowania wykonawców
Według Komisji Europejskiej polskie przepisy ustawy Pzp mogą utrudniać dostęp do rynków zamówień publicznych. Chodzi o zapisy dotyczące wykluczania podmiotów biorących udział w przetargach. Sprawa ma trafić do Trybunału Sprawiedliwości UE. Co na to Urząd Zamówień Publicznych?

KE grozi Polsce Trybunałem

KE stwierdziła, że przepisy Pzp mogą utrudniać dostęp do rynku zamówień publicznych, gdyż wykluczają z przetargów wykonawców, którzy wyrządzili szkodę zamawiającemu, nienależycie wykonali zamówienie, lub z którymi zamawiający rozwiązań w przeszłości umowę z winy wykonawcy. Jednak zapisy dyrektywy takiej możliwości nie przewidują.

Sprawa dotyczy nowelizacji Prawa zamówień publicznych z 27 kwietnia 2011 roku. Celem wprowadzonych zmian było „umożliwić zamawiającym wykluczanie z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wykonawców, z którymi dany zamawiający rozwiązał albo wypowiedział umowę albo od umowy odstąpił z powodu okoliczności, za które wykonawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli rozwiązanie albo wypowiedzenie umowy albo odstąpienie od niej nastąpiło w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, a wartość niezrealizowanego zamówienia wynosi co najmniej 5 procent wartości umowy”.

Gdzie Polska przesadziła?

Anita Wichniak-Olczak, rzeczniczka UZP zaznacza, że obecnie Komisja Europejska podjęła decyzję o „zamiarze wniesienia skargi do Trybunału, natomiast sama skarga nie została jeszcze wniesiona”. Dodaje, że Trybunał Sprawiedliwości UE w swoim wyroku z grudnia zeszłego roku podzielił w części stanowisko polskiego rządu, w którym pojęcie „poważnego wykroczenia zawodowego” obejmuje wszelkie zawinione uchybienia, które wpływają na wiarygodność zawodową danego wykonawcy.

– Tym samym, Trybunał nie zgodził się z argumentacją prezentowaną przez Komisję Europejską i sąd odsyłający, w myśl którego „poważne wykroczenie zawodowe” miałoby obejmować jedynie naruszenia wąsko rozumianych norm deontologicznych obowiązujących w zawodzie wykonywanym przez wykonawcę, które stwierdzane są przez organ dyscyplinarny ustanowiony dla tego zawodu lub w prawomocnym orzeczeniu sądowym. Co za tym idzie, w ocenie Trybunału, niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań umownych przez wykonawcę można uznać za wykroczenie zawodowe – wyjaśnia portalowi "RynekInfrastruktury.pl" Anita Wichniak-Olczak

Rzeczniczka przyznaje jednak, że Trybunał uznał, że wykluczenie wykonawcy, który nie wywiązał się z wcześniejszych zobowiązań umownych, nie powinno mieć charakteru automatycznego lecz „powinno być poprzedzone zindywidualizowaną oceną konkretnego przypadku celem ustalenia czy niewywiązanie się z zobowiązań umownych przez wykonawcę zamówienia publicznego jest wynikiem jego zamierzonego działania lub stosunkowo poważnego niedbalstwa”.

Jak naprawić sytuację?

Z powyższego wynika, że wykluczenie wykonawcy jest dopuszczalne na podstawie art.. 45 ust. 2 lit. d) dyrektywy 2004/18/WE, jeżeli zamawiający jest w stanie po przeprowadzeniu analizy określonego stanu faktycznego, wykazać, że wykonawca jest winny poważnego wykroczenia zawodowego, obejmującego również nie wykonanie lub niewłaściwe wykonanie zamówienia, o ile nie wykonanie lub niewłaściwe wykonanie zamówienia było wynikiem zamierzonego działania lub stosunkowo poważnego niedbalstwa ze strony danego wykonawcy.

– Oznacza to, iż przepis art. 24 ust. 1 pkt. 1a ustawy Prawo zamówień publicznych należy stosować z uwzględnieniem wskazówek interpretacyjnych wynikających z wyroku Trybunału. Zatem zamawiający jest obowiązany wykluczyć danego wykonawcę z toczącego się postępowania w sprawie zamówienia publicznego, jeżeli w stosunku do tego wykonawcy spełnione są kumulatywnie pewne warunki – tłumaczy rzeczniczka UZP.

Do tych warunków należą następujące punkty: zamawiający rozwiązał albo wypowiedział umowę w sprawie zamówienia publicznego albo odstąpił od umowy w sprawie zamówienia, rozwiązanie albo wypowiedzenie umowy albo odstąpienie od niej nastąpiło w ciągu ostatnich 3 lat przed wszczęciem danego postępowania w sprawie zamówienia publicznego, wartość niezrealizowanego zamówienia wyniosła co najmniej 5 % wartości umowy, zamawiający po przeprowadzeniu analizy okoliczności związanych z rozwiązaniem albo wypowiedzeniem albo odstąpieniem umowy ustali, że rozwiązanie albo wypowiedzenie umowy albo odstąpienie od niej jest następstwem poważnego wykroczenia zawodowego popełnionego przez danego wykonawcę, w szczególności nie wykonywania przez niego lub niewłaściwego wykonywania zamówienia wskazującego na zamierzone działanie wykonawcy lub jego rażące niedbalstwo.

Konrad Opalski, szef praktyki prawa zamówień publicznych Kancelarii Bird & Bird Maciej Gawroński, uważa, że zamysł wprowadzenia do regulacji prawnych przepisów umożliwiających eliminację nierzetelnych przedsiębiorców jest dobry, jednak według niego ustawodawca posunął się za daleko. Z całą opinią można zapoznać się tutaj.

Partner działu

Hanton

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Prezes UZP Małgorzata Stręciwilk odwołana

Prawo i polityka

Od lipca będą odszkodowania za spóźnione pociągi

Pasażer

Od lipca będą odszkodowania za spóźnione pociągi

Dziennik Polski, 28 czerwca 2011 28 czerwca 2011

KE zbada europejskie podejście do upadłości przedsiębiorstw

Prawo i polityka

KE zbada europejskie podejście do upadłości przedsiębiorstw

ew / Rynek Infrastruktury 10 lipca 2013

Polskie Pzp dyskryminuje wykonawców. KE składa skargę

Prawo i polityka

Polskie Pzp dyskryminuje wykonawców. KE składa skargę

ew / Rynek Infrastruktury 24 października 2013

KE proponuje 13,1 mld euro na CEF

Prawo i polityka

KE proponuje 13,1 mld euro na CEF

Komisja Europejska/Rynek Kolejowy 29 czerwca 2015

Zobacz również:

Prezes UZP Małgorzata Stręciwilk odwołana

Prawo i polityka

Od lipca będą odszkodowania za spóźnione pociągi

Pasażer

Od lipca będą odszkodowania za spóźnione pociągi

Dziennik Polski, 28 czerwca 2011 28 czerwca 2011

KE zbada europejskie podejście do upadłości przedsiębiorstw

Prawo i polityka

KE zbada europejskie podejście do upadłości przedsiębiorstw

ew / Rynek Infrastruktury 10 lipca 2013

Polskie Pzp dyskryminuje wykonawców. KE składa skargę

Prawo i polityka

Polskie Pzp dyskryminuje wykonawców. KE składa skargę

ew / Rynek Infrastruktury 24 października 2013

KE proponuje 13,1 mld euro na CEF

Prawo i polityka

KE proponuje 13,1 mld euro na CEF

Komisja Europejska/Rynek Kolejowy 29 czerwca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5