NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

UTK przypomina: Szkolenie na symulatorze obowiązkowe od przyszłego roku

| inf. pras. 14.08.2018 67

UTK przypomina: Szkolenie na symulatorze obowiązkowe od przyszłego roku
fot. MS
Od nowego roku każdy maszynista będzie musiał co najmniej raz w roku przejść trzygodzinne szkolenie na symulatorze pojazdu kolejowego – przypomina UTK.
Szkolenie na symulatorze ma sprawdzić sposób prowadzenia pojazdu kolejowego oraz reakcji maszynisty w sytuacjach, z jakimi może się on spotkać w trakcie pracy. Program szkolenia powinien objąć zarówno warunki standardowe, jak i nadzwyczajne, w różnych porach doby czy warunkach atmosferycznych. W 2017 r. UTK opublikował 30 scenariuszy spełniających te założenia z zamiarem wskazania minimalnego standardu dla ośrodków szkolenia maszynistów, które będą mogły przygotować własne scenariusze ćwiczeń.

Obowiązek szkoleń wynika z wejścia w życie § 10 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 lutego 2014 r. w sprawie świadectwa maszynisty (Dz. U. z 2014 r., poz. 212 z późn. zm.). Obejmie on prawie 17 tysięcy osób pracujących na stanowisku maszynisty. Nie będą natomiast nim objęci zatrudnieni na stanowisku prowadzącego pojazdy kolejowe.

Przy dwunastogodzinnym trybie pracy we wszystkich ośrodkach szkoleniowych w Polsce powinno być dostępnych co najmniej 16 takich urządzeń. W przypadku, gdyby były one czynne przez 8 godzin dziennie, ich minimalna liczba wzrośnie do 25 sztuk. Zakładając jednak, że liczba prowadzących pociągi będzie rosła, to zapotrzebowanie na symulatory może się odpowiednio zwiększyć.

Prezes UTK w swoim stanowisku wyjaśnił wymagania, jakie powinny spełniać symulatory. Obowiązkowe wyposażenie obejmuje rzeczywisty pulpit maszynisty pojazdu kolejowego, urządzenia sterujące, urządzenia bezpiecznej kontroli jazdy pociągu, podzespoły oraz inne elementy wchodzące w skład standardowego wyposażenia takiego pulpitu. Wymagany jest również system odtwarzania dźwięków związanych z ruchem pojazdu kolejowego a także urządzenia znajdujące się w kabinie maszynisty. Rekomendowane jest wyposażenie albo chociaż zapewnienie możliwości rozbudowy symulatora w przyszłości o urządzenia symulujące działanie ERTMS.

Prezes UTK zwrócił szczególną uwagę na to, że pulpit maszynisty w symulatorze nie może być wirtualny – wyświetlany tylko na ekranie monitora. Wymogów nie spełni również komputer osobisty z oprogramowaniem symulującym jazdę pociągiem. Ponadto widok przez szybę czołową nie powinien być przeskalowany lecz zbliżony do rzeczywistego. Zalecanym rozwiązaniem jest odwzorowanie nie tylko samego pulpitu, ale całej kabiny maszynisty, wyposażonej w urządzenia imitujące jej ruch w trakcie jazdy. W tym względzie Prezes UTK rekomenduje zgodność wyposażenia kabiny symulatora z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności dla lokomotyw i taboru pasażerskiego (TSI Loc&Pas) oraz normami serii PN-EN 16186 a także kartami UIC 651 dotyczących wyglądu kabiny maszynisty pojazdu trakcyjnego.

W razie wątpliwości należy wskazać, że w normie europejskiej PN-EN 16186 określono reguły i wytyczne projektowania w celu zapewnienia widoczności i operatywności ekranów, przełączników i wskaźników w kabinie w każdych warunkach działania (dzień, noc, światło naturalne lub sztuczne). Norma obejmuje cztery aspekty:
  • charakterystyki ekranów, przełączników i wskaźników w celu zapewnienia właściwej widoczności: tj. zakresu natężenia oświetlenia i kontrastu oraz możliwość dostosowania postrzeganej jasności;
  • zasady montażu ekranów, klawiatur, przełączników i wskaźników w kabinie i na pulpicie maszynisty: tj. pozycji, kąta widoczności, itp. z uwzględnieniem normalnej pozycji jazdy i środowiska pracy (szyba przednia, naturalne lub sztuczne oświetlenie kabiny, niepożądane odblaski i odbicia światła, itp.);
  • cechy i zasady pozycjonowania mikrofonu i głośnika;
  • projektowanie symboli.
Należy wskazać, że istotą szkolenia maszynisty na symulatorze powinna być możliwość sprawdzenia stosowania przez maszynistę procedur i przepisów dotyczących prowadzenia ruchu kolejowego, zwłaszcza w sytuacjach szczególnych – trudnych do odwzorowania w czasie szkolenia praktycznego na sieci kolejowej. Jedynie uzupełniająco, w zależności od wyboru przewoźnika, symulator powinien umożliwiać sprawdzenie poprawności eksploatacji i obsługi konkretnego typu pojazdu kolejowego – o ile symulator odzwierciedla większość systemów i układów konkretnego typu pojazdu.

Szczegółowe wymogi dla symulatorów pojazdów kolejowych określone są w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 23 października 2014 r. w sprawie ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów oraz kandydatów na maszynistów (Dz. U., poz. 1566). Pierwotnie obowiązek korzystania z symulatorów wprowadzono od 1 stycznia 2018 r., jednak na skutek sygnałów z rynku przesunięto go o rok.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5