W 2011 punktualność kolejowych przewozów pasażerskich roku wyniosła 89,83 proc., w porównaniu z rokiem poprzednim wzrost o 4,74 proc. (85,09 proc. w 2010 r.). Średni czas opóźnień pociągów z wyłączeniem opóźnień do 5 minut wyniósł: 20 minut 26 sekund, o blisko 3 minuty mniej niż w 2010 roku – wynika z danych UTK.
W 2011 roku licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili łącznie 1,478 miliona pociągów. Liczba składów, które w 2011 roku nie dotarły do stacji docelowej o czasie wyniosła 420,6 tysiąca, o 4,2 proc. mniej niż w 2010 roku. W tej liczbie 64,3 proc. (270,3 tys.) stanowiły pociągi opóźnione do 5 minut. Pociągi opóźnione od 5 do 60 minut stanowiły 34 proc. (143,1 tys.), od 1 do 2 godzin 1,3 proc. (5,3 tys.) oraz powyżej 2 godzin 0,45 proc. (1,9 tys.). W 2011 roku zmalała liczba pociągów odwołanych. Na trasy nie wyruszyło 21 699 składów, o 1,3 proc. mniej niż w 2010 roku – informuje Urząd Transportu Kolejowego.
Do analizy wskaźnika punktualności na przybyciu przyjęto pociągi, które dotarły do stacji docelowej z opóźnieniem przekraczającym 5 minut. Wskaźnik punktualności na przybyciu jest ilorazem liczby pociągów, które dotarły do stacji docelowej o czasie (w tym opóźnionych do 5 minut) i liczby wszystkich uruchomionych przez przewoźników kolejowych.
UTK podkreśla w swoim komunikacie, że poziom punktualności w Polsce nie odbiega znacząco od krajów europejskich. „Dla przykładu w Wielkiej Brytanii w 2011 roku wyniósł około 91,6 proc. Należy zaznaczyć, że do wyliczenia powyższego wskaźnika brytyjski zarządca infrastruktury Network Rail przyjmował większą tolerancję opóźnień pociągów: w komunikacji regionalnej - przekraczających 5 minut, w komunikacji dalekobieżnej - 10 minut.” – informuje UTK.
Wśród poszczególnych przewoźników największą punktualnością wykazują się pociągi Warszawskiej Kolei Dojazdowej – 99,5 proc. (99,63 proc. w 2010 r.). Na drugim miejscu znajduje się przewoźnik UBB GmbH – 98,69 proc. (97,6 proc. w 2010 r.), a na trzecim PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście – 98,18 proc. (97,31 proc. w 2010 r.). Zdecydowanie najniższą punktualność miały pociągi PKP Intercity – 77 proc. (69,12 proc. w 2010 r.). Wskaźnik poniżej 90 proc. wykazali jeszcze tylko dwaj przewoźnicy: Koleje Śląskie – 81,45 proc. (w 2010 r. Koleje Śląskie nie realizowały działalności przewozowej) oraz Przewozy Regionalne – 89,43 proc. (83,93 proc. w 2010 roku.).