Partnerzy serwisu:
Pasażer

UTK: Niewielka poprawa punktualności w III kwartale

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UTK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
UTK: Niewielka poprawa punktualności w III kwartale
fot. Roman Czubiński
W III kwartale 2025 r. punktualność pociągów pasażerskich w Polsce wyniosła 91,06%, co oznacza niewielki wzrost (o niecałe 0,6 punktu procentowego) rok do roku (90,5% w III kwartale 2024 r.). W ciągu trzech miesięcy przewoźnicy uruchomili blisko 571,5 tys. pociągów, co oznacza o 42,8 tys. więcej pociągów (wzrost o 8,1%) niż w tym samym okresie rok temu – informuje Urząd Transportu Kolejowego.

W III kwartale 2025 r. spośród 571,5 tys. pociągów blisko 520,4 tys. dojechało do stacji końcowej bez opóźnienia (lub jego wielkość nie przekraczała 5 minut 59 sekund). Pozostałe 51,1 tys. dotarło do stacji końcowej z opóźnieniem, lecz w przypadku 48,8 tys. pociągów (95,5%) opóźnienie to nie przekroczyło 60 minut. Niecałe 1,9 tys. pociągów (3,6%) odnotowało opóźnienie mniejsze niż 120 minut. Z największym opóźnieniem, co najmniej 120 minut, przyjechało na stację końcową 445 pociągów (0,9%). W analogicznym okresie zeszłego roku takich pociągów było aż 630, więc w tym zakresie widać poprawę.

W ujęciu miesięcznym najniższy wskaźnik punktualności był w lipcu, kiedy wyniósł 90,73%. Doszło wtedy do ponad 850 opóźnień wynoszących godzinę lub więcej. Najlepszym miesiącem pod względem wskaźnika punktualności był sierpień – 91,3%. We wrześniu punktualność wyniosła 91,17%.

W zestawieniu przewoźników kolejowych najwyższą punktualność utrzymała WKD (99,42%). Następną spółką była PKP SKM w Trójmieście (97,51%). Wyniki pozostałych przewoźników nie przekroczyły 95%. W przypadku innych spółek regionalnych w trzecim kwartale najwyższą punktualność miały składy warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej z wynikiem 95,26%, a najniższy wynik odnotowały Koleje Dolnośląskie z wynikiem 89,66%, przy czym ze 168 w III kwartale 2024 r. do 121 spadła liczba pociągów opóźnionych godzinę i więcej.

Wynik przewoźnika PKP Intercity w III kwartale 2025 r. to 74,4%, z najniższym wynikiem odnotowanym w lipcu – 72,78%. Było to związane m.in. z licznymi modernizacjami infrastruktury oraz wzmożonym ruchem wakacyjnym. Jednak w III kwartale 2024 r. przewoźnik ten osiągnął wskaźnik punktualności na poziomie 72,99%, co oznacza poprawę o 1,43 punktu procentowego rok do roku.

Punktualność pociągów pasażerskich odnotowana przez zarządcę PKP PLK na stacjach na drodze przejazdu charakteryzowała się podobnymi wartościami – 90,3% w lipcu, 90,87% w sierpniu i 91,1% we wrześniu. Dla najważniejszych pod względem wymiany pasażerskiej stacji wynik punktualności w tych trzech miesiącach nie przekraczał 90%. Wyniki punktualności na stacji Wrocław Główny to 86,39% w lipcu, 87,27% w sierpniu i 87,99% we wrześniu. W Poznaniu Głównym było to odpowiednio 88,8%, 87,83% oraz 88,95%, zaś wyniki dla stacji Warszawa Centralna to 83,36%, 84,52% oraz 83,2%. W Katowicach wyniki punktualności na stacjach to 81,45%, 80,12% oraz 85,93%.

Liczba pociągów uruchamianych w III kwartale stopniowo rośnie – w 2024 r. ten przyrost w stosunku do 2023 r. wyniósł 10%, w 2025 r. do 2024 r. było to 8,1%. W porównaniu z III kwartałem 2022 r. liczba pociągów w III kwartale 2025 r. wzrosła o ponad 100 tys. (o 21,6%).

– Pomimo znacznego przyrostu liczby uruchamianych pociągów, wskaźniki punktualności nie ulegają pogorszeniu, a wręcz przeciwnie – obserwujemy wzrost punktualności. Ważnym parametrem z punktu widzenia podróżnych jest też liczba pociągów opóźnionych o 120 minut i więcej, która jest o blisko 30% niższa niż rok temu. Utrzymuje się wysoka punktualność przewozów aglomeracyjnych i regionalnych – to dowód, że kolej potrafi być bardzo przewidywalnym środkiem transportu. Cel jaki stoi przed koleją w perspektywie najbliższych lat to wzrost inwestycji z utrzymaniem wysokich wskaźników punktualności – komentuje wyniki punktualności w III kwartale 2025 r. dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Przewozy towarowe

W segmencie przewozów towarowych punktualność pociągów wyniosła w III kwartale 2025 r. około 52,9%, co jest wynikiem bardzo zbliżonym do 2024 r. – wtedy ten wynik wyniósł 53,01%. Łącznie w tym okresie uruchomiono ponad 97,6 tys. pociągów towarowych, zaś rok temu było to 99,7 tys. pociągów.

Pociągi towarowe w ruchu międzynarodowym osiągnęły punktualność na poziomie 35,27%, zaś w ruchu krajowym 57,45%. Rok temu było odpowiednio 35,63% oraz 57,58%.

Przyczyny opóźnień pociągów pasażerskich

Najczęstsze przyczyny opóźnień pociągów pasażerskich w III kwartale:

  • 50-41 Lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów) – 15,18%,
  • 64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw) – 11,77%,
  • 64-1 WCJ - wydłużony czas przejazdu – 6,56%,
  • 41-2 Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy zagranicznemu od którego przyjmowany jest pociąg – 5,04%,
  • 23-1 Urządzenia zasilania trakcji elektrycznej. Spadki, zaniki, brak napięcia w sieci trakcyjnej – 3,51%,
  • 20-6 Usterki urządzeń srk objętych gwarancją – 3,12%,
  • 82-11 Szkodliwe działania, demonstracje, wandalizm, pożar nasypu – 2,84%,
  • 30-2 Prace na szlaku i stacji – 2,62%
  • 30-5 Niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń) – 2,46%,
  • 39-1 Inne przyczyny związane z inżynierią lądową – 2,4%,
  • 50-42 Lokowanie podróżnych (z ograniczoną sprawnością ruchową) – 2,23%,
  • 54-1 Późne zgłoszenie gotowości do odjazdu – 2,14%,
  • 65-1 Późny wyjazd składu z torów zaplecza technicznego (stacji postojowych, grupy torów w dyspozycji przewoźnika do obsługi składów itp.) – 2,07%.
Przyczyny z największym udziałem w czasie opóźnień:

  • 64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw) – 17,89%,
  • 41-2 Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy zagranicznemu od którego przyjmowany jest pociąg – 8,47%,
  • 50-41 Lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów) – 4,53%,
  • 64-1 WCJ - wydłużony czas przejazdu – 3,49%,
  • 90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi – 3,38%,
  • 82-11 Szkodliwe działania, demonstracje, wandalizm, pożar nasypu – 3,3%,
  • 83-8 Wyładowania atmosferyczne – 3,02%,
  • 54-1 Późne zgłoszenie gotowości do odjazdu – 2,91%,
  • 65-1 Późny wyjazd składu z torów zaplecza technicznego (stacji postojowych, grupy torów w dyspozycji przewoźnika do obsługi składów itp.) – 2,76%,
  • 30-5 Niewłaściwa organizacja prac budowlanych (zamknięcia, ograniczenia, uszkodzenia urządzeń) – 2,56%.
Przyczyny opóźnień trwających 120 minut i więcej:

  • 64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw),
  • 41-2 Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy zagranicznemu od którego przyjmowany jest pociąg,
  • 90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi,
  • 81-1 Formalności celne lub graniczne,
  • 82-6 Kolizje z pojazdami drogowymi,
  • 83-8 Wyładowania atmosferyczne,
  • 90-4 Inne poważne wypadki, wypadki, incydenty, trudności eksploatacyjne, zagrożenia na liniach kolejowych, wydarzenia i awarie,
  • 95-1 Przyczyny opóźnień wymagające dodatkowych wyjaśnień,
  • 82-11 Szkodliwe działania, demonstracje, wandalizm, pożar nasypu,
  • 54-1 Późne zgłoszenie gotowości do odjazdu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Punktualność w październiku. LOT poza topem Europy

Pasażer

Punktualność w październiku. LOT poza topem Europy

Mateusz Kieruzal 17 listopada 2024

Połowa niemieckich pociągów dalekobieżnych opóźniona

Pasażer

Połowa niemieckich pociągów dalekobieżnych opóźniona

Jakub Madrjas, Artur Bogdanowicz 06 grudnia 2023

Lotnisko Chopina w czołówce najbardziej punktualnych w Europie

Biznes

Zobacz również:

Punktualność w październiku. LOT poza topem Europy

Pasażer

Punktualność w październiku. LOT poza topem Europy

Mateusz Kieruzal 17 listopada 2024

Połowa niemieckich pociągów dalekobieżnych opóźniona

Pasażer

Połowa niemieckich pociągów dalekobieżnych opóźniona

Jakub Madrjas, Artur Bogdanowicz 06 grudnia 2023

Lotnisko Chopina w czołówce najbardziej punktualnych w Europie

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij