NUMER 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Temat numeru:
Taki był rok 2021
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

UTK nadzoruje prace komisji po wypadkach. Widać efekty

| inf. prasowa 10.05.2017 325

UTK nadzoruje prace komisji po wypadkach. Widać efekty
fot. KWP w Lublinie
Od marca 2016 r. to Prezes UTK sprawuje nadzór nad komisjami prowadzącymi postępowania w sprawie zdarzeń kolejowych - wypadków i incydentów. Do tej pory taki nadzór był sprawowany przez Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych.
Po nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym PKBWK bada głównie poważne wypadki. Po roku funkcjonowania tego systemu UTK jest zdania, że zmiana przyniosła pierwsze sukcesy dotyczące jakości i dokładności postępowań prowadzonych przez komisje. - Pomimo różnego charakteru wykonywanych zadań łączy nas wspólny cel – zapewnienie i rozwijanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa, a tym samym zmniejszenie liczby oraz skutków zdarzeń kolejowych w Polsce – podkreśla Ignacy Góra, prezes UTK.

Pierwszym krokiem było zawarcie 3 czerwca ubiegłego roku porozumienia z Przewodniczącym Państwowej Komisji Badań Wypadków Kolejowych, w którym sprecyzowane zostały formy nadzoru nad komisjami kolejowymi. Obejmuje ono wymianę informacji i doświadczeń oraz prowadzenie nadzoru w oparciu o wspólne zasady postępowania obu stron porozumienia wobec komisji kolejowych. Kluczowymi celami porozumienia jest poprawna kwalifikacja zdarzeń kolejowych, podniesienie poziomu prac komisji oraz zapewnienie bazy danych do analiz prowadzonych przez organy nadzorcze.

Działania nadzorcze są prowadzone na wszystkich etapach badania zdarzenia przez komisję. Proces nadzoru rozpoczyna się w momencie zawiadomienia Prezesa UTK o zdarzeniu, przez analizę materiałów po doradztwo merytoryczne oraz możliwość przedłużenia czasu pracy komisji na umotywowany wniosek przewodniczącego. Kolejnymi etapami są pomoc w rozwiązaniu sporów, analiza protokołu ustaleń końcowych i współpraca z komisją w celu uzupełnienia lub korekty protokołu ustaleń końcowych. Większość postępowań kończy się na tym etapie. W przypadku braku porozumienia stosowane jest pisemne wystąpienie do przewodniczącego komisji, w którym szczegółowo opisywane są stwierdzone wątpliwości, a w przypadku, gdy zachodzi taka konieczność, organizowane są również spotkania ze stronami postępowania.

UTK organizuje szkolenia i warsztaty dla członków komisji kolejowych. Organizowane są też spotkania członków komisji z inspektorami, mające na celu rozwiązywanie problemów oraz ciągłe doskonalenie ich pracy. Codzienna praktyka nadzorcza pokazała, że jednym z najlepiej sprawdzających się działań są spotkania i rozmowy z członkami komisji. Kluczowe jest, by nadrzędną wartością stało się rzetelne analizowanie zdarzeń, a następnie wyciągnięcie wniosków prowadzących do zastosowania skutecznych środków zapobiegawczych.

- Częstym problemem podczas prac komisji kolejowych są spory pomiędzy członkami, a także nieprawidłowe sporządzanie protokołów ustaleń końcowych. Dzięki działaniom inspektorów oraz szkoleniom prowadzonym w ramach Akademii UTK można już zauważyć realny skutek - widoczną poprawę jakości protokołów ustaleń końcowych, a także sprawniejsze rozwiązywanie sporów komisji - dodaje prezes Ignacy Góra.

Podsumowując pierwszy rok nadzoru na nowych zasadach, Urząd podaje że od 1 marca 2016 r. zarejestrował ponad 1600 zdarzeń, z których 177 wymagało wystąpienia pisemnego do przewodniczących komisji. W 94 przypadkach Protokół Ustaleń Końcowych został uzupełniony lub skorygowany, w 50 Urząd uzyskał wyczerpujące wyjaśnienia, 27 postępowań wciąż jest w trakcie realizacji, a 6 przekazano do PKBWK.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Kolej stoi u progu wielkich zmian. Ogłoszony przez Unię Europejską pakiet Fit for 55 wyraźnie stawia na redukcję użycia paliw kopalnych i czysty transport. To wielka szansa dla branży, która szykuje się na nowe wyzwania. Ostatnie miesiące przyniosły więc liczne zmiany na rynku: sfinalizowana została transakcja przejęcia Bombardiera przez Alstom; Siemens porządkował swoje portfolio, co zakończyło się m.in. sprzedażą firmy Yunex, a jeszcze wcześniej doszło do transakcji Hitachi z Thalesem. W numerze także podsumowanie roku w przewozach towarowych i pasażerskich.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5