NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

UTK: Dopuszczenie dla ukraińskich ezt nie jest niezbędne

| Kasper Fiszer 14.12.2016 666

UTK: Dopuszczenie dla ukraińskich ezt nie jest niezbędne
EZT Hyundai Rotemfot. Alex long, lic. CC BY-SA 4.0.
UZ i PKP Intercity mogą uruchomić zapowiadany pociąg Przemyśl – Kijów, pomimo braku dopuszczenia do ruchu jednostek Hyundai Rotem i Tarpan. UTK wskazuje bowiem opcję skorzystania z procedury wymiany ruchu przygranicznego. Oznacza to możliwość dotrzymania ogłoszonych przez stronę ukraińską terminów.
Trwają prace nad uruchomieniem bezpośredniego połączenia kolejowego Przemyśl – Kijów. Miałoby ono być obsługiwane jednostkami Hyundai Rotem lub EKr1 „Tarpan” należącymi do Kolei Ukraińskich (Ukrzaliznycia, UZ). Na początku grudnia PKP Intercity informowało nas, że termin rozpoczęcia regularnych kursów zależy od procedury uzyskania dopuszczenia do eksploatacji nowych serii taboru, które wydaje Urząd Transportu Kolejowego.

Wystarczą uzgodnienia z PKP PLK

Jak wskazuje jednak UTK, dokument ten nie jest niezbędny do obsługi taborem ukraińskim pociągów kończących bieg w Przemyślu. – Istnieją dwie [prawne] możliwości wjazdu wskazanych pojazdów do Przemyśla od strony ukraińskiej po torze o szerokości 1520 mm – tłumaczy Sławomir Sadowski, główny specjalista w Wydziale Prasowym i Komunikacji Społecznej UTK. – Pierwsza z opcji związana jest z uzyskaniem zezwolenia na teren Rzeczypospolitej Polskiej na dopuszczenie do eksploatacji dla pojazdu zgodnego albo niezgodnego z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności. Pojazdy kolejowe, które miałyby być wykorzystane w komunikacji kolejowej do Przemyśla, mogą być jednak również eksploatowane na zasadzie wymiany ruchu przygranicznego – wskazuje.

– W takiej sytuacji nie byłoby wymagane uzyskanie dokumentu dopuszczenia do eksploatacji i pociągi mogłyby wjeżdżać do polskiej stacji granicznej po dokonaniu niezbędnych ustaleń pomiędzy właściwymi stronami (zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem) – mówi przedstawiciel Urzędu. Dodaje, że procedura ta zagwarantowana jest m.in. dzięki umowie między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy o komunikacji kolejowej przez granicę państwową podpisanej 18 czerwca 1993 r. i zawarta na czas nieokreślony.

Wniosku o dopuszczenie pojazdu nie złożono

To informacja istotna, bo do ogłoszonego przez prezesa UZ Wojciecha Balczuna terminu inauguracji przewozów pozostał już tylko nieco ponad tydzień, a procedura uzyskania dopuszczenia nie została jeszcze wszczęta. – Do dziś nie został złożony wniosek o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji – potwierdza Sławomir Sadowski. Jeśli przewoźnicy chcieliby skorzystać z tej możliwości sformalizowania wjazdu ukraińskich składów, prawdopodobnie nie zdążyliby uzyskać dokumentu przed 23 grudnia.

Przypomnijmy, że podawany przez stronę ukraińską termin wciąż nie został potwierdzony przez PKP Intercity. W poniedziałek spółka informowała, że w tym tygodniu odbędzie się spotkanie przewoźników z obu krajów, na którym ustalone zostaną szczegóły obsługi. Kursu nie ujęto wciąż także w rozkładzie jazdy UZ.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Ukraina (440)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Ukraina (440)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5