Rozkład jazdy to najważniejszy element oferty przewoźników pasażerskich i jeden z kluczowych składników w ruchu towarowym. Jest zarazem podstawową płaszczyzną współpracy przewoźników, zarządców infrastruktury, organizatorów przewozów i klientów kolei. Siłą rzeczy obszar ten powinien być płaszczyzną działania również dla regulatora rynku.
Rozkład jazdy skupia w sobie praktycznie wszystkie elementy systemu kolejowego (kwestie infrastrukturalne, taborowe, eksploatacyjne, organizacyjne, ekonomiczne). Jest narzędziem marketingowym, a jednocześnie musi być podporządkowany restrykcyjnym ograniczeniom, wynikającym z zasad bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Z tego powodu rozkład jest jednym z bardziej złożonych zagadnień w dziedzinie kolejnictwa, decydując o elastyczności i atrakcyjności tego środka transportu. Urząd Transportu Kolejowego zarówno bezpośrednio jak i pośrednio zaangażowany w proces budowania rozkładu na kilku etapach – począwszy od generalnego przygotowania modelu komunikacji kolejowej m.in. w planach transportowych, poprzez nadzór nad działaniem przewoźników kolejowych i korzystaniem przez nich z infrastruktury aż do zagadnień rozwoju i zasad konkurencji na rynku kolejowym. Aby zintegrować działania na powyższych obszarach i poddać je obiektywnej ocenie w Urzędzie Transportu Kolejowego powstaje zespół specjalistów zajmujących się koordynacją i rozwojem oferty przewozowej kolei – w tym przede wszystkim rozkładu jazdy pociągów.
Ogłoszenia dla osób zainteresowanych pracą przy zwiększaniu efektywności, poprawie jakości i integracji systemu kolejowego na stronie internetowej urzędu zostały zamieszczone w biuletynie informacji publicznej UTK. Swoje kandydatury można zgłaszać do 25 listopada, a najlepsi zostaną wyłonieni do końca roku. Bezpośredni link tutaj.