NUMER 12/2019
NUMER 12/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Węzły przesiadkowe
szukaj
Śledź nas:

USA: Kalifornijska KDP powstanie za pieniądze z obligacji

| Roman Czubiński 01.12.2019 15

USA: Kalifornijska KDP powstanie za pieniądze z obligacji
fot. California High-Speed Rail Authority
Spółka kolejowa budująca linię dużych prędkości Las Vegas – Victorville (Kalifornia) wyemitowała obligacje, mające pomóc w sfinansowaniu inwestycji. Budowa ma zostać ukończona w roku 2023. Nie wiadomo jednak, czy skrócona z powodów finansowych relacja okaże się atrakcyjna dla podróżnych – informuje portal Construction Dive.
Kalifornijski Bank Infrastruktury i Rozwoju Gospodarczego (IBank) zatwierdził emisję wartych 3,2 mld dolarów, wolnych od opodatkowania obligacji o stałym oprocentowaniu. Papiery wartościowe mają pomóc w sfinansowaniu budowy linii KDP z Victorville w Kalifornii do Las Vegas. Całkowity koszt inwestycji ma wynieść 4,8 mld dol., a same wydatki związane z budową – 3,6 mld. Budowę zaplanowano na lata 2020-2023. Zatrudnienie ma dzięki niej znaleźć ok. 15 800 ludzi.

Odcinek położony na terenie stanu będzie liczył 135 mil długości. Inwestycję będzie realizowała spółka-córka Virgin Trains USADesertXpress Enterprises LLC. Nowo wybudowana, zelektryfikowana linia ma umożliwiać jazdę z prędkością 180 mil (blisko 290 km) na godzinę, co pozwoli pokonać całą trasę w ciągu półtorej godziny (ok. dwukrotnie krócej, niż zajmuje dziś podróż samochodem). Pozyskane dzięki sprzedaży obligacji środki będą spożytkowane na zaprojektowanie, budowę, eksploatację i utrzymanie systemu.

KDP nie dotrze do Los Angeles

Część ekspertów wątpi jednak, czy nowa linia okaże się atrakcyjna dla pasażerów. Wątpliwości cytowanego przez Construction Dive Randala O'Toole z Cato Institute budzi przede wszystkim fakt zakończenia trasy w Victorville. Jego zdaniem kierowcy zmierzający z Las Vegas do Los Angeles nie będą chętnie przesiadali się tam na pociągi, mając za sobą już najtrudniejszą pod względem terenowym – choć krótszą – część trasy. Odległość LA – Victorville wynosi 90 mil, a Victorville – Las Vegas – 190 mil. Budowa kolei na dalszym odcinku za Victorville byłaby natomiast utrudniona i znacznie droższa ze względu na konieczność przebijania się przez góry. Ekspert zwraca także uwagę na brak konkurencyjności cenowej amerykańskiej kolei wobec linii lotniczych.

Virgin Trains oferują obecnie – między innymi – przewozy ekspresowe między Miami a West Palm Beach. Trwa przedłużanie linii kolejowej do międzynarodowego portu lotniczego w Orlando. Warta 4 mld dol. Inwestycja ma zakończyć się w roku 2022.

Inne budowy zagrożone

Wzrost planowanych kosztów i opóźnienia w stosunku do harmonogramu doprowadziły tymczasem do ograniczenia skali innej kalifornijskiej inwestycji w linie dużych prędkości. Gubernator Gavin Newsom postanowił odroczyć plany budowy linii San Francisco – Los Angeles. Wartość przedsięwzięcia wyceniano na 77 mld dol. Obecnie zakres ograniczono do wartego 20 mld dol. odcinka Bakersfield – Merced. Jeśli nie zostanie on oddany do użytku do końca 2022 r., stan utraci 929 mln dol. dofinansowania z Federalnej Administracji Kolejowej.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2019
NUMER 12/2019
W najnowszym numerze prezentujemy raport o węzłach przesiadkowych. Oprócz tego szereg ciekawych rozmów, w tym z A. Furgalskim, W. Nowakiem, S. Bobsienem, K. Celińskim, A. Beroud i J. Malinowskim. Piszemy również o restrukturyzacji finansowania Trakcji PRKiI, powrocie kolei do Jastrzębia Zdroju i kolizjach pociągów ze zwierzętami. Warto zwrócić uwagę na relację z funkcjonowania kolei w Albanii – to dobry przykład na to, że kolej w Polsce mogłaby być w dużo gorszej sytuacji, niż obecnie.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5