Partnerzy serwisu:
Pasażer

Dwa parowozy pociągną wagony na poznańskiej Maltance

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-08-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Dwa parowozy pociągną wagony na poznańskiej Maltance
Fot. Radomil / CC BY-SA 3.0
Jeździ już 20 lat, choć za 6 lat stuknie jej setka. 24 i 25 sierpnia będzie obchodzić jubileusz w towarzystwie parowozu Lowa z Białośliwia. Mowa o Borsigu, który jest atrakcją kolejki wąskotorowej Maltanka w Poznaniu.

Pochodzi z Berlina. Urodziła się 13 lutego 1925 roku w zakładach Augusta Borsiga, a służbę rozpoczęła w firmie W.Hoene AG, która była spedytorem Borsiga. W tym samym roku przywędrowała do Polski. Kupił ją wielkopolski ziemianin Jerelowski z Obrzycka. Historia lokomotywy Borsig, która ciągnie wagoniki Parkowej Kolejki Maltanki już od 20 lat, jest intrygująca i nie do końca zbadana… Ale jest odbiciem naszych dziejów w minionych latach.

Burzliwa historia wąskotorowych parowozów


Jak ustalił niestrudzony badacz historii kolejek wąskotorowych, nieżyjący już Maciej Matuszewski, w okresie międzywojennym lokomotywka była prawdopodobnie własnością poznańskiego magistratu i pomagała przy usypywaniu wałów przeciwpowodziowych nadwarciańskich grobli. Nie wiadomo jednak w jakich okolicznościach w 1945 roku trafiła do chorzowskich Zakładów Azotowych gdzie przepracowała 32 lata.

W 1977 roku wysłano ją tam na emeryturę, a 2 lata później postawiono na cokole w roli pomnika. I może by tam nadal stała i rdzewiała gdyby nie inicjatywa Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, który sprowadzili ją do Poznania i wziął pod własne skrzydła.

Jako jej nowy opiekun zaczął szukać pieniędzy na odremontowanie parowozu i przewrócenie go do życia. Na apel Klubu pierwsze odpowiedziały Międzynarodowe Targi Poznańskie, Zakłady Cukiernicze „Goplana” oraz Telekomunikacja Polska, przekazując darowizny z przeznaczeniem na remont parowozu. Naprawa kotła odbyła się w ZNTK Piła ale „partnerem strategicznym” przedsięwzięcia zostały Zakłady Przemysłu Metalowego im. H. Cegielskiego w Poznaniu, które były współtwórcą „Maltanki” i jej protoplasty – Harcerskiej Kolejki Dziecięcej na Dębinie. Rada Pracownicza „Cegielskiego” w listopadzie 1992 roku podjęła uchwałę, że remont parowozu przeprowadzony zostanie nieodpłatnie a rozliczony zostanie w stratach nadzwyczajnych.

Właśnie został otwarty nowy wydział W3 a naprawa Borsiga miała być pierwszą w historii Fabryki Lokomotyw i Wagonów. Koszty naprawy w 1993 roku wyceniono na 300 mln zł. Po przekształceniu Fabryki W3 w Spółkę o nazwie Fabryka Pojazdów Szynowych prace przy parowozie zostały odłożone ze względu na konieczność pilnego wykonania wagonów dla PKP. Ten kontrakt warunkował byt spółki więc prace wznowiono dopiero w 1999 roku. Pierwsza próbna jazda lokomotywki odbyła się 14 czerwca 1999 roku na specjalnie przygotowanym na tę okazję torze o długości 30 metrów. O rozpalenie kotła i uruchomienie Borsiga poproszono doświadczonego maszynistę parowozowego z Kolei Dojazdowej w Środzie Wielkopolskiej. Próba wykazała, że Borsig jest sprawny technicznie i może się poruszać o własnych siłach ale bez poprawek się nie obejdzie. Przeprowadzenie ich trwało miesiąc i skończyło się powodzeniem. Borsig został przewieziony na Maltę, pociągnął podczas prób 5 wagoników i wykazał, że potrafi jechać z prędkością 50 km/h a nie 30 – jak przewidywano wcześniej.

Sentymentalna jazda z prędkością 20 km/h

Niestety przepisy dotyczące funkcjonowania Kolejki Parkowej Maltanka stanowią wyraźnie, że wąskotorówka nie może poruszać się z prędkością większą niż 20 km/h. I tego się trzymamy uznając, że taka prędkość stanowi mocną stronę komunikacji kolejowej na Malcie. W podróżach wzdłuż malowniczego jeziora do ZOO pośpiech nie jest wskazany.

25 sierpnia 1999 roku parowóz został dopuszczony do ruchu przez Okręgowy Inspektorat Dozoru Technicznego, a pierwszą jazdę z pasażerami odbył 28 sierpnia wyruszając na swój szlak o godzinie 10:30. To był prawdziwy chrzest, bo z nieba lały się fontanny deszczu. Oficjalne przekazanie wyremontowanego parowozu odbyło się 22 września 1999 przy udziale Spółek HCP, FPS, władz miasta, użytkownika czyli poznańskiego MPK i właściciela czyli Klubu Modelarzy Kolejowych.

Od tej pory Borsig budzi niesłabnący zachwyt wśród małych podróżnych oraz fascynacje wielu dorosłych, a ponieważ nadszedł zmierzch kolei wąskotorowych zwłaszcza tych o szerokości 600 mm – najwęższej spotykanej na kolejach- Maltanka jest jedyną i niepowtarzalną okazją podróży zabytkowym parowozem. Dlatego zapewne znalazła się na II miejscu najpopularniejszych w Polsce kolejek wąskotorowych, tuż po Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej, która ma zdecydowany handicap bo w letnich kurortach łatwiej bić rekordy popularności..

Poznańska ciuchcia, mimo zacnego wieku, bierze nowy oddech, by nie stracić renomy jako jedna z największych atrakcji turystycznych Poznania. Ale mało kto wie, że Borsig ma bliźniaczą siostrę. Obydwie lokomotywy przybyły z Chorzowa do Poznania na jednej lawecie w 1992 roku. Jedna z 1925 roku była w lepszym stanie technicznym co zdecydowało o jej uruchomieniu. Druga, starsza o rok, też jednak została odremontowana w późniejszym czasie i pełni rolę eksponatu przed budynkami HCP przy ul. 28 czerwca 1956.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań rusza po nowe tramwaje. Przetarg na nawet 30 wagonów

Zintegrowany transport

Poznań rusza po nowe tramwaje. Przetarg na nawet 30 wagonów

Jakub Rösler 04 sierpnia 2025

Niepewna przyszłość Pumy. MPK Poznań jej nie chce

Zintegrowany transport

Poznań przed decyzją. Nowe tramwaje 32- czy ponad 40-metrowe

Tabor i technika

MPK Poznań. Wiemy, kiedy na trasę wyjedzie pierwszy tramwaj z Bonn

Zintegrowany transport

MPK Poznań. Nowe Gammy z nowym czołem (zdjęcia)

Tabor i technika

MPK Poznań zapowiada następny przetarg na nowe tramwaje.

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Poznań rusza po nowe tramwaje. Przetarg na nawet 30 wagonów

Zintegrowany transport

Poznań rusza po nowe tramwaje. Przetarg na nawet 30 wagonów

Jakub Rösler 04 sierpnia 2025

Niepewna przyszłość Pumy. MPK Poznań jej nie chce

Zintegrowany transport

Poznań przed decyzją. Nowe tramwaje 32- czy ponad 40-metrowe

Tabor i technika

MPK Poznań. Wiemy, kiedy na trasę wyjedzie pierwszy tramwaj z Bonn

Zintegrowany transport

MPK Poznań. Nowe Gammy z nowym czołem (zdjęcia)

Tabor i technika

MPK Poznań zapowiada następny przetarg na nowe tramwaje.

Zintegrowany transport

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij