Partnerzy serwisu:
Biznes

Unia Europejska dofinansuje 14 projektów intermodalnych w Polsce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Data publikacji:
20-08-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ez, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Unia Europejska dofinansuje 14 projektów intermodalnych w Polsce
Ministerstwo Transportu zatwierdziło listę rankingową projektów rekomendowanych do dofinansowania ze środków unijnych w ramach konkursu dotyczącego rozwoju transportu intermodalnego. Do konkursu zgłoszono 16 projektów. Po ocenie Centrum Unijnych Projektów Transportowych unijne wsparcie przynano 14 projektom, w tym jednemu obniżone. Jeden projekt znalazł się na liście rezerwowej, a jeden został odrzucony.

Wartość (w wydatkach kwalifikowanych) wszystkich projektów, które otrzymały dofinansowanie to ponad 820 mln zł, przy czym łączne wsparcie unijne dla nich ma wynieść ok. 300 mln zł. – Rozstrzygnięcie II rundy konkursu w ramach działania 7.4 POIiŚ przyczyni się w bardzo znaczącym stopniu do dalszego silnego rozwoju transportu intermodalnego w Polsce – ocenia Janusz Zubrzycki, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.

– Nadal jednak udział przewozów intermodalnych w całkowitych przewozach towarów koleją w Polsce jest niski w porównaniu z krajami Europy Zachodniej. Potrzeby logistyczne w nowoczesnej gospodarce, do jakiej aspiruje nasz kraj, też wskazują na konieczność dalszego wsparcia projektów intermodalnych środkami z funduszy europejskich. Liczymy, iż w perspektywie finansowania 2014-2020 alokacja dla tego typu projektów będzie na co najmniej zbliżonym poziomie. Jako ZDG TOR cieszymy się, że mogliśmy brać udział w tym konkursie w roli doradcy, a projekty przy których pracowaliśmy otrzymały łączne dofinansowanie w wysokości około 30% dostępnej alokacji – dodaje ekspert.

Wśród projektów z zagwarantowanym dofinansowaniem sześć dotyczy taboru do przewozu kontenerów. Takie wnioski złożyły m.in. firmy Polzug International Polska oraz Rail Polska, które jako jedyne uzyskały maksymalną punktację. Pierwszy dotyczy zakupu nowych i używanych platform podkontenerowych (wagonów intermodalnych) do obsługi wybranych połączeń intermodalnych. Wartość inwestycji (wydatki kwalifikowane) to ponad 110 mln zł, ok. 33 mln zł dołoży UE. Rail Polska zgłosiło projekt zakupu taboru intermodalnego. Jego wartość to 41,6 mln zł. Wnioskowane dofinansowanie  12,5 mln zł.

Również wniosek PKP Cargo dotyczący zakupu 330 wagonów platform do przewozu ładunków intermodalnych został pozytywnie rozpatrzony. Maksymalna kwota środków, które spółka może uzyskać z Unii Europejskiej, wynosi 41,4 mln zł, przy wartości projektu wynoszącej 138 mln zł. - PKP Cargo chce rozwijać transport intermodalny, czyli najszybciej rozwijający się segment kolejowych przewozów towarowych w Polsce. Wykorzystaliśmy więc możliwość pozyskania unijnego wsparcia i w ten sposób powiększamy nasz tabor o najbardziej atrakcyjne wagony platformy aby umocnić pozycję spółki w tym obszarze – mówi Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo.

Z kolei spółka Laude.pl, która dysponuje terminalem przeładunkowym w Zamościu, przy linii LHS, otrzyma prawie 7 mln zł dofinansowania wartego 23 mln zł projektu dotyczącego wzrostu konkurencyjności przewozów intermodalnych poprzez zastosowanie wagonów do przewozu kontenerów ciężkich. 9,3 mln zł z unijnej kasy zostanie przeznaczonych na drugi projekt Polzugu. Chodzi o zakup lokomotyw manewrowych do obsługi terminali intermodalnych. Wartość całego przedsięwzięcia to 31 mln zł. Dodatkowo spółka Ernotrans uzyskała 10,6 mln zł dofinansowania w ramach projektu rozwoju transportu intermodalnego w Pruszczu Gdańskim poprzez zakup naczep do przeładunku pionowego zgłoszony.

Pozostałe projekty dotyczą budowy lub zwiększenia potencjału terminali intermodalnych, zarówno lądowych, jak w portach. Oto one:

  • III etap budowy terminalu kontenerowego GCT w Porcie Gdynia – budowa infrastruktury i zakup sprzętu zgłoszony przez Gdynia Container Terminal (dofinansowanie w wysokości 60,7 mln zł przy wartości projektu 145,7 mln zł);
  • Budowa Terminalu Etap 3: zakup sprzętu – DCT Gdańsk bramą do Europy Środkowej zgłoszony przez DCT Gdańsk (dofinansowanie wysokości 15,6 mln zł przy wartości projektu 52 mln zł);
  • Budowa intermodalnego terminalu kontenerowego w miejscowości Jasin k. Poznania zgłoszony przez Centrum Logistyczno Inwestycyjne Poznań II (dofinansowanie wysokości 13,8 mln zł przy wartości projektu 30 mln zł);
  • Zakup suwnic nabrzeżowych dla zwiększenia potencjału operacji intermodalnych terminalu BCT w Gdyni  (dofinansowanie wysokości 14,6 mln zł przy wartości projektu 48,7 mln zł);
  • Budowa ogólnodostępnego, intermodalnego terminala kontenerowego wraz z infrastrukturą w Kątach Wrocławskich – Etap II zgłoszony przez spółkę Schavemaker Invest (dofinansowanie wysokości 10,3 mln zł przy wartości projektu 21,6 mln zł);
  • Rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie nabrzeża szczecińskiego w Porcie Gdańsk zgłoszony przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (dofinansowanie wysokości 12,7 mln zł przy wartości projektu 25,4 mln zł);
  • Rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego wraz z obiektami towarzyszącymi w mieście Gliwice zgłoszony przez PCC Intermodal (dofinansowanie wysokości 17,6 mln zł przy wartości projektu 40,6 mln zł).

Na liście rezerwowej znalazł się projekt firmy Lanconi Intermodal dotyczący rozbudowy intermodalnego terminalu kontenerowego w Radomsku. Wartość tej inwestycji szacowana jest na 22,8 mln zł. Wnioskowane dofinansowanie z POIiŚ to prawie 9,8 mln zł. Jedynym projektem, który został odrzucony jest rozbudowa centrum logistycznego w Kaliszu z dostępem do terminalu kolejowego i bocznicy kolejowych. Wnioskodawcą jest Przedsiębiorstwo Spedycyjno-Transportowe „Ost Sped”.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

TEN-T: Więcej zagrożeń to większe potrzeby inwestycyjne

Prawo i polityka

TEN-T: Więcej zagrożeń to większe potrzeby inwestycyjne

Roman Czubiński 14 lutego 2025

Świętokrzyskie: Polregio chce kupić 4 EZT. Jakie?

Tabor i technika

Zobacz również:

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Biznes

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Paweł Rydzyński 24 sierpnia 2024

Pozostałe z wątku:

TEN-T: Więcej zagrożeń to większe potrzeby inwestycyjne

Prawo i polityka

TEN-T: Więcej zagrożeń to większe potrzeby inwestycyjne

Roman Czubiński 14 lutego 2025

Świętokrzyskie: Polregio chce kupić 4 EZT. Jakie?

Tabor i technika

Zobacz również:

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Biznes

Transport intermodalny: tracimy szansę na sukces?

Paweł Rydzyński 24 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5