PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły wczoraj umowę na zaprojektowanie i montaż systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) na terenie ośmiu lokalnych centrów sterowania na linii kolejowej E65 łączącej Warszawę z Gdynią. Wartość umowy opiewa na kwotę bliską ponad miliarda złotych.
Zadanie powierzone zostało konsorcjum firm w składzie: Bombardier Transportation (ZWUS) Polska, Thales Polska oraz Nokia Siemens Networks. Zgodnie z umową wykonawca ma 28 miesięcy na realizację kontraktu od momentu jego podpisania. Montaż systemu ERTMS jest podstawowym warunkiem wprowadzenia na wybranych odcinkach linii kolejowej z Warszawy do Gdyni prędkości powyżej 160 km/h pociągów pasażerskich.
Realizacja zadania obejmuje zaprojektowanie i zabudowę interfejsu oraz adaptację urządzeń sterowania ruchem kolejowym na linii E 65/C-E 65 do współpracy z urządzeniami ERTMS/ETCS oraz dostawę, wybudowanie i wdrożenie systemu GSM-R. Systemy umożliwią podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu pociągów, zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej oraz przyczynią się do zmniejszenia ryzyka wypadków.
Projekt i budowa tzw. warstwy nadrzędnej, urządzeń diagnostyki taboru oraz urządzeń ERTMS/ETCS/GSM-R oraz układu zasilania trakcyjnego odbędzie się na terenie wszystkich Lokalnych Centrów Sterowania Ruchem Kolejowym należących do linii E65, tj. LCS Nasielsk, Ciechanów, Działdowo, Iława, Malbork, Tczew Gdynia, Gdańsk. Całkowity koszt projektu: 1 120 431 630,34 zł. Jego realizację przewidziano na lata 2011 – 2015.
Zadanie realizowane jest w ramach projektu POIiŚ 7.1-1.4 „Modernizacja linii kolejowej E 65/C-E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia – w zakresie warstwy nadrzędnej LCS, ERTMS/ETCS/GSM-R, DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego”, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa, komfortu podróży oraz skrócenie czasu przejazdu pociągiem oraz dostosowanie infrastruktury kolejowej do norm europejskich, opisanych umowami AGC odnoszących się do międzynarodowych linii kolejowych oraz AGTC regulującą standardy międzynarodowych linii transportu kombinowanego.
Pilotażowy projekt wyposażenia linii kolejowej w system ERTMS drugiego poziomu na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych realizuje firm Bombardier Transportation (ZWUS) na odcinku Legnica - Węgliniec - Bielawa Dolna. Obecnie podobny kontrakt prowadzony jest także na linii kolejowej z Warszawy do Łodzi, trwa również montaż systemu ETCS (poziom pierwszy) na Centralnej Magistrali Kolejowej.