NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Udział Bombardiera w polskim KDP

| Redakcja 28.03.2017 33

Udział Bombardiera w polskim KDP
Fot. Bombardier
Myśląc o polskim projekcie Kolei Dużych Prędkości, trzeba pomyśleć, na ile producenci taboru obecni w kraju nad Wisłą, są technologicznie przygotowani. Bomabardier, dzięki kontraktom m.in. dla Deutsche Bahn, deklaruje, że posiada już doświadczenie, które z powodzeniem mógłby wykorzystać przy konstruowaniu pojazdów dla Polski.
„Rynek Kolejowy”: Jaki był 2016 rok dla Bombardiera w Polsce? Czy udało się zrealizować ambitne plany, o których Bombardier informował w latach poprzednich?

Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę: Z całą pewnością miniony rok był przełomowy, nie tylko dla Bombardier Transportation w Polsce, ale i dla polskiego przemysłu kolejowego. Po raz pierwszy w historii polskiej branży rozpoczęliśmy produkcję pociągów dużych prędkości w nowo wybudowanej hali produkcyjnej na terenie wrocławskiego zakładu – dawnego Pafawagu. Jednocześnie wdrożyliśmy zupełnie nowe technologie, jak np. wielkogabarytowe spawanie laserowe 3d, niestosowane do tej pory w Polsce przy produkcji taboru kolejowego. Jest to bez wątpienia wielki sukces naszej wrocławskiej załogi. Przy okazji utworzyliśmy wiele nowych miejsc pracy i tworzymy kolejne.

W minionym roku na polskich torach pojawiły się kolejne lokomotywy Bombardier TRAXX, które produkowane są przy znaczącym udziale wrocławskiej fabryki. Przez te prawie 10 lat od wprowadzenia przez Bombardiera pierwszych liniowych lokomotyw wielosystemowych na polskie tory, TRAXXy stały się wyznacznikiem jakości i innowacyjności w segmencie lokomotyw i jednocześnie wzorem do naśladowania dla innych.

Jakimi zamówieniami interesuje się Bombardier w Polsce? Czy w kręgu zainteresowania są również tramwaje?

Bombardier jest nieustannie zainteresowany polskim rynkiem. Od wielu lat osiągamy duże sukcesy na krajowym rynku systemów sterowania i kierowania ruchem kolejowym, zarówno w zakresie infrastruktury torowej, jak i urządzeń pokładowych. Bombardier dysponuje szeroką ofertą produktów i usług dla kolei. Jesteśmy w stanie dostarczyć prawie wszystkie produkty w tym zakresie, począwszy od nowoczesnych, niezawodnych lokomotyw, poprzez pociągi pasażerskie i zespoły trakcyjne, tabor tramwajowy i wagony metra, skończywszy na bardziej zaawansowanych systemach transportowych, takich jak np. kolej jednoszynowa. Każdorazowo nasza decyzja o udziale w postepowaniu jest poprzedzona szczegółową analizą wymagań specyfikacji przetargowej. Na polskim rynku z powodzeniem eksploatowane są nasze tramwaje, wagony piętrowe i wiele typów lokomotyw.

Niedawno przyjęty przez rząd Plan Morawieckiego zakłada w nim, poza zakupem nowych jednostek, także modernizację taboru. Jaki jest stosunek Bombardiera do tej kwestii? Czy warto obecnie jeszcze inwestować w modernizację?

Pomimo tego, że głównym obszarem działalności Bombardiera jest produkcja pojazdów szynowych, uczestniczymy w wielu projektach modernizacji taboru. W Polsce wiele typów modernizowanych pojazdów wyposażanych jest w komponenty i urządzenia naszej produkcji. Z uwagi na długowieczność taboru szynowego, modernizacja pojazdów jest praktycznie nieunikniona, tym bardziej, że kolej musi pozostać konkurencyjna w stosunku do alternatywnych środków transportu. Jednak decyzja w tym zakresie powinna być poprzedzona szeregiem analiz, przede wszystkim ekonomicznych. W przypadku konieczności dostosowania bardzo starego taboru do wymagań XXI wieku, obowiązujących przepisów prawa czy też oczekiwań pasażerów, modernizacja może się okazać całkowicie nieuzasadniona lub jej zakres powinien być ograniczony. Często więc znacznie lepszym rozwiązaniem jest inwestowanie w nowy tabor, oferujący znacznie lepsze parametry eksploatacyjne i niejednokrotnie będący znacznie tańszy w utrzymaniu. W chwili obecnej w Polsce, biorąc pod uwagę dostęp do środków zewnętrznych, jest doskonały moment na inwestowanie w nowe konstrukcje, a co się z tym wiąże, radykalne odmłodzenie floty.

Jaki udział w programie KDP chciałby mieć Bombardier? W jakiej roli widzi się w przyszłości w tym projekcie? Czy Bombardier byłby w stanie wyprodukować pojazdy dla polskiego projektu?

Oczywiście jesteśmy przygotowani do uczestniczenia w potencjalnym projekcie KDP dla Polski. Bombardier od lat realizuje tego typu projekty na całym świecie i to nie tylko w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pociągów dużych prędkości, ale także systemów sterowania ruchem KDP. Pod koniec ubiegłego roku, z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego, otworzyliśmy nową halę produkcyjną w fabryce we Wrocławiu, dedykowaną produkcji pociągów dużych prędkości. Tym samym, jako pierwsi i jedyni w kraju, w naszej wrocławskiej fabryce rozpoczęliśmy produkcję taboru dużych prędkości – w chwili obecnej na eksport. W przypadku decyzji o budowie systemu kolei dużych prędkości w Polsce jego istotny element może być produkowany w Polskiej fabryce, dysponującej innowacyjnymi technologiami. Dzięki naszemu światowemu doświadczeniu możemy wnieść do takiego projektu bardzo bogatą i unikalną wiedzę.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5