Partnerzy serwisu:
Biznes

Udział Bombardiera w polskim KDP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
28-03-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Udział Bombardiera w polskim KDP
Fot. Bombardier
Myśląc o polskim projekcie Kolei Dużych Prędkości, trzeba pomyśleć, na ile producenci taboru obecni w kraju nad Wisłą, są technologicznie przygotowani. Bomabardier, dzięki kontraktom m.in. dla Deutsche Bahn, deklaruje, że posiada już doświadczenie, które z powodzeniem mógłby wykorzystać przy konstruowaniu pojazdów dla Polski.

„Rynek Kolejowy”: Jaki był 2016 rok dla Bombardiera w Polsce? Czy udało się zrealizować ambitne plany, o których Bombardier informował w latach poprzednich?

Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę: Z całą pewnością miniony rok był przełomowy, nie tylko dla Bombardier Transportation w Polsce, ale i dla polskiego przemysłu kolejowego. Po raz pierwszy w historii polskiej branży rozpoczęliśmy produkcję pociągów dużych prędkości w nowo wybudowanej hali produkcyjnej na terenie wrocławskiego zakładu – dawnego Pafawagu. Jednocześnie wdrożyliśmy zupełnie nowe technologie, jak np. wielkogabarytowe spawanie laserowe 3d, niestosowane do tej pory w Polsce przy produkcji taboru kolejowego. Jest to bez wątpienia wielki sukces naszej wrocławskiej załogi. Przy okazji utworzyliśmy wiele nowych miejsc pracy i tworzymy kolejne.

W minionym roku na polskich torach pojawiły się kolejne lokomotywy Bombardier TRAXX, które produkowane są przy znaczącym udziale wrocławskiej fabryki. Przez te prawie 10 lat od wprowadzenia przez Bombardiera pierwszych liniowych lokomotyw wielosystemowych na polskie tory, TRAXXy stały się wyznacznikiem jakości i innowacyjności w segmencie lokomotyw i jednocześnie wzorem do naśladowania dla innych.

Jakimi zamówieniami interesuje się Bombardier w Polsce? Czy w kręgu zainteresowania są również tramwaje?

Bombardier jest nieustannie zainteresowany polskim rynkiem. Od wielu lat osiągamy duże sukcesy na krajowym rynku systemów sterowania i kierowania ruchem kolejowym, zarówno w zakresie infrastruktury torowej, jak i urządzeń pokładowych. Bombardier dysponuje szeroką ofertą produktów i usług dla kolei. Jesteśmy w stanie dostarczyć prawie wszystkie produkty w tym zakresie, począwszy od nowoczesnych, niezawodnych lokomotyw, poprzez pociągi pasażerskie i zespoły trakcyjne, tabor tramwajowy i wagony metra, skończywszy na bardziej zaawansowanych systemach transportowych, takich jak np. kolej jednoszynowa. Każdorazowo nasza decyzja o udziale w postepowaniu jest poprzedzona szczegółową analizą wymagań specyfikacji przetargowej. Na polskim rynku z powodzeniem eksploatowane są nasze tramwaje, wagony piętrowe i wiele typów lokomotyw.

Niedawno przyjęty przez rząd Plan Morawieckiego zakłada w nim, poza zakupem nowych jednostek, także modernizację taboru. Jaki jest stosunek Bombardiera do tej kwestii? Czy warto obecnie jeszcze inwestować w modernizację?

Pomimo tego, że głównym obszarem działalności Bombardiera jest produkcja pojazdów szynowych, uczestniczymy w wielu projektach modernizacji taboru. W Polsce wiele typów modernizowanych pojazdów wyposażanych jest w komponenty i urządzenia naszej produkcji. Z uwagi na długowieczność taboru szynowego, modernizacja pojazdów jest praktycznie nieunikniona, tym bardziej, że kolej musi pozostać konkurencyjna w stosunku do alternatywnych środków transportu. Jednak decyzja w tym zakresie powinna być poprzedzona szeregiem analiz, przede wszystkim ekonomicznych. W przypadku konieczności dostosowania bardzo starego taboru do wymagań XXI wieku, obowiązujących przepisów prawa czy też oczekiwań pasażerów, modernizacja może się okazać całkowicie nieuzasadniona lub jej zakres powinien być ograniczony. Często więc znacznie lepszym rozwiązaniem jest inwestowanie w nowy tabor, oferujący znacznie lepsze parametry eksploatacyjne i niejednokrotnie będący znacznie tańszy w utrzymaniu. W chwili obecnej w Polsce, biorąc pod uwagę dostęp do środków zewnętrznych, jest doskonały moment na inwestowanie w nowe konstrukcje, a co się z tym wiąże, radykalne odmłodzenie floty.

Jaki udział w programie KDP chciałby mieć Bombardier? W jakiej roli widzi się w przyszłości w tym projekcie? Czy Bombardier byłby w stanie wyprodukować pojazdy dla polskiego projektu?

Oczywiście jesteśmy przygotowani do uczestniczenia w potencjalnym projekcie KDP dla Polski. Bombardier od lat realizuje tego typu projekty na całym świecie i to nie tylko w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji pociągów dużych prędkości, ale także systemów sterowania ruchem KDP. Pod koniec ubiegłego roku, z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego, otworzyliśmy nową halę produkcyjną w fabryce we Wrocławiu, dedykowaną produkcji pociągów dużych prędkości. Tym samym, jako pierwsi i jedyni w kraju, w naszej wrocławskiej fabryce rozpoczęliśmy produkcję taboru dużych prędkości – w chwili obecnej na eksport. W przypadku decyzji o budowie systemu kolei dużych prędkości w Polsce jego istotny element może być produkowany w Polskiej fabryce, dysponującej innowacyjnymi technologiami. Dzięki naszemu światowemu doświadczeniu możemy wnieść do takiego projektu bardzo bogatą i unikalną wiedzę.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bombardier wraz z CRRC z kolejnym zamówieniem na szybkie pociągi

Tabor i technika

Bombardier wraz z CRRC z kolejnym zamówieniem na szybkie pociągi

Michał Szymajda 16 stycznia 2021

Bombardier dostarczy system ETCS Baseline 3 dla 73 lokomotyw Traxx z Railpool

Tabor i technika

Bombardier z kontraktem na 40 dodatkowych tramwajów dla Zurychu

Zintegrowany transport

Bombardier dostarcza CARGOUNIT pierwszą z trzech lokomotyw TRAXX

Tabor i technika

Bombardier dostarcza pojazdy dla kolei jednoszynowej w Bangkoku

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Bombardier wraz z CRRC z kolejnym zamówieniem na szybkie pociągi

Tabor i technika

Bombardier wraz z CRRC z kolejnym zamówieniem na szybkie pociągi

Michał Szymajda 16 stycznia 2021

Bombardier dostarczy system ETCS Baseline 3 dla 73 lokomotyw Traxx z Railpool

Tabor i technika

Bombardier z kontraktem na 40 dodatkowych tramwajów dla Zurychu

Zintegrowany transport

Bombardier dostarcza CARGOUNIT pierwszą z trzech lokomotyw TRAXX

Tabor i technika

Bombardier dostarcza pojazdy dla kolei jednoszynowej w Bangkoku

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5